Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Öbåt 3?
Jag gjorde förresten lumpen på I17, men kan inte erinra mig ha sett en sådan båt.
Jag gjorde förresten lumpen på I17, men kan inte erinra mig ha sett en sådan båt.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Överskeppningsbåt m/54
Ni har båda rätt. Det handlar om en överskeppningsbåt 3 m/54. Om den verkligen kommer från I17 vet jag egentligen inte, jag sökte igenom lite utrusningslistor för infanteribrigader, men såg inget om det. Den kan ju kommit till tippen från annat håll. Hemmavid kallade vi den en landstigningseka. Skrov i plywood, säkert stapelbar. Rangliga, om man tog i vid rodden flexade relingen så att sittbrädan ramla av. Men man fick mycket träning av att ro dem.
Markus gav ett lite mer specifikt svar, men jag låter den som är hugad ställa nästa fråga.
/Håkan
Markus gav ett lite mer specifikt svar, men jag låter den som är hugad ställa nästa fråga.
/Håkan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jag överlåter frågan till Koroshiya, som ledde mig på spåret. Kul liten båt som jag inte kände till tidigare
Tack!
Hm, när jag tänker efter använde vi den där båten, att jag inte kom ihåg det är för att beteckningen är fel. I hemlighet hette den stormbåt 3. När kriget brutit ut skulle vi använda den, ro till Leningrad, befria Ingermanland, och sedan resten
Nej, men jag såg bilder som visade att det just var öbåtar. Att jag inte kommer ihåg dem är väl för att I17 var motoriserat när jag gjorde lumpen.
Nu ska vi ha namnet på en sjökrigare som sprängde sitt skepp i luften hellre än att prisgiva det. Jag vill också ha ett namn på slaget då det hände. De som slogs var svenskar och ryssar.
Jag hade gärna visat någon bild, men hittade ingen.
Hm, när jag tänker efter använde vi den där båten, att jag inte kom ihåg det är för att beteckningen är fel. I hemlighet hette den stormbåt 3. När kriget brutit ut skulle vi använda den, ro till Leningrad, befria Ingermanland, och sedan resten
Nej, men jag såg bilder som visade att det just var öbåtar. Att jag inte kommer ihåg dem är väl för att I17 var motoriserat när jag gjorde lumpen.
Nu ska vi ha namnet på en sjökrigare som sprängde sitt skepp i luften hellre än att prisgiva det. Jag vill också ha ett namn på slaget då det hände. De som slogs var svenskar och ryssar.
Jag hade gärna visat någon bild, men hittade ingen.
Slaget vid Svensksund 1790 ?
fartgschef paa ryska fregatten SANKT NIKOLAI
??????
Varjag
??????
Varjag
Nej Varjag - det här slaget utspelade sig i en sjö, så det var sötvatten under de som slogs.
Slaget gjorde slut på svenskarnas flottilj på denna sjö och bara en månad senare erövrade ryssarna staden där den hade varit baserad.
Jag sade förresten att jag inte hittade någon bild. Teoretiskt kan man dock göra det. Som ofta på den tiden slog segrarna en medalj för att föreviga händelsen.
Jag sade förresten att jag inte hittade någon bild. Teoretiskt kan man dock göra det. Som ofta på den tiden slog segrarna en medalj för att föreviga händelsen.
Jag tänker mig att det borde röra sig om Ladoga, och den ryska erövringen av Nöteborg 1702. Men om något sjöslag i samband med det kan jag inte läsa, då jag inte har "Svenska Sjöslag", Wolke m.fl tillgänglig.
/Håkan
/Håkan
Det finns ju några städer och sjöar att välja mellan, men det var inte på Ladoga.
Staden som intogs efteråt var avsevärt mer central än Nöteborg.
Staden som intogs efteråt var avsevärt mer central än Nöteborg.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Har det inte krigats en del på Saimen?
Det är mer än jag vet Markus, men det är inte Saimen heller. Den här sjön är ungefär dubbelt så stor, men dess vattenvolym är mindre.
Då borde vi vara på Peipussjön mellan Estland och Ryssland.
/Håkan
/Håkan
Detta, liksom större delen av alla händelser mellan Narva 1700 och Poltava 1709 ligger lite i skugga för mig. Så lite bläddrande runt på internet ger mig en herre vid namn Loschern tycks vid den tredje striden (de två tidigare vann svenskarna) mot mindre båtar på Peipussjön ha fastnat i en fälla (17 maj 1704). Floden Embach var seglingsbar och förband Peipussjön med den viktiga svenska basen i Dorpat. Fällan bestod i att ryssarna lagt en bom över floden. När svenska eskadern seglade från Dorpat ner mot sjön blev de fångade och ryssarna kunde beskjuta de 13 svenska fartygen från land och attakera med småbåtar. Några av fartygen sprängdes och sänktes hellre än att byta ägare, ett som fartyg tycks ha hetat Carolus.
Det bör påpekas att ett år tidigare, men då vid Nyenskans (det som senare blev St. Petersburg) blev två bevakningsfartyg, Astrild och Geddan anfallna och omrginade av hop mindre ryska fartyg, och deras befälhavare Wennersten respektive Willhelms sprängde dessa i luften.
/Håkan
Det bör påpekas att ett år tidigare, men då vid Nyenskans (det som senare blev St. Petersburg) blev två bevakningsfartyg, Astrild och Geddan anfallna och omrginade av hop mindre ryska fartyg, och deras befälhavare Wennersten respektive Willhelms sprängde dessa i luften.
/Håkan