Utrustning för ubåtsjakt

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av JohnT » 11 juni 2012, 21:59

FNP skrev:
Jag skall luska lite vad gäller hkp.
Hitade i SOU 1995:135
Att 49 miljoners anslaget 1980 användes till att uppdatera 3 st hkp för ubåtsjakt (borde vara 4B ?)
samt ny radar och sonarsutrustning i befintliga HKP,
hydrofoner till två robotbåtar (inte Stockholm !)
och ombyggnad av fyra ej sonar utrustade mtb till vebettbåtar.

Åtgärderna blev genomförda mellan 1983-87


mvh
/John

Användarvisningsbild
Björn Gustafsson
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 april 2011, 18:51
Ort: Halmstad

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av Björn Gustafsson » 13 juni 2012, 22:45

Ingen av robotbåtarna har någonsin haft sonar installerad utan det måste handla om Stockholm och Malmö. Projektet kallades från början "Robotbåt större" och var avsett att få fram nya flottiljledare till de båda ytattackflottiljerna när jagarna avvecklats. Redan tidigt insåg man att de skulle bli för små för den rollen och skrinlade projektet för att istället projektera en något större fartygstyp. Det kom så småningom att resultera i Göteborgskovetterna men innan de hann projekteras klart kom ubåtsjakterna och behovet av plattformar med sonarutrustning blev akut. Man dammade då av de gamla planerna och började bygga 2 fartyg parallellt med projekteringen av dem. Eftersom man först inte ansåg dem vara fullvärdiga korvetter hittade man på benämningen kustkorvetter istället, vilken hängde med fartygen i många år och även Göteborgsklassen de första åren. Den ursprungliga benämningen som robotbåtar är troligen orsaken till formuleringen du har hittat, men det var bara ett arbetsnamn som aldrig användes senare.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av JohnT » 13 juni 2012, 23:57

Björn Gustafsson skrev:Ingen av robotbåtarna har någonsin haft sonar installerad utan det måste handla om Stockholm och Malmö. Projektet kallades från början "Robotbåt större" och var avsett att få fram nya flottiljledare till de båda ytattackflottiljerna när jagarna avvecklats. Redan tidigt insåg man att de skulle bli för små för den rollen och skrinlade projektet för att istället projektera en något större fartygstyp. Det kom så småningom att resultera i Göteborgskovetterna men innan de hann projekteras klart kom ubåtsjakterna och behovet av plattformar med sonarutrustning blev akut. Man dammade då av de gamla planerna och började bygga 2 fartyg parallellt med projekteringen av dem. Eftersom man först inte ansåg dem vara fullvärdiga korvetter hittade man på benämningen kustkorvetter istället, vilken hängde med fartygen i många år och även Göteborgsklassen de första åren. Den ursprungliga benämningen som robotbåtar är troligen orsaken till formuleringen du har hittat, men det var bara ett arbetsnamn som aldrig användes senare.
Jo jag vet.
Det konstiga är att man sedan refererar till att man även bekostat "utveckling av två nya torpedtyper till kustkorvett, tung helikopter och ubåt" i samma mening.
Så det känns konstigt om dom använder orden kustkorvett och robotbåt synonymt i samma mening.
Det var däför jag skrev inte stockholm. Men det kan ju vara ett skrivfel i SOU'n, den skrevs ju inte av mariningenjörer precis.

så antingen har dom inte förstått eller så är det faktiskt något som provades och fanns olämligt.

Men man vet aldrig, det fanns ett antal "konstigheter" i ubåtsjaktsstyrkan där man hade stora friheter med materielval.
Prylar som fick M-nummer inskrivna för hand i manualerna.
Jag skulle vara försiktig med ord som "någonsin", om man testade på en Norrköping och insåg det inte fungerade och plockade ut utrustningen efter några månader och detta försök var KH så är det inte säkert det lämnade några spår.
För att sedan dyka upp son sonarer på patrullisarna, (vet inte men jag ser möjligheten.)

(Fast troligas är att du har rätt maximalt att någon fick idén och fick loss pengarna men sedan aldrig installerades )

Eller hade du full koll på alla Robotbåts individerna 83-87 ?

Mvh
/John

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av Psilander » 14 juni 2012, 08:20

En robotbåt är tämligen oduglig som sonarbärare. Den bullrar som ett godståg och har en alldeles för hög lägsta fart för hitta nått vettigt.

Användarvisningsbild
Björn Gustafsson
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 april 2011, 18:51
Ort: Halmstad

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av Björn Gustafsson » 14 juni 2012, 19:52

Jag har rätt bra koll på robotbåtarna då jag tjänsgjorde på dem från 84-86 och på robotbåtslaget 87. Den enda som egentligen skiljde sig från de övriga var R138 Piteå som var provtursfartyg. Där testade man en massa olika speciallösningar men ingen hade med sonarer att göra. Precis som Psilander skriver så bullrar en robotbåt något fruktansvärt under vattnet och vi fick ofta uppmana dem att försvinna ur området när vi övade ubåtsjakt med korvetterna eftersom deras KAMEWA-propellrar störde sonarerna på stora avstånd. Robotbåtskrov är dessutom halvplanande för att kunna köras i hög fart och en sonardom skulle ha förstört deras fartegenskaper fullständigt. Redan på jagarna visste man att det var nästintill meningslöst att ha sonarens dom nere i farter över 16-17 knop eftersom vattenflödet runt den orsakade så mycket buller att den inte hörde något.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av JohnT » 15 juni 2012, 21:51

Björn Gustafsson skrev:Jag har rätt bra koll på robotbåtarna då jag tjänsgjorde på dem från 84-86 och på robotbåtslaget 87. Den enda som egentligen skiljde sig från de övriga var R138 Piteå som var provtursfartyg. Där testade man en massa olika speciallösningar men ingen hade med sonarer att göra.
Bra, då har du koll på rätt period, så då menades Spica III och kustkorvetter i texten utan att dom förstod att det var samma sak.
Björn Gustafsson skrev: Precis som Psilander skriver så bullrar en robotbåt något fruktansvärt under vattnet och vi fick ofta uppmana dem att försvinna ur området när vi övade ubåtsjakt med korvetterna eftersom deras KAMEWA-propellrar störde sonarerna på stora avstånd.
Ja, jag har faktiskt hört hur en Spica låter i en hydrofon, det skulle vara en förolämpning mot ett godståg.
Inte ett ljud utan en hel ljudmatta med tjut, skrammel och muller av turbin,växel och propellrar om jag fattade det rätt.
Björn Gustafsson skrev: Robotbåtskrov är dessutom halvplanande för att kunna köras i hög fart och en sonardom skulle ha förstört deras fartegenskaper fullständigt.
Ja, jag skulle ha gissat på en släphydrofon.
Vid den tiden var Belos marinens bäst lämpade fartyg för att leta efter ubåtar inomskärs så konkuransen var inte stor.

Men Robotbåtarna är i alla fall avskrivna.


tack för hjälpen
/John

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av FNP » 4 juli 2012, 15:20

FNP skrev: Korvetter, patrullbåtar, minjaktfartyg och helikoptrar kunde utbyta målinformation för vapeninsats.
John skrev:
Frågan är när fick dom den kapaciteten?
Efter 1995 så stämmer säkert de du säger men hur var det före dess?

Korvetter och minjaktfartyg hade säkert funktionaliteten från start.
Patrullbåtarna, var det en del i orginal ARTE 726 eller kom det först senare och i så fall under vilken period ?
Helikoptrarna fick datakommunikation i samband med uppgraderingen för att kunna eldleda Robotbåtarna.
Men när var det ? runt 1982?
och vet du om och när HKP 4B fick funktionen ?
Eller fick dom vänta tills 4D ?

Mvh
/John
POF med måldataöverföring mellan Hkp 4 och Rbb påbörjades 1982. Systemet blir operativt något år senare.
1/1 1990 fanns inga begränsningar avseende Hkp individ att utbyta målinformation via datalänk så senast vid den tidpunkten (sannolikt betydligt tidigare) hade alltså samtliga Marinens operativa Hkp 4 förmågan, desutom Y 891.
Första patrullbåt med sonar 204 operativ 1986.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av CvD » 29 augusti 2013, 19:17

Perman skrev:I sina glans dagar så kunde statsjagarna i varje fall göra 28 knop på en panna, OCH DOM HADE TVÅ! :-)

Glömmer aldrig incidenten med Sundsvall när hon blev påkörd midskepps av den sovjetiska vaktposten vid Östersjöutloppen (i det här fallet en ubåtsjagare av Kronstadtklass). Undrar var ryssarna tänkte när dom såg två st 57:or som svängde runt och riktades mot dem efteråt. ;-)

/Per
En tråd som inte är från igår, men i alla fall... :P
Har du några mer uppgifter om den här incidenten mellan Sundsvall och ryssen? :)

/CvD

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av Perman » 29 augusti 2013, 20:38

CvD skrev:
Perman skrev:I sina glans dagar så kunde statsjagarna i varje fall göra 28 knop på en panna, OCH DOM HADE TVÅ! :-)

Glömmer aldrig incidenten med Sundsvall när hon blev påkörd midskepps av den sovjetiska vaktposten vid Östersjöutloppen (i det här fallet en ubåtsjagare av Kronstadtklass). Undrar var ryssarna tänkte när dom såg två st 57:or som svängde runt och riktades mot dem efteråt. ;-)

/Per
En tråd som inte är från igår, men i alla fall... :P
Har du några mer uppgifter om den här incidenten mellan Sundsvall och ryssen? :)

/CvD
Hittills har jag bara haft mitt minne att tillgå om denna incident, men efter ett idogt sökande så hittade jag faktiskt ett dokument på regeringens hemsida som beskriver händelsen och de diplomatiska kontroverserna efteråt:

http://www.regeringen.se/content/1/c4/1 ... f#page=101

Tyvärr mindes jag fel angående klassen på det sovjetiska ubåtsjaktfartyget, som tydligen var av SO I-klass (och inte Kronstadt-klass som jag uppgav tidigare).

/Per

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av CvD » 29 augusti 2013, 21:33

Tackar. :)
Fanns lite andra små godbitar i det dokumentet också, bl.a. Orions kollision med den sovjetiska minsveparen samt myteriet på Storozjevoj. :)

/CvD

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av Perman » 31 augusti 2013, 13:17

Björn Gustafsson skrev:Precis som Psilander skriver så bullrar en robotbåt något fruktansvärt under vattnet och vi fick ofta uppmana dem att försvinna ur området när vi övade ubåtsjakt med korvetterna eftersom deras KAMEWA-propellrar störde sonarerna på stora avstånd. Robotbåtskrov är dessutom halvplanande för att kunna köras i hög fart och en sonardom skulle ha förstört deras fartegenskaper fullständigt. Redan på jagarna visste man att det var nästintill meningslöst att ha sonarens dom nere i farter över 16-17 knop eftersom vattenflödet runt den orsakade så mycket buller att den inte hörde något.
Betyder detta att det är olämpligt med KAMEWA propellrar på ett renodlat ubåtsjaktfartyg, och att det alltså är bättre med fasta propellrar (eller möjligen vattenjet?)? Jag undrar detta eftersom det finns en forumtråd på soldf om vad flottan behöver för typ av fartyg i framtiden, och mitt förslag går alltså att se här: http://forum.soldf.com/topic/51075-flot ... ntry816750

/Per

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av CvD » 31 augusti 2013, 13:54

Stockholm-klassen var väl utrustade med KaMeWa-propellrar?
Kan det inte vara att robotbåtarnas propellrar var superkaviterande och därmed skapade mer oljud?

/CvD

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av Psilander » 31 augusti 2013, 14:10

Det du vill ha bort från när du jagar ubåt eller överhuvudtaget krigar under vatten är kavitation och rörliga delar, undervattnet som låter. Dvs hydralik, högroterande propellarar osv. Vattenjet är det absolut bästa, britterna har en annan väg och löser det med en elmotor på propelleraxeln som minskar undervattensljuden. Rent ekonomisk är nog vattenjet det bästa för ett svenskt fartyg eftersom det finns en bra logistik kedja och mycket bra erfarenhet i hela organisationen.

I princip har du rätt i ditt förslag, vi behöver en arbetshäst, en inte alltför penga och teknikstinn farkost som med god uthållighet kan lösa det mesta. Min uppfattning är man skulle skära ner alla plåtkorvetter till stora patrullbåtar/ alternativt bygga nya mer ekonomiska skrov i samma storlek (70-90m, stål) men med kapacitet som en finsk Rauma/ Helsinki II (de hänger väl med våra korvetter i både ytstrid, ubj och luftförsvar med bara 22man vs. 40man på en korvett.) där kan du göra en stor besparing, sedan kan också automatisera mer som obemannade pjäser,m fire-forget lv robotar mm. Kombinerad gasturbin och dieseldrift som på en Visby för ekonomins skull.



Återuppväcka ELMA, skeptisk.
Dyr kalla krigs nostalgi, prioritera ny 40cm torped till helikoptrar och ytfaryg.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av CvD » 31 augusti 2013, 15:03

Psilander skrev: Återuppväcka ELMA, skeptisk.
Dyr kalla krigs nostalgi, prioritera ny 40cm torped till helikoptrar och ytfaryg.
Kanske är lite nostalgisk men skulle inte Bofors gamla 375mm aurakpjäs vara användbar i skärgård etc?
Kunde vara ett fartyg något i stil med tyska Thetis-klassen, uppdaterad till dagens krav så klart. Aurak, lvpjäs, lvrb, MASS, torpeder samt släp- och skrovhydrofon.

/CvD

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av Perman » 31 augusti 2013, 18:48

CvD skrev:
Psilander skrev: Återuppväcka ELMA, skeptisk.
Dyr kalla krigs nostalgi, prioritera ny 40cm torped till helikoptrar och ytfaryg.
Kanske är lite nostalgisk men skulle inte Bofors gamla 375mm aurakpjäs vara användbar i skärgård etc?
Kunde vara ett fartyg något i stil med tyska Thetis-klassen, uppdaterad till dagens krav så klart. Aurak, lvpjäs, lvrb, MASS, torpeder samt släp- och skrovhydrofon.

/CvD
Den senaste lättviktsversionen med två eldrör kom väl i tjänst 1972 om jag inte minns fel, så det är ju ett ganska gammalt system. Finns dock kvar på Fatahillah fregatterna och ev. på något mindre japanskt ubåtsjaktfartyg. Skulle inte Bofors kunna ta fram en extrem lättviktsversion med eldrören i komposit, ungefär som med grg m/48?

Lvrb tror jag är överklass för en sån här "arbetshäst" i marinen (vi får ju inte lvrb till våra viktigaste ytstridsfartyg :-( ). Ett sånt här fartyg skulle i praktiken överta patrullbåtarnas uppgifter (förutom ytattack då), och om de ska bli verklighet så gäller det att hålla nere kostnaderna till varje pris. Gärna renoverade och uppdaterade system från äldre fartyg, men robotbestyckning kan vi nog glömma. 2 st radarstyrda 40 mm Mk 4 är inget dåligt luftvärn det heller. ;-)

/Per

Skriv svar