Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
-
varjag
- Saknad medlem †
Donkeyman skrev: ↑3 oktober 2018, 23:53
Nu föll poletten plötsligt ned. Minnet är bra men kort. Det är Sir Francis Chichester som tidigt var flygare men ännu mer känd som ensamseglare. Hans segelbåtar hette alla "Gypsy Moth", tror det fanns 4 stycken totalt.
Just han Donkeyman - p.r. Jorden Runt med Gypsy Moth IV - en bedrift som ''adlade honom'' ur Drottningens Hand och han blev Sir Francis !
On 27 August 1966 Chichester sailed his ketch Gipsy Moth IV from Plymouth in the United Kingdom and returned there after 226 days of sailing on 28 May 1967, having circumnavigated the globe, with one stop (in Sydney). By doing so, he became the first person to achieve a true circumnavigation of the world solo from West to East via the great Capes. The voyage was also a race against the clock, as Chichester wanted to beat the typical times achieved by the fastest fully crewed clipper ships during the heyday of commercial sail in the 19th century.
https://en.wikipedia.org/wiki/Francis_Chichester
Donkeyman bryter ut storseglet för nästa, Varjag
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
Jag tar en delvis enkel fråga.
Till skillnad från bilar har ett fartyg både ett nationellt och ett internationellt "registreringsnummer". Men även rederier och managementbolag har det man kan kalla internationella "registreringsnummer".
Vad heter fartygets nationella "reg.nr" (Kärt barn har många namn)
Vad heter fartygets internationella reg.
Vad heter rederiets och managementbolagets internationella reg.
Varje fartyg har även ett annat unikt internationellt nummer knutet till radiostation, AIS och liknande. Vad heter det
-
unmo300
- Medlem
Ja, här kanske blir lite fel, men vi kör på utan att konsultera några regelverk.
1. Signalbokstäver?
2. IMO-nummer?
3. ISM-certifikat?
4. MMSI?
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
Du har i stort sett alla rätt. Jag skall ge exempel från ett av de fartyg jag har hand om. Vi talar om "Norbjørn" som är huvudförbindelsen mellan Norska fastlandet och Svalbard:
Fartygets signalbokstäver, lika med nationell registrering LAOU 7
Fatygets internationella registreringsnummer, IMO number 91921709
Ägarbolagets internationella regnr, IMO number 1743518
Managementbolagets internationella regnr, IMO number 1241062
Fartygets MMSI nummer, 257785000
och unmo 300 finner på nya klurigheter i sjöfartens underbara värld
-
unmo300
- Medlem
Fartygens signalsbokstäver tilldelas nationellt men används internationellt, iaf förr i världen, som "call sign" när man kallar upp kustradiostationer. Det går en historia om ett svenskt rederikontor som kontaktade Sjöfartsverket för nyregistrering av ett fartyg, och fick beskedet att signalbokstäverna är SLUT, varvid rederitjänstemannen svarade, "Va, är dom slut".
Så till frågan, där jag undrar vad dessa käcka pojkar heter.
-
varjag
- Saknad medlem †
dessa käcka pojkar heter.
Har dom med segling att skaffa ?
Varjag
-
unmo300
- Medlem
Nej, inte direkt med segling även om den äldre av redarbröderna skaffade sig stora segelfartyg allt efter det rikedomen kom.
Från en skutmetropol på svenska västkusten, startade de med en bunkerbåt och byggde upp en stor rederi- och varvskoncern, som tyvärr slutade med en stor konkurs.
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
Detta är Lars och Vilgot Johansson från Skärhamn. Som byggde upp OT-rederierna. Byggde Wallhamn. Ägde skeppsvarv. Kort sagt - var mycket stora. Men hela rasket konkade i början av 80-talet. Men en hel del av spillrorna plockades upp av diverse andra Skärhamnsrederier. Man byggde också en välkänd kopia på segelfartyget "Lady Ellen".
-
unmo300
- Medlem
Rätt svar. OT-rederierna var bra att segla för, även om Skärhamnsandan sken igenom ibland. Men genom expansion på 70-talet vad det mycket nytt blod som kom in, i samband med att de traditionella rederierna började gå dåligt och friställde sjöfolk.
Fartyget med signalbokstäverna SLUT tillhörde OT och hette M/T Sofie. Fartyget hade en otäck olycka 1987, vid en pannexplosion i maskinrummet omkom tre ombordanställda. En av dem var en motorman som jag hade seglat med och träffat några månader tidigare på svenska sjömanskyrkan i Liverpool. I samband med en pint på den närliggande puben berättade jag om FN-tjänsten i Mellanöstern jag snart skulle åka på, vilket han tyckte lät mycket osäkert. Nå, gamla tankbåtar kan var nog så farliga.
http://www.faktaomfartyg.se/sofie_1974.htm
Donkeyman skriver på rullan och ställer nästa fråga.
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
OT var ju ett av de största och mest kända rederierna den gången. Men åtmindstone bland oss Stockholmare hade man ett rykte om att vara rejält "cheap". En klassisk historia gick så här - "Det går att se på långt håll att det kommer en "Skärhamnare". Hur då ? Det finns inte några fiskmåsar runt båten." Det vill säga till och med måsen begrep att här finns inte något att få.
Ungefär samtidigt som OT försvann var det ett annat Skärhamnsrederi som hade växt sig stora. Som också hade ett rykte om att vara särdeles "cheapa" att jobba för. Ett rykte som inte folk från Västra sidan av landet var helt eniga med. I "modern" tid fusionerade man med ytterligare andra och bildade en ny koncern som tog upp ett "Nygammalt" namn. Vad tänker jag på för något rederi.
-
unmo300
- Medlem
Det enda större rederi förutom OT jag kan komma på är Bylock & Nordsjöfrakt (B&N).
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
Den är riktig. B&N var i grunden en sammanslagning av ett par mindre rederier men de växte sig rejält stora under 80-talet och tog över hegemonin på Skärhamn. Man fick muskler nog att ta över Gorthons och efter ett antal fusioner hade det blivit Transatlantic. Men enbart namnet gemensamt med "riktiga" Trans.
Unmo 300 tar över vakten.
-
unmo300
- Medlem
Elaka tungor sa att B&N egentligen stod för Begagnat och Nerkört. Nä, det blev inga fina rederier av dem, även om man tog över ärovördiga namn som Transatlantic, eller som OT, som efter många turer blev Broströms.
Så till kanske en trevligare fråga. På den tiden det begav sig, kunde man i vissa båtar ha en "halvfemma" och ibland t.o.m. en "halvtolva". Vad åsyftas?
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
Jag minns att som chief träffades jag och skepparen var annan dag i min hytt och var annan i hans klockan "halvfem". Detta för att ta en gemensam drink före middagen som serverades klockan fem. Men jag kan inte minnas att vi kallade det för en "halvfemma", kanske vi borde ha gjort det. (Inom parentes sagt brukade vi ofta ta ännu en efter middagen). Jag kan tänka mig att en "halvtolva" var en drink före lunchen.
-
unmo300
- Medlem
Alldeles rätt och Donkeyman bjuder på nästa dram.