Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Tack varjag. Jag såg inte till Skeppshunden Nicke på fotot dock (fast jag letade inte så noga).
Av en händelse läste jag nyligen om ett rederi som tillhandahåller kryssningsresor som "serves an adult market, with an onboard style of traditional entertainment, dining and rooms using a fleet of older vessels"
"older vessels", men vad har vi här? /Håkan
Av en händelse läste jag nyligen om ett rederi som tillhandahåller kryssningsresor som "serves an adult market, with an onboard style of traditional entertainment, dining and rooms using a fleet of older vessels"
"older vessels", men vad har vi här? /Håkan
Serves the adult market betyder tydligen något annat i den här contexten än vad det vanligen betyder 
Just vad jag oxå gissar….Kallas ''swinger-cruises'' >>>>> här ett smakprov; ''Dress is optional!''
Svårt trumma ihop tusentals pax - med samma önskningar = äldre mindre fartyg och intimare kontakter lite hit-och-dit
Frågans torde knappast var större än 5-7000 ton - med ngn sorts ''ramp'' akteröver ? (f.d. ngt sorts havs/marint forskningsprojekt ???}
Varjag
Oj, här sprang fantasierna iväg....Adult skall här syfta på åldern - "övre medelåldern", jag tror att de tänkta passagerarna är ungefär jämngamla med fartyget.
Enligt uppgift är detta foto taget i samband med fartygets sjösättning. /Håkan
Enligt uppgift är detta foto taget i samband med fartygets sjösättning. /Håkan
Fartyget har en lång och rik historia, med allt från att seglat under kommunistflagg, avvärjt piratattack till att hållits i kvarstad på grund av obetalda räkningar...
/Håkan
/Håkan
Men kära vänner, detta trodde jag var en enkel fråga!
Fartyget heter numera M/S ASTORIA
https://www.cruiseandmaritime.com/our-ships/astoria
Men frågan är: Vad hette fartyget när det seglade ut framför "kung" Dan-Axel och "änkedrottning" Ann-Ida?
/Håkan
Men frågan är: Vad hette fartyget när det seglade ut framför "kung" Dan-Axel och "änkedrottning" Ann-Ida?
/Håkan
En Pangfråga HJ !HJ skrev: ↑28 juni 2019, 07:24Men kära vänner, detta trodde jag var en enkel fråga!
/Håkan
https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Astoria
Enkel ? Inte!
Till sist hittar varjag att skrovet ursprungligen är den berömda S/S Stockholm, mest känd i utlandet för sin kollision med Andrea Doria. Byggd på Göteverken för svenska amerikalinien, vid tiden då Dan-Axel Broström kontrollerade en tredjedel av hela svenska handelsflottan.
För den som läser GöteborgsPosten kunde man nyligen läsa Kristian Wedels vackra text där han låter S/S Stockholms öden på något sätt illustrera hur det en gång så stolta Broströmsimperiet förfallit, och det bara återstår "Restaurang Olissipo, bridgerum och och kalypsoshow".
https://www.gp.se/kultur/kultur/allt-%C ... 1.15684453
I varjags länk kan man se utbyggnaden baktill från tiden då fartyget hette Italia Prima 1994
varjag får äran att lätta upp stämningen med nästa fråga.
/Håkan
För den som läser GöteborgsPosten kunde man nyligen läsa Kristian Wedels vackra text där han låter S/S Stockholms öden på något sätt illustrera hur det en gång så stolta Broströmsimperiet förfallit, och det bara återstår "Restaurang Olissipo, bridgerum och och kalypsoshow".
https://www.gp.se/kultur/kultur/allt-%C ... 1.15684453
I varjags länk kan man se utbyggnaden baktill från tiden då fartyget hette Italia Prima 1994
varjag får äran att lätta upp stämningen med nästa fråga.
/Håkan
Tveksamt tack HJ
Hade ingen susning ☻☻☻
Att koppla m/s STOCKHOLM med ASTORIA var visuellt - omöjligt. Speciellt med den radikala ändringen av hennes akterskepp
som ommodellerades radikalt 1993-94 Men förståeligt !
Efter att STOCKHOLM kom igång på Amerika-traden, blev hon snabbt avskydd av både passagerare & besättning:
Orsaken; hon var hopplös i sjögång - hon 'levde rövare'' både långskepps och tvärskepps och - sjösjukan grasserade vilt ombord!
(akterskeppet ändrades just för att lugna ner lågngskeppsrörelsen…) och, vad jag hört var matsalen klent besatt vid minsta sjögång...
Denna utmärkta länk - visar hennes historia och ''ansiktslyftningar'' mycket bra:
https://www.faktaomfartyg.se/stockholm_1948.htm
Men - att ett präktigt Götaverkenbygge skulle uppnå den fantastiska åldern av 71 år (!!!) och - fortfarande vara i tjänst, torde vara unikt!
Egentligen förtjänar jag inte frågan HJ ! Du gav svaret ASTORIA själv…
Men för att inte bryta kedjan - återkommer jag.
mvh, Varjag
Först måste hämta mig efter chocken ! Att jag var TOTALT UTE & RESTE!!!!varjag får äran att lätta upp stämningen med nästa fråga.
Att koppla m/s STOCKHOLM med ASTORIA var visuellt - omöjligt. Speciellt med den radikala ändringen av hennes akterskepp
som ommodellerades radikalt 1993-94 Men förståeligt !
Efter att STOCKHOLM kom igång på Amerika-traden, blev hon snabbt avskydd av både passagerare & besättning:
Orsaken; hon var hopplös i sjögång - hon 'levde rövare'' både långskepps och tvärskepps och - sjösjukan grasserade vilt ombord!
(akterskeppet ändrades just för att lugna ner lågngskeppsrörelsen…) och, vad jag hört var matsalen klent besatt vid minsta sjögång...
Denna utmärkta länk - visar hennes historia och ''ansiktslyftningar'' mycket bra:
https://www.faktaomfartyg.se/stockholm_1948.htm
Men - att ett präktigt Götaverkenbygge skulle uppnå den fantastiska åldern av 71 år (!!!) och - fortfarande vara i tjänst, torde vara unikt!
Egentligen förtjänar jag inte frågan HJ ! Du gav svaret ASTORIA själv…
Men för att inte bryta kedjan - återkommer jag.
mvh, Varjag
Okay - presenterar
med vissa likheter med f.g. fråga
Vad hette fartyget ?
Varjag
Vad hette fartyget ?
Varjag
Svårt ? Jo troligen….hon hade
och
, Varjag
Halvsystern med sin enkla aktra kanon var ju lättare att känna igen. Blev ju senare ombyggd till något som får Stockholms cyckelbanor att framstå som ett under av logik.
Stighult knäckte gåtan. Med ett minimalt feltramp - frågebilden visar klassfartyget, det första - HMS COURAGEOUS.av Stighult » tis jul 02, 2019 7:56 am
Halvsystern med sin enkla aktra kanon var ju lättare att känna igen. Blev ju senare ombyggd till något som får Stockholms cyckelbanor att framstå som ett under av logik.
Du ID-eade klassen med dess tredje medlem - FURIOUS och dess groteska ''457mm's enkeltorn'' akteröver
var att alla tre, COURAGEOUS, GLORIOUS och FURIOUS ombyggdes (mödosamt och med flera olika däcksarrangeman till hangarfartyg se bilden!)med vissa likheter med f.g. fråga
och uppvisade i sin mest kända form; lika liten likhet - som STOCKHOLM gjorde med ASTORIA
Din fråga!
Varjag
Tack för att jag fick rätt.
Nu svarade jag ju inte rätt på frågans bild, men fanns det någon skillnad på COURAGEOUS och GLORIOUS från början?
FURIOUS hade ju sin "singelkanon" vilket var ett enklare igenkänningstecken. Hur som helst är jag tydligen skyldig till en ny fråga
Hänger väl kvar vid fartygstypen och lägger upp en teckning/ritning på ett skepp.
Så frågan blir vilket.
FURIOUS hade ju sin "singelkanon" vilket var ett enklare igenkänningstecken. Hur som helst är jag tydligen skyldig till en ny fråga
Hänger väl kvar vid fartygstypen och lägger upp en teckning/ritning på ett skepp.
Så frågan blir vilket.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Ibland blir jag förvånad över vad konstiga saker jag kan, men den där kände jag till av någon anledning.wikipedia skrev:Graf Zeppelin ("Greve Zeppelin") var ett aldrig färdigställt tyskt hangarfartyg under andra världskriget som var döpt efter greve Ferdinand von Zeppelin. Det var det första skeppet i den planerade Graf Zeppelin-klassen.