Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?
Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?
Jag uppfattar ett den "ljusa" delen av kolumnen borde vara den som Sovjetstaten har handlingsfrihet med. Det kanske är den andel av krigsduglig ålder som är i Gulagläger? Krigsfångar finns ju i den "mörka" stapeln.
Så tyder jag det oxå.Der Löwe skrev:Jag uppfattar ett den "ljusa" delen av kolumnen borde vara den som Sovjetstaten har handlingsfrihet med. Det kanske är den andel av krigsduglig ålder som är i Gulagläger? Krigsfångar finns ju i den "mörka" stapeln.
''Kronvrak'' är ju ett svenskt ord......tvivlar starkt på att sådana fanns i USSR 1943Kronvrak = de som av en eller annan anledning inte passade in i det sovjetiska militärsystemet (fysiskt, psykiskt, politiskt...?)
I Koncentrationsläger = de ryssar som vid fronten hade sträckt upp båda händerna, och så kom i åtnjutande av tysk gäst"fri"het...
till döds. När dom inte orkade längre - stupade dom vid fronten eller svalt dom ihjäl -----
Det - avser den svenska bedömningen av antalet vapenföra män - inspärrade och arbetande till sista andetaget i - GULAGI Koncentrationsläger = de ryssar som vid fronten hade sträckt upp båda händerna, och så kom i åtnjutande av tysk gäst"fri"het...
Dom, som ''kapitulerat'' - är de 5,6 miljoner ''krigsfångarna'' - i tysk hand. (Även om hälften av dom redan svultits ihjäl av tyskarna)
Att 5 milj man skulle ha ''uppskov med värnplikten'' måste vara en annan svensk missuppfattning av sovjetsystemets verkliga karaktär....
uppskov - existerade inte.
Dessa bör nog överföras till kategorin ''reserv''
My tuppence, Varjag
"Uppskov" kan också vara sådana yrkeskategorier som arbetade i krigsviktiga industrier/verksamheter och därför var undantagna värnplikten. Detta gällde t.ex. arbetare inom vapenindustrin, sjukvårdspersonal, polis, gruvarbetare, varvsarbetare mfl.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Kz i den ljusa delen är säkert Gulag-innevånare, som lejonet och varjag riktigt påpekar - men jag tror nog att det även i arbetarparadiset säkert fanns det som vi i Sverige kallade kronvrak, som av en eller annan anledning inte ens kunde tänkas tjäna som "Kanonenfutter" vid fronten. En sovjetmedborgare med en hand, en arm eller ett ben mindre gällde nog även där som krigsoduglig...
Hans K
Hans K
Just det - ''reserver'' !Sarvi skrev:"Uppskov" kan också vara sådana yrkeskategorier som arbetade i krigsviktiga industrier/verksamheter och därför var undantagna värnplikten. Detta gällde t.ex. arbetare inom vapenindustrin, sjukvårdspersonal, polis, gruvarbetare, varvsarbetare mfl.
mvh, Varjag
Jag skulle gissa på att det är tysk statistik som översatts.sveahk skrev:
Vi fortsätter med en svensk(?) statistik från oktober 1943, om hur det stod till med det sovjetiska människomaterialet(!) sedan krigets början - riktiga eller inte kan diskuteras? I vilket fall skrämmande siffror om hur människoliv i krig degraderas till en kolumn med tal och procent...
Hans K
mvh
/John