Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Amund
Stödjande medlem 2023

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Amund » 4 maj 2020, 21:04

Tackar tackar! :) Och jag anade att det inte var många sörjande eftersom det var så okänt, och då låg ju tyskar nära till hands.

Nästa fråga:
Denna båt
Båttyp.jpg
Båttyp.jpg (87.54 KiB) Visad 621 gånger

Är ett exempel på en typ av fartyg, och då menar jag inte rigg, skrov eller sådant som man normalt använder när man kategoriserar ett fartyg - utan här menar jag att man kan iaktta något i konstruktionen som har att göra med hennes militära användning. Och det är det typnamnet jag vill veta..?

*Jag vet inte riktigt något svenskt namn men är säker på att det finns - det engelska namnet duger gott!

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 5 maj 2020, 05:34

Började dyka upp under 1500-talets början, eventuellt lite tidigare i Medelhavet. Hade helt tappat sin betydelse när det började dyka upp såna här typer av båtar.

Efterträdare.jpg
Efterträdare.jpg (20.68 KiB) Visad 607 gånger

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 5 maj 2020, 18:43

Riggen är placerad lite mer akterut, för att ge plats till förliga aktiviteter. Är också lite mer grundgående än de riktiga krigsfartygen. :wink:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 5 maj 2020, 18:56

Den nedre båten ser ut som en monitor. Jag gissar att vridbart artilleri är nyckelordet. Sådant fanns i skärgårdsflottan varför jag gissar att båten är en skärgårdsfregatt av typen Pojama.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 5 maj 2020, 21:33

Markus Holst skrev:
5 maj 2020, 18:56
Den nedre båten ser ut som en monitor. Jag gissar att vridbart artilleri är nyckelordet. Sådant fanns i skärgårdsflottan varför jag gissar att båten är en skärgårdsfregatt av typen Pojama.
Intressant! Egentligen är det inte vad jag tänkt mig men jag är alldeles för osäker på området för att kunna säga vad som är vad. Det ord jag sökte är bomb vessel eller bomb ketch (seglet), kanske ett svenskt namn är mörsarketch..? Definitionen är liksom att de är en artilleriplattform (inte vridbart torn) som först och främst kan beskjuta fasta punkter i land rakt förut, men som även i de flesta fall har någon form av enklare självförsvar. Det ringa djupgåendet ger bomb ketchen möjlighet att terrorbomba mål inne i land. Under 1800-talets senare del ersätts dessa av järnskodda monitorer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bomb_vessel
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombkits

Kanske någon kunnigare kan berätta mera?

Jag tycker att skärgårdsfregatterna var ett mycket bra svar, och det verkar vara en form av grundgående artilleriplattformar som gärna används mot mål i land. Så frågan går därför till Markus - varsågod! :)

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 5 maj 2020, 22:08

Ja. Nyckeln är alltså tunga mörsare som är dess beväpning. Mörsarfartyg helt enkelt för lekmannen?
Beskrivs ganska fint i Foresters serie om Horatio Hornblower, bäst i boken Kommendör Hornblower (alternativt Hornblower i Östersjön), där Hornblower med en liten eskader ett linjeskepp, ett par dylika mörsar-fartyg, och ytterligare ett par fartyg, får ge sig in i Östersjön och jaga den lede fransken... Påverkar tsaren att ge grodätarna motstånd, hjälper till att försvara Riga... mm mm... Och alltså, dessa mörsarketcher används ganska flitigt medan Hornblower förundrat ser på.

På den tiden var ju fartygskanoners kulor vanligen gedigna kulor. Det räckte fint, för dels var motståndaren träfartyg - som vid fullträff fick en del träsplitter.
Dels så man kunde rikta kanonerna så att kulorna studsade på vattnet ett tag innan de slog i... Man behövde alltså inte rikta in helt exakt för att få träff. Det räckte att hitta riktningen och sikta relativt lågt, så blev det träff nästan alltid. Och fick man träff in i vattenlinjen var det desto bättre, då rann det ju vatten in i fiendeskeppet.
Medan mörsarna hade sprängladdning. Man hade en lunta som tändes iom skottet. Och antingen exploderade fanskapet vid träff, eller några sedunder därefter. Man besköt helst befästningar i land, kanske bakom skyddsvallar, där explosionen gjorde god verkan. Men knep det, kunde givetvis fartyg beskjutas också om de kom hyfsat nära. Framför allt om batteriet var i land skyddad bakom en kulle eller eget vall, var det ett effektivt vapen mot en motståndare som var oförsiktig nog att komma nära.

Vår hjälte Horation får givetvis tillfälle att när en dylik liten mörsarprojektil faller vid hans fötter och börjar snurra, kvickt som attan böjer han sig ner, nyper tag om luntan, kväser elden med sin handsbeklädda hand... Den pyrande elden bränner hål i handsken som hustrun Maria så kärleksfullt har gjort åt honom... Hemskt förargligt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 5 maj 2020, 22:43

Amund skrev:
5 maj 2020, 21:33
Så frågan går därför till Markus - varsågod! :)
Tack! Jag upptäckte likheten i mastsättningen mellan Pojama och båten på din bild, där fockmasten saknas på båda, vilket fick mig att spåna vidare, trots att pojaman har en ketch-mast medan din båt har ett latinsegel på en mesanmast.

Nu till en helt annan båt. Den var 15 meter lång och totalförstördes under andra världskriget efter en bombträff på Leeds Museum. Vad var speciellt med denna redan då museiala båt?

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 6 maj 2020, 08:45

försöker jag googla på Leeds museum, så skriver de mycket om diverse mumier. Det saknas heller ingalunda en tiger som blev destruerad av bombningarna....
Emellertid, staden har tydligen en tradition av parader i namn av Ark Royal (samma namn som det samtida hangarfartyget).

Så min gissning blir att man hade en stor modell / förminskad replica av det första Ark Royal, som var ett skepp från Spanska Armadans dagar... Drake Raleigh och grabbarna. Samt drottningen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 maj 2020, 09:14

Det är mycket möjligt att så var fallet, men min båt är en helt annan. Den paddlades med 28 personer ombord runt år 830.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 maj 2020, 20:10

Den var ovanligt stor för att vara båt av denna typ - kanske den största man hittat.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 6 maj 2020, 22:33

Jag är lite osäker, men det är nog briggbåten. En stockbåt.

https://www.thecollectionmuseum.com/ass ... nshire.pdf

Jag är lite osäker på dateringen, men ser att det står 830 på svenska wiki för stockbåtar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 maj 2020, 22:48

koroshiya skrev:
6 maj 2020, 22:33
Snyggt trålat! Jag var på vägg att ge upp, men du hittade denna bjässe till stockbåt, uthuggen ur ett enda stycke ek. Bravo! Var så god att fråga vidare.
Bilagor
20200506_224705.jpg

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 6 maj 2020, 22:54

Markus Holst skrev:
6 maj 2020, 22:48
koroshiya skrev:
6 maj 2020, 22:33
Snyggt trålat! Jag var på vägg att ge upp, men du hittade denna bjässe till stockbåt, uthuggen ur ett enda stycke ek. Bravo! Var så god att fråga vidare.
:) Hur hörde du talas om den?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 maj 2020, 23:03

Jag hittade den på Wikipedia en gång när jag läste om stockbåtar.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 7 maj 2020, 18:28

Oki :)

Jag kommer inte på någon bra fråga. Var nere i källaren nu och letade efter en bok om svenska flottan men lyckades inte finna den.

Men något får det ändå bli.

Under 1600-talet fanns i Sverige en någorlunda känd skeppsbyggare från England, vilken byggde linjeskepp för flottan. Vad hette han?

Det kan säkert ha funnits flera, och om svaret handlar om en liknande person, men inte den jag tänker på, då blir det också rätt.

När jag tänker efter förstår jag varför du läser om stockbåtar, Holst, det är säkert den senaste teknologin i Svenljunga ;)

Låst