Det ligger en sjunken eka i sjön inne i skogen, men jag har inte sett en enda sjunken stockbåt här. Det säger väl allt?
Quiz: Sjöfartshistoria
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Markus Holst skrev: ↑7 maj 2020, 18:52Det ligger en sjunken eka i sjön inne i skogen, men jag har inte sett en enda sjunken stockbåt här. Det säger väl allt?
Västgötarna i den säger att de andra kan försöka ladda ned mjölk från nätet och att de då får se att stenåldern inte var så länge sedan.
Men vilken stockbåt. Den skall då vara 15 meter lång. Det är ett mäktigt träd, som du visade med din bild.
Bör ha varit - Francis SheldonUnder 1600-talet fanns i Sverige en någorlunda känd skeppsbyggare från England, vilken byggde linjeskepp för flottan. Vad hette han?
https://www.st-andrews.ac.uk/history/ss ... hp?id=2523
?, Varjag
Jäppers, Francis Sheldon var just den jag tänkte på.varjag skrev: ↑7 maj 2020, 23:55Bör ha varit - Francis SheldonUnder 1600-talet fanns i Sverige en någorlunda känd skeppsbyggare från England, vilken byggde linjeskepp för flottan. Vad hette han?
https://www.st-andrews.ac.uk/history/ss ... hp?id=2523
?, Varjag
Din fråga
Tack koroshiya - ett ''sjömansarbete'' >
Vad kallas det och vad behövdes det för ?
Varjag
Vad kallas det och vad behövdes det för ?
Varjag
Splejsning? Ofta för att skapa öglor, men vad det verkar på bilden för att förlänga ett rep.
Jo - det är en splits - men nästan uteslutande för att reparera ''brott'' på ett ''ett tåg'' ……(rep fanns på lannabacken,
på skepp kallades dom tåg
Splitsen har ett eget namn och - användes i ''den löpande riggen'' …….
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Långsplits?
Det är rätt - långsplits ! På frågebilden slarvigt lagd på 1-tums manillatross med tre kardeler……
- vilket innebär att den - inte klarar jobbet i den löpande riggen !
Varför?
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
En bild till - i löpande riggen - medger inga förtjockningar….(slarvigt lagd långsplits) på tågvirkets passage över trissornaMarkus Holst skrev: ↑9 maj 2020, 11:33Det kan jag av bilden inte utröna så frågan får gå till någon annan repgubbe.
Markus äger frågan !
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jo. Jag tyckte nog att splitsen var lite 'tofsig", men tänkte mig att felet var ett annat.
Nu till Australien, och till - stockbåtar igen
Aborigerna började tillverka stockbåtar under 1600-talet. Inspirationen kom från Sulawesi.
Vad byggdes båtarna/kanoterna i Australien av tidigare?
Nu till Australien, och till - stockbåtar igen
Vad byggdes båtarna/kanoterna i Australien av tidigare?
Detsamma som en 5-årig varjag - gjorde …..dom täljde -

Varjag
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Just det! Likt Nordamerikas indianer byggde de båtar av bark. De hade ju ingen björknäver att tillgå men använde ett lokalt träslag vars bark verkar ha varit ett universalmaterial som även användes till hyddor och annat.
Övergången till stockbåtar lär ha drivits på av att dessa var enklare och gick fortare att bygga. Det säger en del om hur bökiga barkbåtarna var att bygga.
Varjag får frågan i retur.
Övergången till stockbåtar lär ha drivits på av att dessa var enklare och gick fortare att bygga. Det säger en del om hur bökiga barkbåtarna var att bygga.
Tack Markus - varjags fösta barkbåt tillsammans med hans första Morakniv - resulterade i ett antal blodviten…...somMarkus Holst skrev: ↑10 maj 2020, 12:39Just det! Likt Nordamerikas indianer byggde de båtar av bark. De hade ju ingen björknäver att tillgå men använde ett lokalt träslag vars bark verkar ha varit ett universalmaterial som även användes till hyddor och annat.
förbrukade mammas förråd av bandage - (självhäftande plåster fanns inte då ) och ''häfta'' för att hålla ihop det hela…..
Minnet av den episoden - gjorde mig tyvärr lite ordkarg om aboriginernas båtar…..Här lite mera >
https://en.wikipedia.org/wiki/Canoe#Traditional
(bilden i ovanst, länk av en aborginsk barkkanot (1904) - är tveksam ! Ser mera ut som urholkad stock....)
https://en.wikipedia.org/wiki/Scarred_tree
Fråga kommer, Varjag