Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13691
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Markus Holst » 28 februari 2023, 15:08

Efter bara ett år började man åka till denna byggnad istället.
Bilagor
nytt hus.jpg
nytt hus.jpg (72.71 KiB) Visad 1252 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Femtiotrean » 28 februari 2023, 17:48

Bild
The Battery, formerly known as Battery Park, is a 25-acre (10 ha) public park located at the southern tip of Manhattan Island in New York City facing New York Harbor. It is bounded by Battery Place on the north, State Street on the east, New York Harbor to the south, and the Hudson River to the west.
/.../
The park and surrounding area is named for the artillery batteries that were built in the late 17th century to protect the settlement behind them. By the 1820s, the Battery had become an entertainment destination, with the conversion of Castle Clinton into a theater venue. During the mid-19th century, the modern-day Battery Park was constructed and Castle Clinton was converted into an immigration and customs center. The Battery was commonly known as the landing point for immigrants to New York City until 1892, when the immigration center was relocated to Ellis Island.

https://en.wikipedia.org/wiki/Castle_Cl ... tion_depot

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13691
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Markus Holst » 28 februari 2023, 20:28

Helt rätt! Hus två står alltså på Ellis Island. Femtiotrean tar över.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Femtiotrean » 1 mars 2023, 06:12

De gula taxibilarna ledde mig till New York och Manhattan.

Nu söker vi ett skepp och ett år och ett land:
femmanienbåt.jpg
???

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Femtiotrean » 2 mars 2023, 07:56

skeppet.jpeg

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av unmo300 » 2 mars 2023, 18:27


Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Femtiotrean » 2 mars 2023, 20:12

Nu söker vi ett skepp och ett år och ett land!

Året är inte 1966 och vi befinner oss inte i en brittisk komedifilm utan in real life...

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av unmo300 » 2 mars 2023, 21:40

Försökte indikera att det handlar om ett piratradiofartyg.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Femtiotrean » 3 mars 2023, 07:09

Det fattade jag utan några större svårigheter.

PS Jag ville också uttrycka min absoluta avsky för alla som egentligen redan vet svaret men inte ger det eller som relativt snabbt och enkelt kunde hitta det rätta svaret, men ändå inte gör det... 8-)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11176
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av sveahk » 3 mars 2023, 12:28

Femtiotrean skrev:
3 mars 2023, 07:09
Det fattade jag utan några större svårigheter.

PS Jag ville också uttrycka min absoluta avsky för alla som egentligen redan vet svaret men inte ger det eller som relativt snabbt och enkelt kunde hitta det rätta svaret, men ändå inte gör det... 8-)
Starka ord...! "Absoluta avsky" är nog ett snäpp för starkt, men annars håller jag absolut med 53an! Din fråga var tillräckligt lätt för att som du säger efter ett par klick kunna spotta fram några rader som svar...
https://twitter.com/showgan14/status/13 ... 0198010883
Men anledningen då...varför så få deltar?

Svar: vet ej!

Men, vad vi vet, är att vi har en hel del grabbar här - de andra könen oräknade, finns ej? - med djupa och breda kunskaper i det mesta. Ibland öppnar de dörren på vid gavel och låter oss ta del av intressanta aspekter på historien, från Hedenhös till dagsläget. Men skrivorken räcker sällan till att bjuda på svar och frågor i kvisslandskapet. Undertecknad medräknad...

Det är väl bara så momentan - en svacka i tiden, en idog kvissare som varjag har vi inte, men runt hörnet står kanske nästa på tur? Kommer ihåg när 53trean bjöd på sitt eminenta kunnande ... i just kvisspalterna!

Mvh Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Femtiotrean » 3 mars 2023, 15:22

Mina stora och starka ord är sällan entirely seriously meant. Jag förstår att man kan vara intresserad i de olika quizzen eller man kanske faktiskt vet mer än frågeställaren, men som vi alla vet räcker tiden och orken inte för allt möjligt. Jag tycker inte illa om någon vill visa sitt intresse eller ge någon annan ett tips utan att svara (och sen komma på en ny fråga) själv.
Radio Syd hade stora framgångar med att locka till sig kända artisters medverkan. En av de största framgångarna var nog när Rolling Stones medverkade i direktsändning ute på Cheeta II söndagen den 27 juni 1965. Det var just det här året som Rolling Stones hade It's All Over Now, Around And Around, Tell Me, Little Red Rooster, och The Last Time högt upp på topplistorna. Fansen var hysteriska. För att kunna värja sig bodde Stonesmedlemmarna hemma hos Britt i hennes villa i Lund ett par nätter.

De hade kommit till Cheeta II via båt från Vedbæk utanför Köpenhamn. Pressens representanter fick intervjua Stones ombord på Cheeta II, och senare på kvällen intervjuades gästerna i direktsändning i Radio Syds Söndagsporträttet. När det sedan blev dags för den planerade återfärden avstod Stones-medlemmarna från att återvända till Vedbæk därför att sjön var alltför orolig. Istället valde de att följa med passbåten till Limhamn. Men Radio Syds yngre lyssnare fick i programmet en liten hint om vart Stones var på väg. Därför blev det sådant kaos i Limhamn att gruppen istället för att gå iland tog möjligheten att via snabbgående motorbåt föras till en annan kajplats som Radio Syd förfogade över. Men många av fansen lyckades snabbt flytta sig dit, och en kapplöpning uppstod med målet att nå Britts 1800-talsvilla på Nygatan i det centrala Lund, men den blev snabbt omringad av vilda fans.

Hans med konsonanten har frågan!
Totalt bodde Stones-medlemmarna hos Britt i två nätter, och de var även ute på Öresund för ännu en direktsänd intervju i Radio Syds program på måndagen den 28 juni eftersom den första intervjun hade blivit lite virrig.
http://radioarkivet.se/radiosyd2.htm

https://sv.wikipedia.org/wiki/Radio_Syd

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av unmo300 » 3 mars 2023, 17:42

Inte elakt menat från min sida, jag "spottade" ett piratradiofartyg som blev mitt delsvar (kul film annars).

Men det är synd att kvissarna nästan har försvunnit, de var lite forumets kärna, men allt har väl sin tid kanske.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11176
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av sveahk » 3 mars 2023, 18:20

Ok - då får vi se om någon nappar på en inte alltför svår fråga...
IMG_6311.jpeg

Vad för skuta ser vi på den här affischen?

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av koroshiya » 3 mars 2023, 21:41

Jag tror att det är Titanic.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11176
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av sveahk » 3 mars 2023, 22:37

koroshiya skrev:
3 mars 2023, 21:41
Jag tror att det är Titanic.
Nej, icke T....

Vår båt byggdes ett femtontal år senare på ett tyskt varv, och hade framför allt en mycket, mycket längre livslängd - om inte hela tiden under samma namn!

Hans K

Låst