Patrullbåt Hugin/Kaparen

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
sta
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: 6 november 2006, 17:54
Ort: Vendelsö

Inlägg av sta » 11 november 2006, 13:21

Stivne skrev:
Legendarisk FljC: Den som inte är bredd att ha ihjäl en ryss tar ett steg framåt.....
Och fortsättningen "...pälsmössor skall flyta och havet skall färgas rött..." går inte av för hackor den heller. Ingen flottiljer med alle man efter denna har riktigt kommit upp till samma nivå. Vare sig det gäller att gjuta mod i styrkorna eller få dem att göra i brallan.

Skägget var nog den sista flottiljchefen som var en riktig sjökrigare, efter honom kom det mest administratörer som brann för organisationslära...

Frisk gav ju oss även täcktabell bibeln och citat som "Jag är fan ta mig genial, i klass med Lord Nelson". Vet ingen djupt religiös människa som svär mer, ingen ateist heller för den delen.

(edit: Lite OT men skägget väcker känslor.)

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 11 november 2006, 16:25

Nej, eller som en del andra sa om Frisken, skall förvaras i en bur i flottiljstabens källare, och släppas loss när det blir allvar....

Täcktabell bibel var en klassiker. Finns ju en del annat han gett upphov till också som antagligen skulle vara förenat med fängelse att skriva här. (tänker främst på taktikutveckling inom ubj).

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 11 november 2006, 16:29

[/quote]

Och fortsättningen "...pälsmössor skall flyta och havet skall färgas rött..." går inte av för hackor den heller. Ingen flottiljer med alle man efter denna har riktigt kommit upp till samma nivå. Vare sig det gäller att gjuta mod i styrkorna eller få dem att göra i brallan.

Skägget var nog den sista flottiljchefen som var en riktig sjökrigare, efter honom kom det mest administratörer som brann för organisationslära...

Frisk gav ju oss även täcktabell bibeln och citat som "Jag är fan ta mig genial, i klass med Lord Nelson". Vet ingen djupt religiös människa som svär mer, ingen ateist heller för den delen.

(edit: Lite OT men skägget väcker känslor.)[/quote]

Jag glömmer varken första gången jag träffade den nytillträdde flottiljchefen sommaren 1990 ej heller hans första märgfyllda "välkomsttal" till de nya besättningarna vid flottiljen, en blåsig, gråmulen, isande kall vårvinterdag på Berga 1991. Det var inte kölden allena som fick unga ansikten att vitna.

Jag har under åren haft förmånen att få tjänstgöra under GF befäl vid flera tillfällen och sedmera också att arbeta med honom i olika sammanhang och jag tillhör definitivt de skriver under på din beskrivnig av en riktig krigare och ledare. Dessutom en innovativ, humanistisk och bildad människa. Still going strong med NBF.

Vi har ju tyvärr inte någon direkt tradition av att diskutera svenska militära chefers förtjänster (eller brist därpå). De som diskuteras har antingen varit döda x-antal hundra år varvid de regelmässigt benämns som hänsynslösa, blodtörstiga, tyrannar etc eller så är de likaledes döda med oturen att ha tjänstgjort under VK II och beskrivs då antingen som nazister (vilket bevisas med hörsägen eller guilt by association) eller som militärt inkompetenta (vilket bevisas med en fantasifull kombination av ansvar för politiska beslut och vapenverkan av gevär M/96 i jämförelse med Tiger VI) eller en kombination av båda. I bägge fallen tillhör de naturligtvis någon odefinierbar konservativ-höger-reaktionär konspiration etc (vilket anses så självklart att någon bevisning inte behövs).

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 11 november 2006, 18:10

Jo, jag har läst lite om hans tankar kring NBF på http://www.foi.se

Hittade en bild på den gamle räven: http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=8172

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 13 november 2006, 00:56

Visserligen är för ung för att ha haft GF på världens bästa flottilj, men han är defentivt en legend. Stackarn var sparkad snett uppåt som CÖS när jag började.

Såg honom för nått åt sedan på långa raden, ätandes lunch med Emil Svensson. Torsten Lindh och Bengt Schubak tror jag. Tänk om GF varit MI eller ÖB under Fb04,... Gudbevare Leni och övriga politiker :)

Marlow
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 januari 2007, 22:22
Ort: Stockholm

Re: Patrullbåt Hugin/Kaparen

Inlägg av Marlow » 19 mars 2007, 01:42

Hoppar tillbaka till originalfrågeställningen:
Perman skrev: Då kommer vi då till min fråga. Enligt vad jag förstår så fick Kaparen båtarna även förmåga till 'tyst gång' vid ubåtsjakt under ombyggnaden. Är det någon på forumet som närmare kan redogöra för hur denna framdrivningsmetod fungerade i praktiken? Användes hjälpmotorerna eller fanns det t o m nån typ av elektrisk framdrift?
/Per
Det där med tyst gång med Kaparens lågfartsmakineri var i högsta grad ett relativt begrepp. Särskilt tyst var det m a o inte, endast mindre bullrigt. Göteborgsklassen lyckades betydligt bättre med att minska bullernivåer.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 19 mars 2007, 17:36

Sant, men ställt i relation till Hugin-maskineriet så får man nog säga att det var tystare i alla fall. Nu är jag inte helt hemma på maskiner, men var det inte hydrauldrift när lågfartsmaskineriet var inkopplat på Kaparen-klass? Sedan var det väl en annan typ av propellrar på Kaparen, har för mig att de benämdes lågkaviterande eller nått, handslagna på Irland eller nått annat obskyrt ursprung..


Men å andra sidan så är det ju svårt att jämföra propellerdrift med vattenjet.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 19 mars 2007, 21:23

Stivne skrev:Sant, men ställt i relation till Hugin-maskineriet så får man nog säga att det var tystare i alla fall. Nu är jag inte helt hemma på maskiner, men var det inte hydrauldrift när lågfartsmaskineriet var inkopplat på Kaparen-klass? Sedan var det väl en annan typ av propellrar på Kaparen, har för mig att de benämdes lågkaviterande eller nått, handslagna på Irland eller nått annat obskyrt ursprung..


Men å andra sidan så är det ju svårt att jämföra propellerdrift med vattenjet.
Tack för infon, men jag tror sta beskrev lågfartsmaskineriet ganska bra redan i början av den här tråden:
sta skrev:Tystgående kunde man väl aldrig beskylla patrullbåtarna för att vara, inte ens efter modifieringarna. HTM-en gjorde framförallt att man kunde köra långsammare, vilket avsevärt underlättar vid ubåtsjakt inomskärs.

Kaparen-klass fick nya högfartsmaskiner från MTU. Nya propellrar, vilka inte kaviterade lika mycket som de äldre. Ett lågfartsmaskineri som bestod av två Scania-dieslar vilka drev varsin generator och även kopplades till två hyadraulaggregat via remmar vilka i sin tur drev propellrarna på något sinnrikt sätt. Trots tekniskt intresse förstod jag aldrig mer än så eftersom jag tillbringade den mesta tiden ombord för om gunrummet.
och
sta skrev:De gamla patrullbåtarna hade en lägstafart på en sisådär 6 -7 knop, vilket är ganska snabbt när man närmar sig kajen. Lösningen är att man kopplar i och ur maskineriet för att få en lagom fart samtidigt som man vill ha styrfart.

Att man inte kan köra från 0 till maxfart beror bland annatr på lägsta varvtal/spakläge och hur mycket växeln växlar ned samt om man har fasta propellrar eller s.k. controlled pitch propellers typ kamewa. Patrullbåtarna hade fasta snurror medan robotbåtarna hade kamewa.

Lösningen med hydrauldrift gjorde att hjälpmotorerna/lågfartsmotorerna kunde jobba på lämpligt arbetsvarvtal, typ 1 500 varv/min, medan man kunde variera farten från 0-12 knop genom att styra hydraulagregaten.

Elmotorer är smidigt men tar mycket plats och är tungt och kräver ganska dyra installationer, jämför ABB-s azipod-drift vilken uteslutande byggs in på nybyggen.
Intressant dock med de lågkaviterande propellrarna som monterades på Kaparen-klassen. Min fråga från början var egentligen för att klarlägga om Kaparen-klassens lågfartsmaskineri på något sätt kan jmf med de lågfartsmaskinerier som finns idag på vissa moderna fregatter (som t ex br type 23 och norska Nansen-klassen), och svaret är nog att det kan det inte. Som sta påpekar så var det nog i första hand för att möjliggöra riktigt låg fart, men det medförde förstås ändå en väsentlig förbättring av ubåtsjaktförmågan jmf med de omodifierade båtarna.


/Per

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Re: Patrullbåt Hugin/Kaparen

Inlägg av Stivne » 19 november 2008, 19:34

Det var länge sedan denna tråd fick ett seriöst besök..

Angående buller: Det fanns ju en hel del andra källor till buller än just framdrivningsmaskineriet. Två välkända var ju bland annat styrmaskinen samt hydraulpump/motorn till släpsonaren. Dessa gav upphov till ganska lättidentifierade signaturer för det tränade örat.

Över till lite annat.

1. Jag vill minnas att japanerna var intresserade av de rörliga AU-kastarna som SYB hade, det gjordes förevisningar för en asiatisk kontingent, provskjutning med filminspelning med Berga Slottt i bakgrunden osv. Någon som vet om det blev affär?

Lite nostalgi i skriftlig form:

Kl 02.32, 6 nm sydost Svenska Björn

AO: Bryggan, har ni kaffe däruppe?
1:0: Vänta, signalman tog du kaffet med dig ut?
02: Näee, jag har inte fått nått.
1:0: Det är jag fullt medveten om, men nu var det inte dina misslyckade raggnignsförsök det handlade om, var är kaffet? Kaptenen i centralen vill ha, och när kapten vill...
AO: Sluta tjafsa och skicka ner kocken till stridshytten...
1:M: Från maskin, Kocken sover, men jag kan skicka 26:an, duger det?
AO: Ett klargörande: jag skiter i att 02 är oskuld, att kocken sover, JAG VILL HA KAFFE!!
02: Har dom Brago nere i stridshytten?


I området Kudoxa/Vidinge/Sundskär sen kväll
SLO: Sonar, har du nått?
SonB: om du slutar tjata så kanske vi har en chans att hitta nått!
1:O: Precis vad jag alltid misstänkt, det är SLO:s fel att vi aldrig sänker några ubåtar. Så är det säkert på alla fartyg i grå bolaget...
SLO: Nu var det ju inte SonB eller 1:o som jag tilltalade...
17: Sonareko bäring 3-2-1, avstånd 400, TU , ytan fri frågas?
1:0. Sonarekot i bäring 3-2-1 stämmer välöverens med en förvirrad rotepuling... med andra ord så är ytan allt annat än fri.
02. Fy fan vad det här suger, jag behöver ingen sonar för att se en patrullbåt på 400 meters avstånd...
1:0: Nej, men likförbannat har du inte rapporterat in den på hela vakten trots att den legat där hela tiden? Finns en anledning till att du blev F-uttagen va?

MtJC PTRB
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 november 2009, 12:15

Re: Patrullbåt Hugin/Kaparen

Inlägg av MtJC PTRB » 26 november 2009, 12:28

Denna gråmulna dag surfade jag in på denna sida & fann lite information om Ptrb. Det var tider det.
Vet inte hur många av er som tjänsgjort på dessa tvålkoppar? Själv gjorde jag 8 år på dessa, både med MTU 672 maskineri & MTU 396 maskineri med Scania DSI 11 som hjälpkärror.

Angående lfm, så i princip så har det beskrivits korrekt tidigare i denna tråd med en del avsaknad av detaljer kring hur lfm drev växeln.

Vad avser GF, så har jag en fantastisk historia om hur vi "övade" sjunkbomsfällning med gatsten. Vi hade kommendör Frisk ombord & jag tjänsgjorde som 1:M & därav så var jag FällB. Det var under en mörk kväll som vi genomförde denna övning.

Jag hade en grinig med mycket kompetent MtJC som kom upp i kappen & svor & gormade om "Vad i h*lvete håller Ni på med? Stampar & lever rövaren i däcket så det låter som om Ni är på väg genom däcket ned i byssan" Varpå nämnde kommendör Frisk, kliver fram & spänner ögonen i MtJC & säger, "Jag ber som mycket om ursäkt min gode man att jag störde dig, men jag levde mig så mycket in i övningen att vi gav pälsmössan på tafsen att jag glömde att uppföra mig. Detta skall icke upprepas förren vi i en skarp insats får se oljerester ifrån de d*jvlarna" Varpå MtjC drog igen luckan & återgick till MC.
Efter denna incident, så kliver kommendör Frisk ned i aktra mässen & knackar på & anhåller om att få inträda i den "riktiga" mässen då de lymmlarna i gunrummet inte är annat än r*vslickare!

Jonas Gunnarsson
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 18 augusti 2008, 23:24
Ort: Linköping

Re: Patrullbåt Hugin/Kaparen

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 28 december 2010, 23:05

Finns det några bilder samt ritningar över hur våra kära patrullbåtar såg ut efter ombyggnaden till Kaparklass?

Jag skulle fortfarande kunna ta mig från skansen till byssan med förbundna ögon på en Huginklass, men måste erkänna att jag har inte en aning om hur en Kapare såg ut inombords!

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Patrullbåt Hugin/Kaparen

Inlägg av FredH » 29 december 2010, 13:20

Den stora skillnaden inredningsmässigt var att befälens aktramäss försvann och ersattes med sovhytter, detsamma med MtJC hytt.

Vägen att gå från skansen till vpl-mässen och byssan var densamma, upp och ut över akterdäck för att ta sig ned i aktra luckan.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Re: Patrullbåt Hugin/Kaparen

Inlägg av Stivne » 2 mars 2011, 21:09

Ja jisses, det är inte utan att man drömmer sig bort. Det borde definitivt vara dags att ta tag i det där bokprojektet. Har scannat in en del diabilder för några månade sedan. Det var nästan lite sorgligt. Synd at digitalkameran inte fanns vid min tid, då hade man nog haft mer minnen.

Nån som vet hur det blev med Rb12, har man skrotat ut dom? Eller ligger de och väntar på bättre tider. Tycker man borde göra om dom till hkp-burna.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Patrullbåt Hugin/Kaparen

Inlägg av Perman » 4 mars 2011, 18:34

Stivne skrev:Nån som vet hur det blev med Rb12, har man skrotat ut dom? Eller ligger de och väntar på bättre tider. Tycker man borde göra om dom till hkp-burna.
Det sista jag vet om Rb 12 är att Sverige, Norge och Grekland ingick ett samarbete för att livstidsförlänga robotarna i systemet. Det var Jane's som rapporterade om detta vill jag minnas, och dom brukar ju vara ganska trovärdiga. Detta torde ha varit i början på 00-talet, men sen tror jag FM gav upp planerna på att hålla patrullbåtarna i tjänst och då var väl inte detta samarbete intressant längre. Grekland verkar dock ha livstidsförlängt sina robotar på egen hand, eftersom de återfinns på fem robotbåtar av la Combattante IIIb typ. Jag tror den flygburna versionen fortfarande är i tjänst i Norge och kan bäras av F 16. Den nya norska NSM roboten använder förresten stridsspetsen från Pingvinroboten.

/Per

Mane
Medlem
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 mars 2006, 11:17
Ort: Karlskrona

Re: Patrullbåt Hugin/Kaparen

Inlägg av Mane » 15 mars 2011, 09:13

Har för mig att "pingvinen" används fortfarande utav den amerikanska marinen till Seahawk hkp

Skriv svar