Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Amund
Stödjande medlem 2023

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Amund » 16 juli 2019, 17:20

varjag skrev:
16 juli 2019, 12:01

ähumm…..Queen Mary var oxå en Cunarder…..
Hoppsan! Jag ändrar till RMS Majestic, ex. SS Bismarck..?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 juli 2019, 13:12

Amund skrev:
16 juli 2019, 17:20
varjag skrev:
16 juli 2019, 12:01

ähumm…..Queen Mary var oxå en Cunarder…..
Hoppsan! Jag ändrar till RMS Majestic, ex. SS Bismarck..?
Amund seglar vidare !

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 17 juli 2019, 16:04

Tackar tackar, och segla ska vi! :)

Förlåt Markus om jag lägger in många bilder, :oops: men jag kan försvara mig med att jag hade tänkt lägga in ännu fler men har rensat lite. :D

Först en vacker bild från segelfartygens tid för att skapa lite stämning, en bild som till skillnad från de flesta lyckas få med lite känsla och djup i hur starka vädrets makter kan vara.

Inte Groddhavet.jpg
Inte Groddhavet.jpg (65.58 KiB) Visad 409 gånger

Och nu till (den svåra hoppas jag) frågan där jag visar en hamn med fartyg som väntar på last,

I väntan på last.jpg

en väntan som kunde röra sig om ett halvår eller mer. 8O Själva lastningen tog också sin tid, inte sällan över tre månader. 8O 8O

Fortsätter med en bild på hur en eskader från den tidens fjärde starkaste örlogsflotta (Ni kan alltså utesluta Storbritannien :wink: ) har ockuperat hamnen till landets förtret.

Ockupanter.jpg
Ockupanter.jpg (74 KiB) Visad 409 gånger

Nu har jag en lätt, en svår och en ännu svårare fråga på detta ämne:

1. Vilken last handlar det om..?
2. Vad heter hamnen..?
3. Vilken nation är det som med denna krigshandling ockuperar hamnen..?

Lycka till!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 18 juli 2019, 19:16

Jag ska inte ge något svar utan bara tala om vad jag har funderat över.

Fjärde starkaste tror jag är den franska, bara det att skeppen verkar peka mot en tidsepok då den franska flottan kanske hade en mer framträdande roll.

Hur som helst har jag ingen aning och googlade därför på franska krig och hamnade i ett krig mot Mexico. Där är kanske en vapensköld på huset i bild, men jag hittade inget som passade ändå.

Det var en bra fråga, med ett svar som jag förmodligen inte hade en aaning om.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 18 juli 2019, 20:51

Vapenskölden ser ut som reiffeisen bank, tycker jag.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 18 juli 2019, 21:56

koroshiya skrev:
18 juli 2019, 19:16

Fjärde starkaste tror jag är den franska, bara det att skeppen verkar peka mot en tidsepok då den franska flottan kanske hade en mer framträdande roll.

Hur som helst har jag ingen aning och googlade därför på franska krig och hamnade i ett krig mot Mexico. Där är kanske en vapensköld på huset i bild, men jag hittade inget som passade ändå.
En mycket bra och logisk gissning men tyvärr inte rätt. Det där med fjärde starkaste flottan går säkert räkna på olika sätt men om det stämmer gissar jag att UK och Frankrike var mäktigare under denna tid, och kanske även USA:s flotta. Frågans ockupation skedde under en tid när amerikanarna höll på att slå ihjäl varandra. :wink:

Angående frågan om lasten kan man säga att det är en riktig skitfråga :wink:
Markus Holst skrev:
18 juli 2019, 20:51
Gissar att det är loggan för företaget som sköter utlastningen?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 18 juli 2019, 21:58

Är det månne Helgoland?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 18 juli 2019, 23:05

Amund skrev:
18 juli 2019, 21:56
koroshiya skrev:
18 juli 2019, 19:16

En mycket bra och logisk gissning men tyvärr inte rätt. Det där med fjärde starkaste flottan går säkert räkna på olika sätt men om det stämmer gissar jag att UK och Frankrike var mäktigare under denna tid, och kanske även USA:s flotta. Frågans ockupation skedde under en tid när amerikanarna höll på att slå ihjäl varandra. :wink:

Angående frågan om lasten kan man säga att det är en riktig skitfråga :wink:
Markus Holst skrev:
18 juli 2019, 20:51
Gissar att det är loggan för företaget som sköter utlastningen?

Oki, med den ledtråden tror jag att jag vet.

De lastar Guano.
Hamnens namn som jag läst skulle vara Chincha-öarnas hamn.
Och det är spanjacker.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 19 juli 2019, 07:54

koroshiya skrev:
18 juli 2019, 23:05

De lastar Guano.
Hamnens namn som jag läst skulle vara Chincha-öarnas hamn.
Och det är spanjacker.
Och Koroshiya har därmed full pott! :)

Guano var en enormt viktig och lönsam last under 1800-talet. Även om den svårhanterliga geggan tog tid att lasta så var förtjänsten enorm i industriländer där man ännu inte utvecklat kemiska gödningsmedel. Guano var så viktigt för I-ländernas jordbruk så jag menar att man kan dra paralleller till oljeboomen på 60-70 talet, inte minst bilden på redden där åtskilliga fartyg väntar på en lönsam last.

Stormakterna försökte naturligtvis liksom med oljan senare att få kontroll över det strategiskt viktiga fågelbajset och 1852 hävdade Washington att USA hade rätt till Lobosöarna som skulle ha upptäckts av det amerikanska fartyget Wasp 1823. Peru kunde bevisa att öarna redan var upptäckta och konflikten löstes. Även Storbritannien som var den i särklass störste importören ville självklart ha kontroll på tillgången till den livsviktiga varan.

Spanien var mäktigare än man tror under 1800-talets mitt och framåt. Det är nu man har slickat klart såren efter att ha förlorat de flesta kolonier och man flyttar under seklets senare del fram sina positioner överallt i världen, man hjälper bland annat Frankrike att ta kontroll över Indochina och är på offensiven ända tills USA slutligen krossar det imperialistiska Spanien 1898. 1864 landsätter man 400 marinsoldater från fregatten Resolución på Chincha Islands (se bild nedan) som flödade av guano - en tanke man har är att med Storbritannien byta öarna och återfå Gibraltar.

Chincha Islands.jpg
Chincha Islands.jpg (50.15 KiB) Visad 356 gånger
Spanjorerna har inga problem att motivera sitt handlande mot Peru eftersom man inte ens erkänt landets självständighet. Konflikten löses året efter genom att Peru får stå för de spanska kostnaderna i samband med självständighetskriget över fyrtio år tidigare samt även kostnaderna för denna expedition.

Liksom med oljeproducerande länder så vete fan om inte guanon gjorde exempelvis Peru fattigare under dessa guldår? De som kontrollerade khandel och krediter var de som tjänade de stora pengarna och det var som vanligt de brittiska handelshusen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chincha_Islands
https://yaffle53.wordpress.com/2014/05/ ... -industry/

Koroshiya har verkligen förtjänat frågan - varsågod!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 19 juli 2019, 22:07

Amund skrev:
19 juli 2019, 07:54
...
Koroshiya har verkligen förtjänat frågan - varsågod!
Tack, och tack för den vidare utläggningen.

Det finns så mycket historia som man inte känner till. Själv har jag läst om spanska tronföljdskriget och om napoleonkrigen på halvön, men sedan händer det enligt mig ingenting förrän 1936. Jo, jag känner förstås till 1898, men det här hade jag faktiskt ingen aaning om :)

Knåpade ihop en fråga nu, men när jag sökte på den här visade det sig att den förekommit i mer än en quiz, så jag får fundera lite till och återkomma.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 19 juli 2019, 22:10

koroshiya skrev:
19 juli 2019, 22:07
Knåpade ihop en fråga nu, men när jag sökte på den här visade det sig att den förekommit i mer än en quiz, så jag får fundera lite till och återkomma.
Sådant generar aldrig mig. Ibland återanvänder jag glatt både mina egna och andras frågor. De blir inte lättare att svara på bara för att de frågades på Skalman för fem år sedan.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 20 juli 2019, 07:24

Ok, det blir inga bilder, men den här frågan handlar också om Sydamerika. I början av 1900-talet öppnades en reguljär fraktlinje från Sverige till Sydamerika. Vad jag vill veta är,

1: Vad rederiet hette.
2. Vad den aktuella linjen kallades.

Tack vare öppnandet av densamma exploderade handeln med Sydamerika, och mångdubblades på bara tio år eller så.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 20 juli 2019, 09:24

Jag tror du syftar på rederi AB Nordstjernan och La Plata-linjen dit malmångaren Oscar Fredrik anlände som första båt den 26 november 1904.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 20 juli 2019, 10:42

Markus Holst skrev:
20 juli 2019, 09:24
Jag tror du syftar på rederi AB Nordstjernan och La Plata-linjen dit malmångaren Oscar Fredrik anlände som första båt den 26 november 1904.
Så är det :)

Jo, jag tänkte väl att det var en enkel fråga, men så nu är det du som får ånga vidare.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 20 juli 2019, 11:04

Tack. Som gammal avesta-bo var det när till hands att gissa på Nordstjernan och lite googling gav svaret.

Nu över till något helt annat: Ur svensk jord har man bara grävt upp ett enda vikinga skepp. Var?

Låst