Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
-
Amund
- Stödjande medlem 2023
Jag fotograferade dessa prylar utanför marinmuséet i Hong Kong som hade stängt för tillfället, möjligtvis hörde de till rederiet Star Ferrys historia..? (Det klassiska färjerederiet som sköter trafiken mellan Kowloon och Hong Kong).
Frågan är bara vad det är för grejer? Jag kunde inte räkna ut det och det stod heller inte någon förklaring på montrarna utom på bild 2 där det stod skrivet ”Engine indicator”.
Kanske någon vet..?

-
Flatline
- Medlem
Instrumentet på första bilden används vid vevaxelindikering. Man sätter samman klockan med rördelarna så att de passar mellan motvikterna/vevslängen på vevaxeln. Sedan turnas/baxas/roteras maskin med klockan sittandes mellan motvikterna/vevslängen och värden läses av vid givna gradtal i en tänkt cirkel.
Kan ju inte få en full cirkel då vevstaken kommer ivägen men man baxar så nära man vågar;).
Man mäter alltså avstånd med denna, kanske ska förtydligas.
Andra bilden är lite kul, den visar ett instrument som används vid topptrycksindikering av tvåtaktsmaskiner. Det sitter en penna som med ökande tryck i cylindern åker uppåt och ritar längs y-axeln. Det du som maskinist då ska göra är att med ett lagomt avpassat ryck i snöret, med start i kolvens nedre dödpunkt, agera pennans x-axel. Målet är att få till en fin banankurva där man förutom cylinderns topptryck även kan utläsa t.ex bränslepumpens förtändning.
I grova drag.
-
Amund
- Stödjande medlem 2023
Flatline skrev:Instrumentet på första bilden används vid vevaxelindikering. Man sätter samman klockan med rördelarna så att de passar mellan motvikterna/vevslängen på vevaxeln. Sedan turnas/baxas/roteras maskin med klockan sittandes mellan motvikterna/vevslängen och värden läses av vid givna gradtal i en tänkt cirkel.
Kan ju inte få en full cirkel då vevstaken kommer ivägen men man baxar så nära man vågar;).
Man mäter alltså avstånd med denna, kanske ska förtydligas.
Andra bilden är lite kul, den visar ett instrument som används vid topptrycksindikering av tvåtaktsmaskiner. Det sitter en penna som med ökande tryck i cylindern åker uppåt och ritar längs y-axeln. Det du som maskinist då ska göra är att med ett lagomt avpassat ryck i snöret, med start i kolvens nedre dödpunkt, agera pennans x-axel. Målet är att få till en fin banankurva där man förutom cylinderns topptryck även kan utläsa t.ex bränslepumpens förtändning.
I grova drag.
Jag tackar så mycket för den utförliga förklaringen, det var så utförligt att jag misstänker att du någon gång arbetat med dessa instrument. Jag förutsätter att samma data idag presenteras på en dataskärm?
Återigen ett stort tack!