Nästa fråga handlar om andra världskriget och kampanjen runt Solomonöarna. Nämn ett stort problem för japanernas förmåga till att strida på Guadalcanal.
Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Nästa fråga handlar om andra världskriget och kampanjen runt Solomonöarna. Nämn ett stort problem för japanernas förmåga till att strida på Guadalcanal.
Gissar du avser flygfältet där - Henderson Field ? Amerikanst…..isf japanskt
Japsarna var artiga nog bygga fältet precis färdigt - när amerikanerna invaderade och - tog fältet!
https://en.wikipedia.org/wiki/Henderson ... adalcanal)
Varjag
Det svaret köper jagvarjag skrev: ↑16 maj 2020, 23:52Gissar du avser flygfältet där - Henderson Field ? Amerikanst…..isf japanskt
Japsarna var artiga nog bygga fältet precis färdigt - när amerikanerna invaderade och - tog fältet!
https://en.wikipedia.org/wiki/Henderson ... adalcanal)
Varjag
Vad jag i förstone hade tänkt mig var ett svar om problem med bränsleåtgång och annat underhåll. Problemen förorsakades dock av att de inte vågade skicka lastfartyg dit, eftersom det fortfarande fanns amerikanskt flyg på ön, även om Henderson blev ordentligt bombat i augusti.
Att skicka underhåll och soldater på jagarna var djäkligt dyrt, man seglade ned för the Slot och under natten trampade man gasen i botten för att hinna last av saker och sticka innan det blev ljust igen. En artikel jag läste sade att bränsleåtgången på jagare ökade 10 gånger från marschfart till maxfart. På jagarna fick det inte heller plats lika mycket som på ett lastfartyg.
Ur det perspektivet var det en dum kampanj för Japan, som ju inte hade så stora resurser eller oljelager.
Här är artikeln jag läste.
http://www.combinedfleet.com/guadoil1.htm
Men det var nog inte så lätt för amerikanerna heller och det är väl därför som striderna där av dem fick namnet operation Shoestring.
Din fråga Varjag.
Tack koroshiya
förliste med hemsk mannaspillan - i ett hemskt oväder -
samma storm krävde också 22 svenska sjömäns liv...….ingen överlevde
Vad hette färjan och det svenska fartyget ? Var och när hände det ?
Varjag
samma storm krävde också 22 svenska sjömäns liv...….ingen överlevde
Vad hette färjan och det svenska fartyget ? Var och när hände det ?
Varjag
Denna - var
tillhörig -
som led ''totalförlust''
Varjag
Varjag
Det var stormen då alla
och
, Varjag
Färjan skall ha hetat MV Princess Victoria, och det var en stor storm i början av 1953. Vad den svenska ångaren hette är jag inte förmögen att klura ut.
Det ser inte så roligt ut för dem i områden som blir invaderade av Neptun.
Det ser inte så roligt ut för dem i områden som blir invaderade av Neptun.
Väl googlat koroshiya - färjan, ägd och opererad av British Railways skulle göra den vanliga rutten Stranraer, Skottland till
Larne på Nordirland - futtiga 55 km.
Men som du skrev - var Neptun på uruselt humör den natten; den 31a januari 1953. Bekant som Nordsjöstormen 1953 rasade den
inte bara i''Nordkanalen'' mellan Skottland och Irland - utan från Island till Norges, Danmarks, Tysklands och Hollands och Belgiens
kuster,
Nordanvinden drev milliarder ton havsvatten söderut - alla kända vattenståndsrekord rasade - liksom Hollands barrikder och
Englands docksystem. Med enorma översvämningar som följd.
https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Princess_Victoria
Den svenska ångaren, var Rexbolagets s/s ASPÖ om 2200 ton p.r.t. West Hartlepool från Kalmar.
https://www.kommandobryggan.se/rex/aspo.htm
Den enorma sjögången i Nordsjön - accentuerad av de relativt grunda vattnen - tog Aspö tillsammans dussintals fiskefartyg
in i evigheten ☻
Det - var sannerlgen ''En Storm Att Minnas'' !!!!
Din tur att storma.....Varjag
Tack 
På bilden här ser vi ett under av svensk ingenjörskonst.
Det är en av våra kanaler och vad heter den?
På bilden här ser vi ett under av svensk ingenjörskonst.
Det är en av våra kanaler och vad heter den?
Sotenkanalen?
Japp, Soten är rätt.
I17 hade stugor ute på Ramsvikslandet. Det var nog det bästa med hela regementet; härlig natur och nära till Smögen.
Din fråga Masase.
I17 hade stugor ute på Ramsvikslandet. Det var nog det bästa med hela regementet; härlig natur och nära till Smögen.
Din fråga Masase.
Lämnar frågan fri
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Clouddisturber
Angelpoker
Heavenpoker
Månsegel
Skejsel
Röjel
Bramsegel (stundtals övre och undre)
Märssegel (övre och undre)
Storsegel
Detta är, om jag fattat det rätt, de vedertagna namnen på alla råsegel som omtalats, uppifrån och ned, på en stormast. De tre översta har något gemensamt. Vad?
Angelpoker
Heavenpoker
Månsegel
Skejsel
Röjel
Bramsegel (stundtals övre och undre)
Märssegel (övre och undre)
Storsegel
Detta är, om jag fattat det rätt, de vedertagna namnen på alla råsegel som omtalats, uppifrån och ned, på en stormast. De tre översta har något gemensamt. Vad?
"Det berättas om fartyg med ytterligare segel: heavenpoker, angelpoker och clouddisturber, men huruvida sådana fartyg funnits är oklart.""[1]Detta är, om jag fattat det rätt, de vedertagna namnen på alla råsegel som omtalats, uppifrån och ned, på en stormast. De tre översta har något gemensamt. Vad?
Även för varjag
''Skejsel'' - var svenska för engelskans ''skysail'' - som sattes ovanför ''röjeln/röjlarna'' = engelskan royals
Sedan kommer vi ned till realiteterna; bram- märs-storsegeltermerna……
Månsegel - Moonsail - förekom, men var sällsynta och fördes ovanför ''skejseln'' >
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Just så. Det finns skrifter som antyder segel ovanför skejseln, men det nämns inget skepp som har fört sådana.
Varjag får frågan.
Varjag får frågan.