Rammningen av U 1051

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Rammningen av U 1051

Inlägg av Marcus » 21 april 2013, 21:01

Denna kan kanske vara av intresse.
Clio13 - http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=110&t=198419 skrev:Bild
This is an actual image of the destruction of U 1051 as viewed from the bridge of HMS Aylmer 26.1.1945. Aylmer has just turned her helm and is steaming at 22 knots. The boat was momentarily skewered on Aylmer's bows (I have the photograph too) then sank with all hands. One of the most remarkable images of the Second World War I think.
Mer på http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=198419

/Marcus

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Rammningen av U 1051

Inlägg av tommyjonason » 22 april 2013, 08:28

Detta med rammning av U-båtar har jag undrat lite över.
En U-båt hade väl ett tryckskrov med ungefär 2 cm (?) tjocka helsvetsade väggar av specialstål. Ramningen gjorde förstås tillräcklig skada för att U-båten inte skulle kunna dyka.

Men hur gick det för rammaren?
Den måste ju också ha skadats.Men kanske inte tillräckligt för att hindra den att ta sigtill en hamn.
Någon som vet?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rammningen av U 1051

Inlägg av Psilander » 22 april 2013, 09:35

Beror nog på vem som rammar. HMS Dreadnought är det enda slagskepp som sänkt en ubåt, genom rammning, hon målade nog bara om stäven. En korvett eller fregatt fick nog större skador, allt beroende på var och hur man träffade. fartyg har ofta ett kollisionsskott bakom förpiken som skall bibehålla fartygets integritet vid just en kollision/ ramning. Läser man historien om Johnny Walker så kan man skönja att fartygen fick rejält med pisk och behandlades hårt i jakten på ubåtar. Bla så fälldes ibland sjunkbomber så de exploderade för nära fällande fartyg. Det beskrivs bla hur hela akterskepp vattenfylldes efter sådana fadäser.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Rammningen av U 1051

Inlägg av Göstring » 22 april 2013, 13:14

tommyjonason skrev: Men hur gick det för rammaren?
Den måste ju också ha skadats.Men kanske inte tillräckligt för att hindra den att ta sigtill en hamn.
Någon som vet?
Det finns ett foto på Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Aylmer_%28K463%29
Bild

Sandhero
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 8 april 2013, 10:00
Ort: Dalsland

Re: Rammningen av U 1051

Inlägg av Sandhero » 22 april 2013, 14:46

Onekligen lika intressant som våghalsigt av befälhavaren i det rammande fartyget! Skadorna ser ju inte så farliga ut, men det vet man ju aldrig på förhand. Förmodligen var befälhavaren ändå relativt trygg i sitt beslut då man får förmoda att där finns - eller fanns - vattentäta kollisionsskott under backen. En rammning med 90º vinkel skulle således skada det rammande fartyget men inte vattenfylla det.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Rammningen av U 1051

Inlägg av spett » 22 april 2013, 16:29

Gamla jagaren Fairy sjönk 1918 efter lyckad rammning.

En amerikansk eskortjagare sjönk i storm efter lyckad rammning.

En amerikansk minsvepare rammade I-1 ( tror jag ) fyra gånger utan större effekt.

Sandhero
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 8 april 2013, 10:00
Ort: Dalsland

Re: Rammningen av U 1051

Inlägg av Sandhero » 22 april 2013, 19:32

Ja, jag kanske skulle ha avslutat med "...men inte nödvändigtvis vattenfylla det". Inga regler utan undantag - så klart. 1918 tror jag dock inte ens kollisionsskott existerade?

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Rammningen av U 1051

Inlägg av Stighult » 22 april 2013, 21:50

http://watchkeeper.blogg.se/category/allmant-4.html
Finska ubåten Vetehinen rammade och sänkte ryska SC 305 enligt historien.

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Rammningen av U 1051

Inlägg av Grille » 23 april 2013, 11:57

Oavsett hur sega och kraftiga väggar en U-båt har så tar smällen i "veka livet" är det nog kört. Lite som med krocksäkra bilar. De klarar frontalkrockar ganska bra idag ( upp till vissa gränser förstås) men får du sladd och åker med sidan mot ett föremål så viker sig ofta bilen eller trycks in mer än hälsosamt. En jagare med sylvass stäv i 20-3o knop bör gå vinnande ur i stort sett alla kamper. Men visst; träffar man lite snett så kanske sidan på en jagare eller annat krigsfartyg kan rivas upp

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Rammningen av U 1051

Inlägg av Erik Ljungberg » 23 april 2013, 12:54

Skrovet på en ubåt är som ett tryckkärl, byggt för att klara ett jämnt högt tryck. En punktbelastning är en helt annan sak. Jämför en petflaska eller ölburk. Klara ett högt tryck från kolsyra men behövs inte mycket kraft för att göra en buckla med något skarpt och hårt.

Fören på ett fartyg är byggt för att i alla fall delvis köra på hårda saker som is och kajkanter. Men en kollision med en ubåt på över 1000 ton inte nog är helt odramatiskt.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Rammningen av U 1051

Inlägg av Urban » 24 april 2013, 18:38

Gick tydligen så långt att Brittiska Amiralitetet från början av 1943 rekommenderade att man inte rammade ubåtar då jagare ofta blev så skadade att de krävde dockning och reparation i veckor upp till flera månader.

Skriv svar