Patrullbåt Hugin/Kaparen

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
sta
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: 6 november 2006, 17:54
Ort: Vendelsö

Inlägg av sta » 8 november 2006, 08:49

Stivne skrev:Jo, Syte var en ensam figur, hans tjänstegrenschef var ju AO som allt som oftast var linje SB/SL eller SB/SIS i grunden (saknade således ngn direkt teknisk utb bortsett från handhavande), någongång emellanåt var det väl en och annan AT (Pjäsbefälhavaren) som lämnade "det tekniska" och blev taktiker... Annars får man nog säga att Sytarna var nästan de som hade bäst kontakt med laget, då framförallt TeleO, TelerepB och DI.

Jag skulle ge nästan vad som helst för en SIB Ptrb Kaparen, det skulle vara så djäkla kul att läsa nu så här med 10 års perspektiv... Jag vill minnas att Syte faktiskt skulle bemanna Arte:n i "liten bastridsberedskap" eller något dylikt..Det fanns alltså någon variant där Syte skulle skjuta från SLC, detta övades INTE frekvent...


Stivne
Jo, nog var det så att alla artillerister inte var artillerister från början. Å andra sidan så var blysmockan kanske inte det bästa verktyget att laga telefel med, däremot fungerade den utmärkt om sidmatningen strulade.

Det fungerade dock ganska bra, mycket tack vare skickliga sknr 007 och ett bra telelag. Vanligtvis var det så att de sytar som blev utvalda till patrullbåtarna var lite bättre men framförallt var kapabla till självständigt arbete med stort ansvar. Tror bara att jag varit med om en dålig 07-a, och om honom berättade hans mormor på en familjedag att "Det skall ni veta, xxx är en lat drul." Humor.

Visst stämmer det att 07-an satt vid HI-t i liten bas, när man nu intog det. Det finns även minst en 07-a under tidigt nittiotal som fick skjuta vid några artö-ar när ordinarie AO var pappaledig. Det gick utmärkt.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 8 november 2006, 10:16

Stivne skrev:Jo, det gäller bara att hitta en form samt naturligtvis tid! Personligen tycker jag att boken skulle ha sin start vid de baltiska staternas frigörelse sedan sträcka sig fram till att de sista ptrb och rbb fick "FF DA" för sista gången. Gärna skulle den innehålla en hel del anekdoter i stil med de som finns i Mtb-krönikan, gärna förteckning över divisionernas sammansättning, fartygen samt vilka chefer.

Övriga tänkbara kapitel skulle kunna vara, incidenter/skarp verksamhet, ubåtsjakterna, taktikutveckling, rejäla tekniska genomgångar av systemen, besättningarna/värnpliktsutbildningar, resultat Kustflottans vapentävlingar (Pingvin, Kunga mfl), ett ordentligt bild och ritningsgalleri, medial uppmärksamhet i civila samhället, utlandsbesöken, fartygens vidare öden osv.

Det skulle vara kul som tusan att försöka få ihop nått....
Se där, där har du redan spånat ut huvuddragen till en bok. Just upplägget där man har författare som skriver ett kapitel var är ju inte särskilt ovanligt i faktabokssammanhang. En bok om robotbåtar skulle ju såklart inte hamna på topplistan varken hos ICA eller hos Bokia, men nog skulle som sagt SMB och dylikt vara intresserade. SMB i sig skulle säkert kunna vara behjälpliga med strukturtips och lite information om vad läsarna "vill ha" för övrigt om ni nu vill göra allvar av saken.

Att få tag på information och fakta lär inte vara några större problem. Tar man kontakt med gamla besättningar, fartygschefer med mera så sitter de säkert på mycket som de gärna ser publicerat. Ända tänkbara problemet som jag ser det är att allt kanske inte låter sig publiceras på grund av sekretesskäl.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 november 2006, 20:13

Det är väl en sådan bok på G. För ett par år sedan så fanns en efterlysning i marinnytt där man sökte skepparhistorier mm från flottans robotbärande fartyg dvs ptrb, rbb och kv efter ca 1985 där "Attack till sjöss" slutar.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 8 november 2006, 22:39

Vad är "Attack till sjöss" för bok?
Köpes var? Smb?

Mvh

Gostap

Kreuz
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: 2 januari 2005, 16:31
Ort: Kärralund

Inlägg av Kreuz » 9 november 2006, 00:13

Syte på patrullbåt var ju faktiskt en rätt trevlig tjänst på det hela taget.Dels skötte man sig själv i väldigt hög grad när man låg till kaj och behövde därför inte hålla på att måla eller delta i några andra av skepparns påhitt. Man kunde därför syssla med livets väsentligheter som i förvånande hög grad bestod i att laga signalmännens sönderfrätta headset (stod de ute på bryggvingen och hällde saltvatten i dem?). Dessutom behövde man inte gå kajvakt som syte det året jag låg inne. Vi tillsammans med PQ:arna var endast vaktförmän och som sådana befriade från de högtidsstunder som vaktandet erbjöd övriga i divisionen.

När man var ute och körde var det också ganska bra. Att sitta i radiohytten är väl kanske inte världens roligaste men det slår att kränga på sig regnstället och ha fyra timmars nollgradig utomhusdusch att se fram emot. Dessutom hade man som syte den lustiga positionen att man var den ende ombord som kunde vila sig i klart skepp. Skulle det skjutas började klart skepps-sessionen med ammunitionslangning som tog ungefär en minut. Efter det och om man var lite trött plockade man fram kudden och lutade sig tillbaka. På en omoddad patrullbåt med borttagen skrovsonar (läs 18:e i Göteborg) var apparatrummet riktigt rymligt och bekvämt. Sen kunde man ligga där och vänta på att signalen om halv stridsberedskap skulle komma. I ärlighetens namn var man nog oftast lite för nyfiken för att stanna i apparatrummet och spenderade istället tiden som fri förmåga i SLC där man höll ett vakande öga på operatörerna vars högsta mål med verksamheten verkade vara att bränna in kalringarna i PPI:t.

Detta gällde dock bara så länge ingen lyckades ha sönder någon av sytens fina apparater. Tyvärr hände detta ganska ofta och varje gång det hände hoppades man att det skulle vara ett fall för trimmejseln eller oscilloscopet och varje gång (nästan) blev man besviken när det stod klart att det snarare var Gerbern och 5-56 som behövdes. Det hände också mer än en gång att man efter förtöjning i någon trevlig civil hamn i stället för att hänga med den övriga besättningen i land fick arbeta med att någon reparation så att man blev ledig ungefär samtidigt som de första började komma ombord igen. I det fallet låg man som syte dock i lä av maskinarna som under mitt år på båten hade över 20 cylinderbyten (gamla motorerna). Ett cylinderbyte tog om jag kommer ihåg rätt ungefär tolv timmar. Kan knappt komma ihåg om maskinarna någonsin var med ute efter en gångdag.

Kul tråd föresten. Nästan så att man saknar patrullislivet lite grand. Ni vet väl att det finns en patrullbåt på Göteborgs Maritima Centrum. Det är iofs en av korparna men kan ju vara kul ändå ;).

/kreuz (syte Mode)

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 9 november 2006, 06:35

gostap skrev:Vad är "Attack till sjöss" för bok?
Köpes var? Smb?

Mvh

Gostap
Nej, den brukar vara slut på förlag, en raritet:) Ligger en ute på tradera nu såg jag. Köp den...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 9 november 2006, 07:05

Stivne skrev:
gostap skrev:Vad är "Attack till sjöss" för bok?
Köpes var? Smb?

Mvh

Gostap
Nej, den brukar vara slut på förlag, en raritet:) Ligger en ute på tradera nu såg jag. Köp den...
Som sagt en raritet av Curt Borgenstam som avhandlar torpedbåtsvapnet från de första torpedbåtarna på 1880-talet till korvetten Stockholms (Spica III) första provturer.

Hur går det med nytryck av kryssare?

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 9 november 2006, 18:26

Jag har inen koll på det, har den redan (1:a utgåvan...) Däremot är jag på jakt efter "Isbrytare" och eventuellt boken om de svenska fyrskeppen. "Attack till sjöss" är en modern klassiker som måste finnas i bokhyllan... Har du "Pansarskepp" Psilander?

Ett annat tips är "Signal till anfall, en bok om motortorpedbåtsvapnet" av Nils Hellström ( http://www.atabooks.se/bocker.php?atanr=2713 ) Tar iofs ett brett grepp (även internationellt) men är kul läsning.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 9 november 2006, 19:44

Klart jag har pansarskepp, jagare, attack till sjöss, Slupen Wasasorden, Minsvepare, Marinens Skonerter, dock saknar jag Motortorpedbåtar och Kryssare. (Lånade dock Kryssare på biblioteket under ett helt år som fjuning tonåring), Det coolaste i örlogshyllan är nog ändå "Kompendium i lyssnartjänst" från 1936 (dvs lektionsunderlaget till en sonar kurs) coh Pansarskeppet Sverige, en minnesskrift öfver svenska folkets gåva till nationen.

Ptrb hör faktiskt till en av de mest intressanta tjänstgöringsplatser i min mening, små effektiv platformar, med mycket ansvar på den enkilde befattningshavaren. Hoppas man ser behovet och kompletterar korvetterna och YSNY med patrullbåtar, vilket jag tror behövs med störredelen av herrskapsfartygen på expedition.


Hittade en kulhemsida med massa ptrb bilder, från mitt lumparår faktiskt (Gbg fluktar förbi så ofta hon kan, visst är hon fin)
Bild

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 9 november 2006, 22:12

Den hade jag inte sett innan, det märks att det är, salig i åminnelse, 36:e divisionen vid folkets flotta som skildras. Men visst, om man bortser från en del grejor som sticker lite i ögonen så är det med stor saknad man ser lite vardagligt patrullbåtsliv.

Angående böckerna i hyllan har jag samtliga du räknar upp utom Marinens Skonerter. är den värd sitt pris? "Motortorpedbåt" har jag i ett eget exemplar som är i stort sett mint, detta pga av att jag långtidslånat min brors ex av denna bok och naturligtvis tummat sönder helt....

På tal om herrskapsfartygen så har jag hört illavarslande rykten om att man sitter ner och kissar på korvetterna? Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Ang.Patrullbåtsorgier

Inlägg av gostap » 9 november 2006, 23:18

Jag har två frågor som någon av Herrarna kanske kan stå till tjänst med:

Vi som ryckte in -82 tillhörde en "experimentgrupp". Vi var första kontigent som ryckte in direkt på fartygen utan gröntjänst på pinan och Rosenlund (hette det så, KA:a övningsområde, minns ej riktigt). Vet att detta skulle utvärderas för ev.stadfästas.
Fortsatte man det inom Flottan??

Fråga 2 ang Flottans övningsskonerter:;
jag hade "förmånen" att segla en månad med HMS Gladan hösten -78 som Kanin. (urk).
Vad har hänt med Gladan och Falken? finns de kvar i organisationen?

Mvh

Gostap

ps. Tråden skall kanske heta Patrullbåtar och Skonerter och pansarskepp och korve................ :D

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 9 november 2006, 23:52

jorå Skatan och Flatan är kvar, ingår i sjörövardivisionen på Sjökrigsskolan i Kka (som jag vill skall flytta till Skeppsholmen alt Näsby Park).

Boken har vackra bilder och bra skepparhistorier, men det är inte en lika stor favourit som Jagare eller Attack till sjöss. Läste i TiS att den gode Bertil Åhlund (annan känd marin författare) gått ur tiden i våras.

Rekyten i flottan har säkerligen bedrivits på 15 olika sätt sedan du muckade, och det är nya bud hela tiden.

"Det där med sitta och kissa" trodde jag var er grej, men framförallt alla som åker häxpipa (rbb)

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 10 november 2006, 19:57

Jag tycker tyvärr att just "Kryssare" är den sämsta i serien, allt för tunn, och för dåligt bildmaterial från Göta Lejon och Tre kronor. För att återgå till ptrb: Vilken av korparna är det som ligger på maritiman?

För övrigt kan jag rapportera att jag vid tillfälle skall försöka scanna in lite bilder från tiden då TR Ya, flamskyddshuva och klart skepp vid utpassage Danziger Gatt var överordnat såväl bibel, trånande flickvänner, permission som allehanda Nato-nomenklatur. På tal om klassiker:

Legendarisk FljC: Den som inte är bredd att ha ihjäl en ryss tar ett steg framåt.....

Nån som knäcker vem det var på denna enkla strof?

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 11 november 2006, 00:47

Stivne skrev:Jag tycker tyvärr att just "Kryssare" är den sämsta i serien, allt för tunn, och för dåligt bildmaterial från Göta Lejon och Tre kronor. För att återgå till ptrb: Vilken av korparna är det som ligger på maritiman?

För övrigt kan jag rapportera att jag vid tillfälle skall försöka scanna in lite bilder från tiden då TR Ya, flamskyddshuva och klart skepp vid utpassage Danziger Gatt var överordnat såväl bibel, trånande flickvänner, permission som allehanda Nato-nomenklatur. På tal om klassiker:

Legendarisk FljC: Den som inte är bredd att ha ihjäl en ryss tar ett steg framåt.....

Nån som knäcker vem det var på denna enkla strof?
Kommendör Göran Frisk

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 11 november 2006, 12:32

Poäng! Men egentligen var det väl inte ryss han sa, utan "röding"?

Skriv svar