Patrullbåt Hugin/Kaparen

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 6 november 2006, 23:13

Stivne skrev:BLK var det väl vill jag minnas, eller är jag lite senil nu?

Tillägg i förkortningslistan: NS= arv från gamla tider NavigationsStyrman, ofta fänrik eller löjtnant på ptrb, VO på SB-vakt, rr-nav/tff SLC i klart skepp.

Besättningen på en Ptrb typ Kaparen såg ut så här vill jag minnas:

FC: Örlogskapten
1:O: Kapten
MtjC: Löjtnant
AO: Kapten/löjtnant
SLO: Kapten/löjtnant
PB: Fänrik/löjtnant
SonB: Fänrik/löjtnant
1:M Fänrik/löjtnant
(SonBef: Sergeant i förekommande fall)

Vpl
01 Signalman GB
02 Signalman
07 Syte PB
08 PQ PB
09 SLI-op GB
12 artilleri GB
13 artlleri
17 Sonarop PB
18 Sonarop GB
23 elmek GB
26 Motorman
34 Gnist (telegrafist) PB
41 kock GB
42 kock

Inte utan att man blir lite tårögd när man tänker tillbaka på dessa trevliga fartyg. Man minns de härliga diskussionerna i SLC:

- SLI-op torka bort din spya från SLI:et, ja, använd armen, det är ändå inte din jacka, här skall EEENSSSAS!!!!!! EEEENSSA..... Jaha, nu dör han snart, PQ flytta liket, vänd dig om och EEENSAA.... Jahaa, nu har vi missat RAK-bytet....FAAAAAN!

- Från ManO på bryggan, säg till SLI-op att släppa ut knappen på headsetet när han spyr....
Intressant detta, men minnet sviker mig:; vad är Syte PB? tidigare var 07 radarop vid navradar (utom vid klart skepp, då satt man i ammunitionsdurken o hissa granater) samt att det fanns 05 som var sli-op. 17 o 18 fanns inte, 07 och 05 delade på den gamla fiske-astic:en

Mvh

Gostap

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 november 2006, 23:37

Stivne. gör en bok av det så får Horace Engdal ge dig nobelpris ( hans pappa skulle gilla det iallafall han var siste FC på Göta Lejon och döpte sonen efter Lord Nelson). Du får inte skriva så, jag har inte åkt krigsfartyg sedan i våras och jag skakar av abstinens besvär efter sådana ord. Låter nästan lite Bellman. "Om den 23.e patrullbåtsdivisionens överfart till Gotland en höst afton 1994"

-Ge rum vid Berganäs - skjut ut!

Jag tänkte på BSH :)

PB Syte var en vpl systemtekniker som fick slita hund eftersom han var i stort sett ensam i den systemtekniska tjänsten ombord på ptrb, och var samtidigt gnist på styrbordsvakten. Som korvettgast och gammal 32/33a undrar jag, borde inte gnirren varit 32a?

Både Rbb och Ptrb vapnen skapade en alldeles egen kultur i sina respektive divisoner, mycket karaktäristiska för respektive fartygstyp.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 7 november 2006, 06:39

gostap skrev:
Intressant detta, men minnet sviker mig:; vad är Syte PB? tidigare var 07 radarop vid navradar (utom vid klart skepp, då satt man i ammunitionsdurken o hissa granater) samt att det fanns 05 som var sli-op. 17 o 18 fanns inte, 07 och 05 delade på den gamla fiske-astic:en

Mvh

Gostap
Vet inte om Syte var PB förr, men han fick sitta durken han också...17 och 18 är de två "nya skeppsnummer" som tillkom i samband med modden. De skeppsnummer jag skrivit tidigare i tråden var de som gällde periodsvis på Kaparenklass, jag är dock medveten om att det förekommit vissa skillnader i vakttillhörighet.


Kan inte göra annat än att hålla med Psilander om att Ptrb och Rbb hade sina egna kulturer, inte sällan ganska speciella sådana. På tal om att skriva en bok, jag tycker att det saknas ett ordentligt verk om 90-talets ytattackförband. Jag skulle vilja se en bok som tar sin början vid kalla krigets slut, och behandlar tiden fram till antingen omvandlingen från ytattackflottiljer till ytstridsflottiljer, eller fram till Ptrb och Rbb lämnade rullorna för evig spaning på drömmarnas hav...

Mvh

Stivne

Tråden borde kanske egentligen heta "Patrullbåt Hugin/Kaparen"? Säger mer om trådens innehåll....

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 7 november 2006, 07:27

Stivne skrev:Tråden borde kanske egentligen heta "Patrullbåt Hugin/Kaparen"? Säger mer om trådens innehåll....
Inte mig emot. Någon av moderatorerna får gärna ändra rubriken på denna tråd. Det är väl tyvärr det felet man oftast gör när man postar ett nytt inlägg/tråd att man sätter rubriken för snävt.

/Per

Användarvisningsbild
sta
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: 6 november 2006, 17:54
Ort: Vendelsö

Inlägg av sta » 7 november 2006, 09:02

Trevligt att höra socialrealism från ett patrullbåts-slc. Konstigt vilken böjelse man har för historier från trånga, mörka utrymmen där kräks är inblandat.

Håller med Stivne om att det saknas dokument om ytattacken från 80-tal till sent 90-/tidigt 00-tal. Men det kommer säkert, böckerna om mtb och jagare kom ju en bra stund efter att de avrustats och skrotats.

Vad gäller beväpning fanns Elma-kastare på samtliga patrullbåtar, både Hugin- och Kaparen-klass. Men de riktbara kastarna var egentligen bara ett långdraget prov på Styrbjörn. Torped 45 fanns enbart på Styrbjörn och Tirfing (lite osäker). Det var i alla fall en på 36.Patrullbåtsdivisionen och Syb på 23. som hade torped. Torpeden satt på en, eller båda, av de förliga robotpositionerna och sköts ut med tryckluft framåt.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 7 november 2006, 11:59

Stivne skrev:På tal om att skriva en bok, jag tycker att det saknas ett ordentligt verk om 90-talets ytattackförband. Jag skulle vilja se en bok som tar sin början vid kalla krigets slut, och behandlar tiden fram till antingen omvandlingen från ytattackflottiljer till ytstridsflottiljer, eller fram till Ptrb och Rbb lämnade rullorna för evig spaning på drömmarnas hav...
Det är bara att börja skriva ;)

Det är inte så att du ensam behöver skriva allt. Ta kontakt med en del personer (Psilander med flera) och fråga om det vore intressant at skriva ett kapitel var. Då tar det inte lång tid innan man har en bok. Enda man behöver göra är att komma överrens om en gemensam struktur, och sedan låta någon halvkändis stå med sitt namn på omslaget som redaktör (någon före detta höjdare i Marinen exempelvis) då det blir lättare att intressera förlagen.

Exempelvis SMB skulle garanterat vara intresserade av ett sådant verk. Även jag som är relativt ointresserad av båtar skulle kunna tycka att det vore intressant att plöja igenom en sådan bok. Det finns helt klart en marknad för en bok som behandlar det hela så att säga.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 7 november 2006, 18:03

Jo, det gäller bara att hitta en form samt naturligtvis tid! Personligen tycker jag att boken skulle ha sin start vid de baltiska staternas frigörelse sedan sträcka sig fram till att de sista ptrb och rbb fick "FF DA" för sista gången. Gärna skulle den innehålla en hel del anekdoter i stil med de som finns i Mtb-krönikan, gärna förteckning över divisionernas sammansättning, fartygen samt vilka chefer.

Övriga tänkbara kapitel skulle kunna vara, incidenter/skarp verksamhet, ubåtsjakterna, taktikutveckling, rejäla tekniska genomgångar av systemen, besättningarna/värnpliktsutbildningar, resultat Kustflottans vapentävlingar (Pingvin, Kunga mfl), ett ordentligt bild och ritningsgalleri, medial uppmärksamhet i civila samhället, utlandsbesöken, fartygens vidare öden osv.

Det skulle vara kul som tusan att försöka få ihop nått....

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 7 november 2006, 19:23

Snart kan vi bilda en Patrullbåtsklubb.............. :D :D

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 7 november 2006, 20:16

Det skulle vara fint! Trycka upp t-shirts och kepsar, kanske ett märke avsett för klubblazer?

Mvh

Stivne

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 7 november 2006, 21:23

Varför inte "ytstridsjuniorer" en klubb för inbördesbeundran mellan Rbb, Kv och ptrb vapnen.

Som vi sa i mäss 1 när jag gjorde lumpen "Kv Stylee for life"

En örlogsförening utan värdigt blazermärke är ingen örlogsförening.

Jag menade inte att Syten var PB, bara att ha lär ha fått slita hund eftersom han var i stort sett ensam om sytetjänsten ombord, PB hade ju massa annat att göra som köra båt, mecka pjäs osv.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 7 november 2006, 22:03

Jo, Syte var en ensam figur, hans tjänstegrenschef var ju AO som allt som oftast var linje SB/SL eller SB/SIS i grunden (saknade således ngn direkt teknisk utb bortsett från handhavande), någongång emellanåt var det väl en och annan AT (Pjäsbefälhavaren) som lämnade "det tekniska" och blev taktiker... Annars får man nog säga att Sytarna var nästan de som hade bäst kontakt med laget, då framförallt TeleO, TelerepB och DI.

Jag skulle ge nästan vad som helst för en SIB Ptrb Kaparen, det skulle vara så djäkla kul att läsa nu så här med 10 års perspektiv... Jag vill minnas att Syte faktiskt skulle bemanna Arte:n i "liten bastridsberedskap" eller något dylikt..Det fanns alltså någon variant där Syte skulle skjuta från SLC, detta övades INTE frekvent...


Stivne
Senast redigerad av 1 Stivne, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 7 november 2006, 22:03

Varför inte patrullsbåtsnördarna, så kan ni ju ha ett eget fanzine med avklädda patrullbåtar att dregla över...;)

PS: på en seriös not..."juniorerna" låter ju riktigt illa....typ fantomenklubben....har ni mäktat med att göra lumpen så har ni nbog passerat junioråldern....fysiskt åtminstone..liiite hår på bröstet finns väl ändå... annars kan jag bjussa på lite.. :lol: :wink:

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 7 november 2006, 22:06

Junior är väl inte direkt vad jag ser mig själv som.... men visst. Men Psilander, jag är lite tveksam till utrycket "ytstrid", jag är utbildad för Ytattack inom ramen för invasionsförsvaret...
steben skrev:Varför inte patrullsbåtsnördarna, så kan ni ju ha ett eget fanzine med avklädda patrullbåtar att dregla över...;)

PS: på en seriös not..."juniorerna" låter ju riktigt illa....typ fantomenklubben....har ni mäktat med att göra lumpen så har ni nbog passerat junioråldern....fysiskt åtminstone..liiite hår på bröstet finns väl ändå... annars kan jag bjussa på lite.. :lol: :wink:
Färdig, Färdig: SALVA! :x 8O :D

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 7 november 2006, 23:11

Ytattackjuniorer vs MTBveteraner

Jag gjorde iofs sista sucken i invasionsförsvaret, men är väl i era ögon "korvettfjolla". Eller som jag ser det pansarskeppens och kryssarnas arvtagare, men annars en bra smältdegel för det bästa av rbb och ptrb vapnet.

Strid i tredimensioner har är coolare än allt annat jag provat, (det vet jag tom inbitna rbb nördar som erkänt)
Senast redigerad av 1 Psilander, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 7 november 2006, 23:13

steben skrev:Varför inte patrullsbåtsnördarna, så kan ni ju ha ett eget fanzine med avklädda patrullbåtar att dregla över...;)

PS: på en seriös not..."juniorerna" låter ju riktigt illa....typ fantomenklubben....har ni mäktat med att göra lumpen så har ni nbog passerat junioråldern....fysiskt åtminstone..liiite hår på bröstet finns väl ändå... annars kan jag bjussa på lite.. :lol: :wink:
Håller med, jag är både hårig och gammal :) 25 år sedan nu på ptrb, fast hårig redan då :D

Mvh

Gostap

Skriv svar