Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 21 september 2020, 12:18

Frågebilden visar den japanska ''ångpaddelbarken'' Kankō Maru

presenterad till Kejsaren som vängåva för att öppna japanska hamnar för holländska skepp.
a gift from King William III of the Netherlands to assist Janus Henricus Donker Curtius, head of the Nederlandsche Handel-Maatschappij (Netherlands Trading Society) in Japan in his efforts to establish formal diplomatic relations and the opening of Japanese ports to Dutch merchant vessels
Dess holländska tidigare namn var - Soembing

https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_ ... C5%8D_Maru

Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5106
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av koroshiya » 21 september 2020, 12:53

Så är det Varjag.

Din fråga.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 22 september 2020, 05:21

Tack koroshiya
dristar mig till ännu
en mysko-.jpg
en mysko-.jpg (66.03 KiB) Visad 247 gånger


båt; enda likheten med den f.g. är att bägge byggdes i Holland....(men exporterades till köparlandet bums den var färdig)

Vem kan lista ut dessa function ? Bonus för dess dess namn och användarland !?

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9800
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Amund » 22 september 2020, 19:46

Ja det ser ju inte ut som något enkelt mudderverk... Kan det med dessa kraftiga motviktsskopor röra sig om något bärgningsfartyg - kanske för ubåtar? (säkert tokfel men en gissning).
Kanske ska gissa landet istället. De flesta stora sjöfartsländer kunde bygga sina egna specialfartyg förr, utom ryssarna. Så gissar på dem?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 23 september 2020, 00:23

Amund skrev:
22 september 2020, 19:46
Ja det ser ju inte ut som något enkelt mudderverk... Kan det med dessa kraftiga motviktsskopor röra sig om något bärgningsfartyg - kanske för ubåtar? (säkert tokfel men en gissning).
Kanske ska gissa landet istället. De flesta stora sjöfartsländer kunde bygga sina egna specialfartyg förr, utom ryssarna. Så gissar på dem?
Inget tokfel utan RÄTT SVAR ! Och underskatta inte ryssarna - dom byggde själva detta monster - i St Petersburg 1915
ryska VOLCHO senare KOMMUNA.jpg
ryska VOLCHO senare KOMMUNA.jpg (131.22 KiB) Visad 220 gånger
och hon - världens äldsta (?) i tjänst har servat alla Tsarer från Nikolai till Lenin, Stalin och numera Putin...…

Frågans skepp ersattes 1980 med
samma flotta samma namn.jpg
samma flotta samma namn.jpg (42.58 KiB) Visad 220 gånger
och samma uppgifter fast modernare grejor…..och byggd av Cantiere Navale Breda - hemlandet :wink:

Varjag

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 23 september 2020, 08:22

... vilket betyder att vi bör leta hos Regia Marina, och där hittade jag mycket riktigt detta monster, benämnt Anteo.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 24 september 2020, 07:20

johanmmolin skrev:
23 september 2020, 08:22
... vilket betyder att vi bör leta hos Regia Marina, och där hittade jag mycket riktigt detta monster, benämnt Anteo.
Och johanmmolin vinner lagern !
1914-Italian-Submarine-Salvage-Vessel-Anteo.jpg
1914-Italian-Submarine-Salvage-Vessel-Anteo.jpg (13.52 KiB) Visad 193 gånger
& ställer nästa fråga, Varjag

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 24 september 2020, 15:54

I ärlighetens namn hade jag aldrig gissat rätt utan Amunds insats, och varjags ledtråd som ledde direkt till Italien. Med boken "Mussolini's Navy" i handen så blev det väldigt enkelt.

OK. Jag tycks ha snöat in på vrak av olika slag. Här är ett fartyg som råkat illa ut, rätt berömt för sin tid:
shipwreck.jpg

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 24 september 2020, 23:48

Jodå - ganska berömd…..den ryska pansarkryssaren Novik, grundsatt p.g.a. skador mot japanska kryssare -
i Korsakov Bay på Sakhalin, augusti 1904

Japanerna bärgade vraket och hon dök upp i japanska flottan som
1024px-Suzuya1908Kure.jpg
1024px-Suzuya1908Kure.jpg (98.36 KiB) Visad 162 gånger
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_cruiser_Novik

Varjag

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 25 september 2020, 09:10

Helt rätt! Ryska Stillahavseskadern replierade ju på hamnen i Port Arthur, och när japanska armén närmade sig efter att ha invaderat Korea 1904, försökte sig ryssarna på en utbrytning innan det blev försent – men misslyckades. Noviks kapten beslöt då att själv försöka nå Vladivostok. Novik var känd som en av världens snabbaste kryssare, men även en sådan behöver fylla på kolförråden, och det var när hon gjorde det som japanerna upptäckte henne och skadsköt henne. När ryssarna insåg att de inte skulle kunna komma undan försökte de sänka henne, resultatet av vilket vi ser på bilden.

Japanerna var dock så imponerade av Novik att de ville bärga henne och införliva henne med sin egen flotta, en process som tog ett helt år i anspråk.

Varjag seglar vidare.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 25 september 2020, 12:07

Tackar johanmmolin !
- örlogsfartyg är alltid lättare identifiera >>>>> detta sjösattes i en tid med tron
om høga skorstenar.jpg
om høga skorstenar.jpg (43.71 KiB) Visad 141 gånger
som skulle bättra ''draget i pannrummen'' - under däck. Och nåt högre än dennas i förhållande till skrovlängden
får man minsann leta efter >>>>> Fulsnygg kanske

Vilken flotta och vilket namn ?

Varjag

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 25 september 2020, 15:07

Jag kan inte hitta rätt i mina associationsbanor. Det ser ut som en farkost från tidigt 1890-tal, möjligen en liten kryssare / torpedkryssare eller liknande. Men land? Ryssarna byggde ju sedermera sin Askold med fem mycket höga och smala skorstenar. Men denna? ...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 26 september 2020, 00:48

johanmmolin skrev:
25 september 2020, 15:07
Jag kan inte hitta rätt i mina associationsbanor. Det ser ut som en farkost från tidigt 1890-tal, möjligen en liten kryssare / torpedkryssare eller liknande. Men land? Ryssarna byggde ju sedermera sin Askold med fem mycket höga och smala skorstenar. Men denna? ...
1895 var året; ingen kryssare bara en blygsam - kanonbåt :wink:

Varjag

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 26 september 2020, 08:43

OK. Jag hittade henne till slut via den här som omväg:
wilmington.jpg
USS Wilmington. Kanske var den amerikansk?

Här är i varje fall min kandidat:
nashville.jpg
nashville.jpg (172.48 KiB) Visad 104 gånger
USS Nashville.

Att hon var svår blir begripligt när jag läser om henne på en sida på nätet: "Service history: Nothing of note" ...

... vilket kanske är att ta i: https://military.wikia.org/wiki/USS_Nashville_(PG-7)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 26 september 2020, 11:45

OK. Jag hittade henne till slut
Imponerad johanmmolin ! Snyggt jobbat > Visst var det USS Nashville
Att hon var svår blir begripligt när jag läser om henne på en sida på nätet: "Service history: Nothing of note" ...
Hmmm....Spansk-Amerikanska kriget….
She was credited with firing the first shot of the war when, upon sighting of the Buena Ventura, she fired a blank shot across the Spanish merchantman's bow.[5] She captured four Spanish vessels from 22 April-26 July 1898, and assisted in cutting the undersea telegraph cable just off the shore of Cienfuegos,[2] where many of her sailors and Marines were honored with Medals of Honor.[6] Nashville remained on duty off Cuba until the war's end.[2]
Dessutom kapat telegrafkabeln Kuba-USA > utanför Cienfuegos - en hamn där en ung varjag lossat cement från Limhamn ! :D

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Nashville_(PG-7)

Din fråga, Varjag

Låst