Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Kör vidare med en -
Vem var han och vilket etablissemang rubbades?
Varjag
- och hans -
som skulle ''rubba etablissemanget'' - Vem var han och vilket etablissemang rubbades?
Varjag
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Vet inte vad han heter, men båten hans Australia, vann Americas cup tack vare fenkölen.
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Glad Dalmas har koll på Australiens Ärorika SeglingshistoriaDalmas skrev:Vet inte vad han heter, men båten hans Australia, vann Americas cup tack vare fenkölen.
Ben Lexcen, hette mannen som konstruerade både den (omdebatterade - Yankees protesterade...) fenkölen, såväl
som båten, AUSTRALIA II - som, efter 132 år tvingade dom mejsla loss Ye Old Mug från dess monter hos NYYC -
Alan Bond, var mångmiljonären som satsade pengarna och Ben Lexcen längs t.h. AUSTRALIA II t.v. och amerikanska LIBERTY t.h.
Dalmas går över stag för nästa, Varjag
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Inspirationen tryter. Men vi går på vatten iaf.
Var är vi nånstans i Sverige?
Var är vi nånstans i Sverige?
- Bilagor
-
- bro.jpg (69.07 KiB) Visad 257 gånger
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
En flottbro i Gagnef kanske.
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Absolut, Sveriges två enda kvarvarande flottbroar finns i Gagnef. Det här är den vid Österfors.
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Ja, flottbron vid Torsång i samma landskap är tyvärr borta sedan 70-talet. OK, jag ställer en quizfråga om sjöfart:
I Boråstrakten fanns fordomdags en ångbåt med den helt unika förmågan att för egen maskin gå på räls som ett slags rälsbuss mellan två vattendrag.
Vad hette detta flytetyg?
I Boråstrakten fanns fordomdags en ångbåt med den helt unika förmågan att för egen maskin gå på räls som ett slags rälsbuss mellan två vattendrag.
Vad hette detta flytetyg?
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
''Lokomotivångaren'' SVANEN -
- hade dessa fantastiska egenskaper......VarjagRe: Quiz: Sjöfartshistoria
Då vi inte hört av hasse Lindquist, men jag är ganska säker om SVANEN - seglar vi vidare -
Skeppare - var inte sämre än dagens bilister och tyckte inte alltid om att bli omkörda...
En engelsk passagerar-och lastångare, kommer upp bakom en seglare i gryningen. Och tar sakta in på den....ja, han vill
passagerarna ge en verklig närbild av ett vackert seglande skepp (som redan då var sällsynta) - så han ringer ned till chiefen
i maskinrummet och ber om några ''extra varv'' på maskinen.....
Den unge energiske kaptenen på segelfartyget, ser vad som pågår, men också att morgonvinden friskar till.
Han tar utmaningen - beordrar bägge vakterna på däck och skickar folket ''till väders''....dom fyller alla rår som varit
''nattlediga''....
Röjlar och överbramsegel faller från rårna, inom en halvtimme - är hon ''helt klädd'' - Trettiofem segel fylls av den friskande
vinden.....här skall ..... - segla om oss!
Det händer, ångaren ''drar på allt'' - men barken, under 45000 kvadratfot av dukar, 18 sekundmeters vind och med lä reling i vattentytan - drar ifrån ångaren.......
Engelsmannen signalerar sitt nederlag med tre långa stötar i ångvisslan...(som ses - med tre vita ångmoln runt skorstenen)
- och sänker flaggan till hälsning!
Barken, sänker och hissar igen - Finlands flagg - till tack för ''god match''.......
Passagerarna hade fått en syn - som förunnats få - ens på den tiden.
När hände detta, vem var den energiske finske kaptenen och vad hette barkskeppet?
Varjag
Skeppare - var inte sämre än dagens bilister och tyckte inte alltid om att bli omkörda...
En engelsk passagerar-och lastångare, kommer upp bakom en seglare i gryningen. Och tar sakta in på den....ja, han vill
passagerarna ge en verklig närbild av ett vackert seglande skepp (som redan då var sällsynta) - så han ringer ned till chiefen
i maskinrummet och ber om några ''extra varv'' på maskinen.....
Den unge energiske kaptenen på segelfartyget, ser vad som pågår, men också att morgonvinden friskar till.
Han tar utmaningen - beordrar bägge vakterna på däck och skickar folket ''till väders''....dom fyller alla rår som varit
''nattlediga''....
Röjlar och överbramsegel faller från rårna, inom en halvtimme - är hon ''helt klädd'' - Trettiofem segel fylls av den friskande
vinden.....här skall ..... - segla om oss!
Det händer, ångaren ''drar på allt'' - men barken, under 45000 kvadratfot av dukar, 18 sekundmeters vind och med lä reling i vattentytan - drar ifrån ångaren.......
Engelsmannen signalerar sitt nederlag med tre långa stötar i ångvisslan...(som ses - med tre vita ångmoln runt skorstenen)
- och sänker flaggan till hälsning!
Barken, sänker och hissar igen - Finlands flagg - till tack för ''god match''.......
Passagerarna hade fått en syn - som förunnats få - ens på den tiden.
När hände detta, vem var den energiske finske kaptenen och vad hette barkskeppet?
Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Hej Varjag, helt rätt svar på frågan om "lokomotivbåten"! Svanen var namnet. Suveränt med ritning och allt! Slarvigt av mig att inte inom anständig tid notera Ditt helrätta svar.
På tal om kappseglingen mellan ångbåten och segelfatyget - en släkting till mig var matros på en ångbåt året efter andra världskriget berättade, om hur han söder om Öland blev omseglad av en fullriggare, som dök upp ur dimman som en annan flygande holländare. Kan ha varit en av ålandsredaren Gustaf Erikssons veteseglare, som gjorde sina sista resor på Australien.
På tal om kappseglingen mellan ångbåten och segelfatyget - en släkting till mig var matros på en ångbåt året efter andra världskriget berättade, om hur han söder om Öland blev omseglad av en fullriggare, som dök upp ur dimman som en annan flygande holländare. Kan ha varit en av ålandsredaren Gustaf Erikssons veteseglare, som gjorde sina sista resor på Australien.
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
No problem hasse!hasse lindquist skrev:Hej Varjag, helt rätt svar på frågan om "lokomotivbåten"! Svanen var namnet. Suveränt med ritning och allt! Slarvigt av mig att inte inom anständig tid notera Ditt helrätta svar.
På tal om kappseglingen mellan ångbåten och segelfatyget - en släkting till mig var matros på en ångbåt året efter andra världskriget berättade, om hur han söder om Öland blev omseglad av en fullriggare, som dök upp ur dimman som en annan flygande holländare. Kan ha varit en av ålandsredaren Gustaf Erikssons veteseglare, som gjorde sina sista resor på Australien.
Och visst handlar frågan om ett av Gustaf Erikssons berömda barkskepp som var på resa till Port Lincoln i Sydaustralien för att
inta den årliga vetelasten till Europa.......
Här en sällsynt ''kanonbild'' - av åtta av Erikssons verkligt salta skutkaptener -med samlad - - på samma tid och plats i England. Vilket minsann var ovanligt!
Frågans kapten - - den yngste av Erikssons skeppare, är inte med på bilden - ej heller hans snabba barkskepp. Men med ledning av de många
skeppsnamnen på gruppbilden - kan kanske du eller någon annan, lista ut svaret på frågan.....
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
En av de få av Erikssons skönheter, som var vitmålad, var väl HERZOGIN CICILIE? När Eriksson köpte henne blev legendariske Ruben de Cloux befälhavare. Han efterträddes av kapten Sven Eriksson. HERZOGIN CICILIE var den snabbaste veteseglaren, så jag chansar på henne. Kom väl vid tillfällen och med rätt vind och sjö i ---- 18 knop!
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Stellan har kläm på Eriksson barkskepp!Stellan Bojerud skrev:En av de få av Erikssons skönheter, som var vitmålad, var väl HERZOGIN CECILIE? När Eriksson köpte henne blev legendariske Ruben de Cloux befälhavare. Han efterträddes av kapten Sven Eriksson. HERZOGIN CECILIE var den snabbaste veteseglaren, så jag chansar på henne. Kom väl vid tillfällen och med rätt vind och sjö i ---- 18 knop!
HERZOGIN CECILIE, ''den Vita Svanen'' var skutan under Kpt Sven Eriksson. Det var oktober 1934 i Atlanten, som ''duellen'' utspelades.
Jag vet inte namnet på den engelska ångaren, men hon var en ''Ellerman Liner'' på väg till Rio de Janerio....
Sven Eriksson drev sitt skepp till det yttersta, däckvincharna ''brassade'' alla rår optimalt för att fånga kulingen i den
enorma segelmassan.....hon ökade sakta farten till 16 - sedan 17 och -just det Stellan - nådde nära 18 knop!
Där kunde ''engelsmannen'' inte längre hänga med.....
Det krävdes - - för att hålla henne på kurs.....
De engelska passagerarna fick sitt lystmäte och detta - måste ha varit en superbt ''Kodak-moment''
Den engelske diktaren John Masefield skrev om dessa skepp:
They mark our passage as a race of Men,
Earth will not see such ships as those - again
1936, fortfarande under Kpt Sven Eriksson - gick hon hårt på grund på kusten av Devon.....
http://jp-ax.blogspot.com.au/2013/12/va ... artyg.html
Erikssons hårda kamp för att rädda sitt fartyg - blev episk och historisk.
Han misslyckades.
Varefter - sorgligt - han aldrig gick till sjöss igen -
Stellan törnar till, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Tack Varjag. Då går vi in "i kolpytsarnas rike" och vill veta vad hjulångaren heter. Gärna även tid och plats med mera.
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Det är ''Inspektionsfartyget'' SKÖLDMÖN vid stapeavlöpningen av PansarbåteN WASA anno 1901.
Varjag
Varjag