Quiz: Sjöfartshistoria
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Detta är barkentinen Regina Maris med alla segel man bara kan komma på, och så några till, både högt och lågt och på sidorna, till exempel SJU för-stagsegel! Jag räknar till summa 29 vita segel som där går på glittrande blåa ocean.
Ge oss namnen på de 13 segel som hänger på fockmasten.
Ge oss namnen på de 13 segel som hänger på fockmasten.
För gammal och för lat för såna här övningar
På masten: moonraker,toproyal,lower royal, topgallant, upper topsail, lower topsail, foresail & på råns ytter - hänger ett studsail
Föröver: upper flying jib, lower flying jib, outer jib, inner jib och staysail plus ett trekantigt ledsegel (studdingsail) vars bom
tycks vila på fördäcket…..? Plus två dukar sidora av bogsprötet - okända för mig
Varjag
På masten: moonraker,toproyal,lower royal, topgallant, upper topsail, lower topsail, foresail & på råns ytter - hänger ett studsail
Föröver: upper flying jib, lower flying jib, outer jib, inner jib och staysail plus ett trekantigt ledsegel (studdingsail) vars bom
tycks vila på fördäcket…..? Plus två dukar sidora av bogsprötet - okända för mig
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Inte alls för gammal, helt i rätt ålder klara det galant! Jag hade hoppats på svenska namn, men du får godkänt och får överta frågan, trots att du bara gav oss fyra av fem försegel. Jag vet inte heller vad de heter allihop. De där dukarna utanför bogen heter tydligen water sails.varjag skrev: ↑27 maj 2020, 05:40För gammal och för lat för såna här övningar![]()
tycks vila på fördäcket…..? Plus två dukar sidora av bogsprötet - okända för mig![]()
Varjag
Tack Markus - Regina Maris segelföring var nog en mardröm för sjömännen ombord vid plötsligt väderomslag…..
Nästa >
….åkallar en bekant svensk Havsgudom…..
Vad heter Havsguden?
Varjag
Nästa >
….åkallar en bekant svensk Havsgudom…..
Vad heter Havsguden?
Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 28 gånger.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Ran?
Eller troligare Njord?

Eller troligare Njord?

Tyvärr - ingen av dom.....
, Varjag
Ulrik?
Men vid närmare eftertanke är det nog Neptun.
Tack för frågan.
Det är inte alltid "Fair Winds and Following Seas", och ibland blir det överbrytande sjö, som på bilden.
Skämtsamt brukar man säga att någon kommer och hälsar på. Vad heter denna person? Bonuspoäng om man vet vad han heter på norska.
Det är inte alltid "Fair Winds and Following Seas", och ibland blir det överbrytande sjö, som på bilden.
Skämtsamt brukar man säga att någon kommer och hälsar på. Vad heter denna person? Bonuspoäng om man vet vad han heter på norska.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Ossian?
Gissar Triton - kommer på besök ?
Varjag
Varjag
Både Ossian och Triton är tyvärr fel.
- Markus Holst