Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Men Donkeyman har faktiskt varit i bland annat Alang och kan inte annat än beundra de otroligt skickliga arbetarna. Som har eländig utrustning och i stort sett inga skyddsgrejor. Men partera ett fartyg - det kan de.
Fast i det här fallet var jag ute efter om det skrotades fartyg i Skandinavien med hänsyn till alla miljöregler och så vidare. Så mycket kan jag säga att det finns en känd skrot i Norge och en i Danmark. Samt ytterligare en halvkänd i Danmark. Så finns det en del mindre lokaliteter. Fast alla de här håller enbart på med mindre eller halvstora fartyg. Men frågan gällde - nämn någon eller några av de här skrotningsplatserna (företagen).
Fast i det här fallet var jag ute efter om det skrotades fartyg i Skandinavien med hänsyn till alla miljöregler och så vidare. Så mycket kan jag säga att det finns en känd skrot i Norge och en i Danmark. Samt ytterligare en halvkänd i Danmark. Så finns det en del mindre lokaliteter. Fast alla de här håller enbart på med mindre eller halvstora fartyg. Men frågan gällde - nämn någon eller några av de här skrotningsplatserna (företagen).
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
https://www.fornaes.dk/ Håller till i grenå
Swansea skrotade iallafall brittiska fartyg för ett par år sedan.
Edit: Äsch, missade att det var skandinaviska dito som efterfrågades.
Edit: Äsch, missade att det var skandinaviska dito som efterfrågades.
OK. Fornaes är den ena stora och kända. Så har vi en Norsk också. Var kan den tänkas befinna sig.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
AF Offshore Decom
Raunesvegen 597
5578 Nedre Vats
NORGE
https://afgruppen.no/selskaper/af-offshore-decom/
Jag tror deras anläggning ligger utanför Oslo
Raunesvegen 597
5578 Nedre Vats
NORGE
https://afgruppen.no/selskaper/af-offshore-decom/
Jag tror deras anläggning ligger utanför Oslo
Jag tänkte inte det hela taget på de här.
De som verkligen har gjort sig stora och kända inom fartygsskrot i Norge är "Fosengjenvinning". De ligger på Fosenhalvön uppe vid en plats som heter Stoksund. Tidigare tror jag de hade någon connection med Fosenvarvet men det vet jag inte. Däremot har jag personligen varit där och "fyndat". Liksom jag har varit hos "Fornaes". Men Markus prickade den ena av mina undringar så han tar över frågan. Dessutom vill jag be om ursäkt för långsam reaktion men jag har haft så in i h****e mycket att göra på jobbet att sådana här ting faller ur huvudet på en gammal man.
De som verkligen har gjort sig stora och kända inom fartygsskrot i Norge är "Fosengjenvinning". De ligger på Fosenhalvön uppe vid en plats som heter Stoksund. Tidigare tror jag de hade någon connection med Fosenvarvet men det vet jag inte. Däremot har jag personligen varit där och "fyndat". Liksom jag har varit hos "Fornaes". Men Markus prickade den ena av mina undringar så han tar över frågan. Dessutom vill jag be om ursäkt för långsam reaktion men jag har haft så in i h****e mycket att göra på jobbet att sådana här ting faller ur huvudet på en gammal man.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Tack skall du ha. Jag hade väldigt roligt när jag letade och for efter vilka båtskrotar som du kunde syfta på. Mitt i allt letande hittade jag en del båtar som inte blivit skrotade, och som hör hemma i den historiska tid som jag är mest intresserad av. Jag tog fasta på fyra norska flytetyg:
- Halsnøybåten
- Bårsetbåten
- Kvalsunds-skeppen
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jasså det var ingen spännande fråga. Ni kanske tycker att detta är en mossig del av historien, och det kan jag såklart hålla med er om.
Som ledtråd kan kanske nämnas att båtarna delar öde med en medeltida halländsk man.
Som ledtråd kan kanske nämnas att båtarna delar öde med en medeltida halländsk man.
Dom hittades tydligen i myrmarker….Markus Holst skrev: ↑10 juli 2019, 12:53Jasså det var ingen spännande fråga. Ni kanske tycker att detta är en mossig del av historien, och det kan jag såklart hålla med er om.
Gravsättningar ?
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
De hittades i mossar, helt riktigt, och som god norrlänning kallar mannen från oz det för myrmarker.
Men nej, inte gravar. De nämnda båtarna verkar mest ha dumpats där.
Eftersom jag är smickrad över hur direkt varjag tog mina ledtrådar, är det varjags tur att lägga näsan i blöt.
Men nej, inte gravar. De nämnda båtarna verkar mest ha dumpats där.
Eftersom jag är smickrad över hur direkt varjag tog mina ledtrådar, är det varjags tur att lägga näsan i blöt.
Mannen från Oz är minst lika smickrad över hur han fick fråganEftersom jag är smickrad över hur direkt varjag tog mina ledtrådar, är det varjags tur att lägga näsan i blöt.
Eftersom det är ''nannedax'' vid Stenbockens Vändkrets - skjuter jag en fråga från höften…… med just den bildtexten….den byggdes redan 1928 & med ''brokigt förflutet''.
Dess nuvarande (och förflutna namn då det begav sig...) var & är - vilket?
Varjag
Furst Rainer och Grace Kellys Yatch Grace, ex Monica, ex Rion, ex HMS Noir (under kriget), ex Arion (under Onassis), och slutligen stod det Monaco som hemmahamn i aktern?
Vilka vackra enkla linjer... Dagens lyxbåtar har en överdriven vräkighet som förmodligen har att göra med att dess ägare knappast har någon sjövana eller intresse överhuvudtaget.
Vilka vackra enkla linjer... Dagens lyxbåtar har en överdriven vräkighet som förmodligen har att göra med att dess ägare knappast har någon sjövana eller intresse överhuvudtaget.
Visst är det m/y GRACE - numera ''kryssningsyacht'' på Galapagosöarna !Amund skrev: ↑11 juli 2019, 08:05Furst Rainer och Grace Kellys Yatch Grace, ex Monica, ex Rion, ex HMS Noir (under kriget), ex Arion (under Onassis), och slutligen stod det Monaco som hemmahamn i aktern?
https://www.quasarex.com/galapagos/my-g ... gIgHfD_BwE
Och - med ''klassiska linjer'' Amund ! - som vi inte ser mera (suck)
[Notera att Prins Rainer - FICK båten gratis & franco -av Aristoteles Onassis
https://www.adventuresmithexplorations. ... acht-grace
Amund äger >
Varjag
Tack Varjag och vi går från marin flärd till lite mer action;
Detta tappra örlogsfartyg har bråda dagar
Man har nyligen tagit ombord så många överlevande från ett sjunkande trupptransportfartyg så att befälhavaren oroade sig för stabiliteten - närmare 1900 stycken överlevande trängdes på vår lilla båt.
Man fortsätter senare med sin huvuduppgift som är eskort av handelsfartyg och en månad senare är man på väg från dessa farliga farvatten eskorterande ett antal handelsfartyg när man siktar skeppsbrutna på två livbåtar. Dessa har nyligen torpederats och man tar ombord dem på vårt örlogsfartyg.
Havet är lugnt och man har förhoppningar om att hinna undan fienden - men vid halv sjutiden en morgon så går larmet ombord - utkiken har siktat masterna från åtminstone tre kryssare. Vårt eskortfartyg ger handelsfartygen order om att skingras medan man lägger ut rökridåer. När de fientliga skeppen närmar sig så anfaller vårt tappra skepp med högsta fart ut genom röken, allt för att de övriga ska hinna fly undan. Men det blir en ojämn kamp eftersom beväpningen är knappt mer än tre luftvärnspjäser och strax börjar fiendens granater slå in först i sjukhytten och när bryggan träffas dödas alla där utom en. Två pjäser slås ut tidigt och den tredje sista pjäsen skjuter vidare trots att endast två man ur pjäsbetjäningen lever. Slutligen får maskinrummet en fullträff och den ojämna striden mot en hel eskader är över.
När hände detta och vad heter vårt tappra skepp..?
Detta tappra örlogsfartyg har bråda dagar
Man har nyligen tagit ombord så många överlevande från ett sjunkande trupptransportfartyg så att befälhavaren oroade sig för stabiliteten - närmare 1900 stycken överlevande trängdes på vår lilla båt.
Man fortsätter senare med sin huvuduppgift som är eskort av handelsfartyg och en månad senare är man på väg från dessa farliga farvatten eskorterande ett antal handelsfartyg när man siktar skeppsbrutna på två livbåtar. Dessa har nyligen torpederats och man tar ombord dem på vårt örlogsfartyg.
Havet är lugnt och man har förhoppningar om att hinna undan fienden - men vid halv sjutiden en morgon så går larmet ombord - utkiken har siktat masterna från åtminstone tre kryssare. Vårt eskortfartyg ger handelsfartygen order om att skingras medan man lägger ut rökridåer. När de fientliga skeppen närmar sig så anfaller vårt tappra skepp med högsta fart ut genom röken, allt för att de övriga ska hinna fly undan. Men det blir en ojämn kamp eftersom beväpningen är knappt mer än tre luftvärnspjäser och strax börjar fiendens granater slå in först i sjukhytten och när bryggan träffas dödas alla där utom en. Två pjäser slås ut tidigt och den tredje sista pjäsen skjuter vidare trots att endast två man ur pjäsbetjäningen lever. Slutligen får maskinrummet en fullträff och den ojämna striden mot en hel eskader är över.
När hände detta och vad heter vårt tappra skepp..?