Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9800
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Amund » 31 december 2020, 13:20

johanmmolin skrev:
31 december 2020, 10:27
Sedan var det väl något fel på hans bloody ships, idén med slagkryssare var väl inte Jackie Fishers smartaste bidrag till sjökrigshistorien. I vart fall inte som de kom att användas.
Sant, men motståndet bestod väl också av slagkryssare.

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 31 december 2020, 13:28

Något bättre pansarskyddade. Det fanns ju ett ingrott fel i hur britterna skyddade ammunitionshissarna från sina ammunitionsdurkar.

Märkligt nog kom det bristande pansarskyddet att spela roll 25 år senare när HOOD sprang i luften. Ironiskt nog var hon planerad för modernisering, med åtgärdande av de felen, om jag förstått saken rätt. De flesta brittiska kommentarer jag läst hävdar att "there was something wrong with their bloody [battle cruisers]" indeed. Vilket inte blev bättre av det sätt på vilket Beatty hanterade dem.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2604
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Der Löwe » 31 december 2020, 14:06

Dålig skyddstjänst där förmåga till hög eldhastighet prioriterades före skydd. Karduser lagrades oskyddade och pansardörrar som borde stängas hölls öppna vilket gjorde att tornutslagsträffar blev katastrofala träffar som sprängde eller brände ut durkar.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 1 januari 2021, 00:24

Amund skrev:
31 december 2020, 13:20
johanmmolin skrev:
31 december 2020, 10:27
Sedan var det väl något fel på hans bloody ships, idén med slagkryssare var väl inte Jackie Fishers smartaste bidrag till sjökrigshistorien. I vart fall inte som de kom att användas.
Sant, men motståndet bestod väl också av slagkryssare.
Kort sagt - den tyska elden var mera träffsäker än den brittiska - Basta!

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5944
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Sarvi » 1 januari 2021, 09:36

Nu till något med klenare skydd och mindre beväpning än samtliga slagkryssare:

Vad är detta för en särskild typ av båt som håller på att tillverkas? Jag söker namnet på ursprungsspråket (även om det finns ett svenskt namn för detta så är jag osäker på om tillverkningen och designen ser ut exakt så här).
Bilagor
FE0AD971-5423-4B98-93CE-60180F780004.jpeg

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 1 januari 2021, 10:42

Vad är detta för en särskild typ av båt som håller på att tillverkas? Jag söker namnet på ursprungsspråket (även om det finns ett svenskt namn för detta så är jag osäker på om tillverkningen och designen ser ut exakt så här).
De svenska namnen jag minns, var ekstock/ökstock eller äsping.

Båtar, urholkade ur e n trästam - har funnits i 8000 år, minst; grekerna kallade dem - monoxylon

Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5944
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Sarvi » 1 januari 2021, 11:56

Äsping får jag ge rätt för, även om det namn jag tänkt var finska haapio (haapo är ju asp på finska men jag tänker inte fördjupa mig i den finska grammatiken). Det är en finsk/baltisk typ av stockbåt gjord av färsk aspstock som urholkas med yxa och sedan med hjälp av stag och värme från en glödbädd spänns ut för att få större bredd ”midskepps”. Haapion förses sedan med spant som gör att den behåller formen och ofta även någon/några extra brädor som ökar fribordet. Den utgör således någon form av mellanting mellan en enkel urholkad stock (som är förbannat smal och rank) och mer byggda flytetyg med spant och bord.

https://puuproffa.fi/vanhaa-viisautta/haapio/

Varjag tar oss vidare med andra flytetyg!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5106
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av koroshiya » 1 januari 2021, 15:33

Jag är säker på att det egentligen heter ruskea vene :)

https://notionclubarchives.fandom.com/wiki/Ruskea_Vene

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 2 januari 2021, 03:26

Tack Sarvi
Ett svensk rederi byggde ngt halvdussin fartyg av - vad som kallades
Wklass.jpg
Wklass.jpg (58.57 KiB) Visad 121 gånger
.jpg
.jpg (54.87 KiB) Visad 121 gånger
- som alla hade en ovanlig skrovdetalj >

Vilket var rederiet och skrovdetaljen ?

Varjag

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 2 januari 2021, 07:04

De ser ut att ha isbrytarstäv, och bör då ha varit gjorda för gång i Östersjön. Vilket leder mig till att tro att det kan vara Rederi AB Svea, med WORMO, WARUN och vad de nu hette. Tydligtvis visade de sig även lämpade som hjälpkryssare i orostider ...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 2 januari 2021, 11:38

johanmmolin skrev:
2 januari 2021, 07:04
De ser ut att ha isbrytarstäv, och bör då ha varit gjorda för gång i Östersjön. Vilket leder mig till att tro att det kan vara Rederi AB Svea, med WORMO, WARUN och vad de nu hette. Tydligtvis visade de sig även lämpade som hjälpkryssare i orostider ...
Full pott ! Sveabolagets isförstärkta - med isbrytarstäv försedda W-klass -
warun.jpg
warun.jpg (20.97 KiB) Visad 108 gånger
1500-tonnare. Kunde hålla sjöfarten på Östersjö och Norrlandshamnar öppen längre än andra…. :D

Din fråga, Varjag

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 2 januari 2021, 13:19

Ok.

När jag gick i skola ett år i USA i början av 70-talet fick vi läsa engelsk (= amerikansk) litteratur. Ett mycket välkänt verk stod på agendan, där några rader lyder sålunda:

"There I saw one I knew, and called him, crying:
Stetson! You who were with me in the ships at [....].
That corpse you planted last year in your garden:
Has it begun to sprout? Will it bloom this year?
Or has the sudden frost disturbed its bed?
Oh, keep the dog far hence, that's friend to men,
Or with his nails, he'll dig it up again.
You! hypocrite lecteur!—mon semblable,—mon frère!"

Två regionala makter drabbade samman här; en sjömakt och en makt vars sjömän väl förtjänade samma epitet som många år senare danskarna kom att ge svenska flottister; "bondpojkar döpta i saltvatten". Landkrabborna lyckades dock besegra sjömakten tack vare en mycket speciell uppfinning, och i förlängningen beseglades därmed kontrahentens öde.

Vad är det jag tänker på? Plats, kontrahenter och uppfinning?

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 2 januari 2021, 17:30

För ordningens skull: Slaget hade absolut ingenting med Amerika att göra, och det är ett långt tidsspann mellan slaget och dikten.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9800
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Amund » 2 januari 2021, 18:16

Slaget vid Ecnomus söder om Sicilien 256 b.c.
Rom vs Karthager.
Corvus.

?

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 2 januari 2021, 19:28

Två rätt av tre möjliga. Att det var Rom och Kartago var helt riktigt. Och att den anordning som kallades Corvus var "a battle winner" var också helt klart. Men platsen var fel, även om att farvattnen var kring rätt ö.
Jag kan tycka att du har förtjing på att kläcka del tre också! Slaget ägde rum 2182 år innan T.S. Eliots diktverk "The waste Land" skrevs. Så kom igen nu! Berätta också gärna vad en "Corvus" var för något! Jag tror dessutom att detta var första gången som romarna använde denna anordning. Kartagernas förlust ledde till att deras ledare avrättades av sina egna.

Låst