Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Stighult
Stödjande medlem 2022

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Stighult » 6 december 2017, 22:37

Tack Femtiotrean, krävdes ledtrådarna för att jag skulle kunna lista ut vilket fartyg.

Tar en bild med svensk anknytning. Namn och anknytning.
Fartyg.jpg
Fartyg.jpg (20.35 KiB) Visad 429 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 december 2017, 00:01

Stighult skrev:Tack Femtiotrean, krävdes ledtrådarna för att jag skulle kunna lista ut vilket fartyg.

Tar en bild med svensk anknytning. Namn och anknytning.
Fartyg.jpg
Kanske MSC CARLA, Panamabåt byggd Öresundsvarvet, Landskrona - ''delade på sig'' i Atlanten 1997 ?

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 7 december 2017, 09:04

Det där är väl de sorgliga resterna av Broströms "Nihon", en gång i tiden ett av den Svenska handelsflottans prestigefratyg. När detta hände var den såld och gick under artistnamnet "Carla".

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 7 december 2017, 19:49

varjag har koll på gammalt skrot. ;)
http://www.shipstructure.org/case_studies/carla/
Tar över för vidare färd på haven, kanske utan haveri. :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 december 2017, 21:20

Stighult skrev:varjag har koll på gammalt skrot. ;)
http://www.shipstructure.org/case_studies/carla/
Tar över för vidare färd på haven, kanske utan haveri. :)
Tack Stighult - det var ju i förlängningsskarven skrovbrottet inträffade = koreanskt slarv med jobbet :(
Inlägg av Donkeyman » tor dec 07, 2017 9:04 am

Det där är väl de sorgliga resterna av Broströms "Nihon", en gång i tiden ett av den Svenska handelsflottans prestigefratyg. När detta hände var den såld och gick under artistnamnet "Carla".
Äsch, jag borde snappat upp den biten - tack för amplifiering av den ''svenska skarven'' :D

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 december 2017, 21:35

Nästa och tyvärr Stighult.....flera haverier -

Walter Lords bok A Night to Remember är en av bästa inom Titaniclitteraturen & - filmatiserad.
Frågan gäller en annan Natt att Minnas >
En natt då Vädergudarnas Vrede fyllde etern med nödsignaler och bl.a.
denna svenska aangare.....jpg
denna svenska aangare.....jpg (83.76 KiB) Visad 392 gånger
försvann ''med man och allt''..... :(

Vilket datum och vad hette ångaren?

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 december 2017, 21:47

När superstormen lagt sig - och förlustfacit kunde adderas - hade nästan lika många människor omkommit....
som vid TITANICS sänkning 8O
Alla, var inte sjöfarare -
...........jpg
...........jpg (53.13 KiB) Visad 354 gånger
utan kustbor när Hollands murar brast'''......
denna ro-ro færja -.jpg
denna ro-ro færja -.jpg (6.05 KiB) Visad 354 gånger

tog 130 liv - :roll:

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 9 december 2017, 09:04

Måste vara månadsskiftet januari-februari 1953 och det då enorma ovädret av närmast bibliska proportioner i Nordsjön? Den svenska ångarens namn kan jag inte googla fram utan enbart den förlista färjan Princess Victoria nämns.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 9 december 2017, 09:53

Jag minns inte heller vad steamern hette. Däremot har jag läst en hel del om den här stormen. Samt varit på en utställning i Vlissingen som beskriver det enorma system av skyddsvallar och -portar som man har byggt för att förhindra en upprepning.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 december 2017, 11:05

Inlägg av Amund » lör dec 09, 2017 9:04 am

Måste vara månadsskiftet januari-februari 1953 och det då enorma ovädret av närmast bibliska proportioner i Nordsjön? Den svenska ångarens namn kan jag inte googla fram utan enbart den förlista färjan Princess Victoria nämns.
av Donkeyman » lör dec 09, 2017 9:53 am

Jag minns inte heller vad steamern hette. Däremot har jag läst en hel del om den här stormen. Samt varit på en utställning i Vlissingen som beskriver det enorma system av skyddsvallar och -portar som man har byggt för att förhindra en upprepning.
Både Amund och Donkeyman har identifierat Stormen med Stort S - som härjade Nordsjön med omgivningar 31:a januari - 1:a februari 1953.

Den förlista svenska ångaren i frågan - kom i trångmål i svenska media strax efteråt......
Orsak: nyhetsflödet svallade minst lika högt som vågorna - och ''heltäckningsmattade'' all rapprtering i dagar.......UTAN att någon
bekymrade sig om en uppsnappad SOS-signal från ett svenskt fartyg - (som kort senare inte besvarade kvittering eller gav detaljer...)

Först när ngn vecka senare fartyget rapporterades som ''overdue'' i West Hartlepool, dit hon var destinerad från Kalmar - behagade
svenska tidningar rapportera......att ''22 svenska sjömän befaras ha omkommit etc etc'' - med en enspaltare på sidan Tre...

Orsaken att jag - minns detta tydligt, var att ångaren sommartid var en stamkund på Luleås Lotsplats, lotskåren inkl. min far - kände
kapten och skepp väl och blev orsaken till ''Kommunalt Raseri''.

''Vi översvämmas av detaljer om Holland, England, Tyskland - ja Belgien - men att 22 sketna svenska sjömän drunkat - bryr sig ingen om!''

Kanske dessa detaljer kan hjälpa lösa gåtan om fartygets namn ? :wink:

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 9 december 2017, 16:44

Det var då tusan... :( Rex-bolagets ångare Aspö med så många omkomna besättningsmän finns ju knappt omnämnd på nätet överhuvudtaget, om inte du hade skrivit om henne tidigare på Skalman hade jag aldrig kunnat googla fram henne.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 december 2017, 22:03

Amund skrev:Det var då tusan... :( Rex-bolagets ångare Aspö med så många omkomna besättningsmän finns ju knappt omnämnd på nätet överhuvudtaget, om inte du hade skrivit om henne tidigare på Skalman hade jag aldrig kunnat googla fram henne.
Och därmed vinner Amund frågan - Rederi AB Rex's tvåtusentonnare s/s ASPÖ
aspo.jpg
aspo.jpg (86.67 KiB) Visad 296 gånger
var fartyget som stormen skördade.

http://www.kommandobryggan.se/rex/aspo.htm

Nästan på dagen, två år senare - januari 1955, seglade varjag med en överårig 2:estyrman - som upplevt samma vilda storm
just på Nordsjön dessa ödesdigra två dagar med en ännu äldre ångare -
ss STRIPA.jpg
ss STRIPA.jpg (92.87 KiB) Visad 296 gånger
Vi befann oss söder om Grönland och i den den värsta storm jag upplevt....... 8O
(jag har skrivit ngnting om det tidigare på forumet, 15-18 meters vågberg...anemometern blåste sönder -
den ''klarade bara'' avläsa upp till 50 sekundmeters vind)

Gubben sa efteråt; jag har varit till sjöss i 40 år, men bara sett sån sjö - en gång tidigare ! - avseende just denna Nordsjöstorm.

Förklaringen, är att Nordsjön inte är speciellt djup - tvärtom, mycket grund. Medeldjupet bara omkring 90 meter.
Men över stora områden - t.ex. Doggerbankarna, bara 25-35 meter.
Detta medför vid hårda vindar och hög sjögång precis samma sak som när vågor ''går iland'', blir brantare och kortare och - bryter
med ''vita gäss'' på toppen.
Samstämmiga vittnesmål från Nordsjöstormen 1953 - säger att just detta inträffade. Vilket ''trampade ner'' flera fiskefartyg och
sannolikt ASPÖ också......

Ur ditt djup hämtar fiskar'n sin äring

Du välvande, nyckfulla hav

Lika väl du ger sjöfolk dess näring

Så kan du bädda bland tången dess grav
http://lyricstranslate.com/en/Harry-Bra ... yrics.html

Amund ''sjösurrar'' allting för nästa!

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 10 december 2017, 09:02

Tack för frågan, ja jag antar att man skulle kunna bli religiös i ett sånt oväder, och Nordsjön är som du skriver jobbigare än ute på en ocean för de mindre fartygen. - Då går jag vidare i frågandet med lite lastfrågor:

Man ska ju som människa undvika att ha alltför många laster men för ett rederi är det oftast tvärtom. :D Det som förr kallades styckegods läggs idag i containrar och ingen har en aning om vad de ofta tusentals plåtlådorna innehåller. Dock finns det fortfarande många enhetliga laster som exempelvis råolja, där de vanligaste traderna visas här:
Oljetransporter worldwide.jpg
Oljetransporter worldwide.jpg (41.35 KiB) Visad 281 gånger
Nu till frågan: här ser vi tre kartor:
Trad 1.jpg
Trad 2.jpg
Trad 3.jpg
Nu undrar jag vilken typ av last det är som de här tre olika kartorna visar den huvudsakliga traden för?

Bonusfråga – Vilken typ av last är det här lastutrymmet byggt för?
Lastrum.jpg

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 december 2017, 21:37

Frågan handlar om stora bulklaster - och shippingleder från exportörer till konsumenter.

Det är i huvudsak tre olika varor det handlar om; gissar 1-2-3

Järnmalm - Kol - Spannmål (sista inkl. ris)

Det antiseptiskt rengjorda och - helt slutna - lastrummet med ngt sorts ''skruvschakt'' (för lossning?)
gissar jag gäller spannmål eller ris - eller bägge.
Bägge lasterna, speciellt spannmål - är farliga då ''de flyter'' (lite grann som vatten/olja) i vanliga lastrum
Här kan man fylla hela lastutrymmet ungefär som en oljetank = att lasten inte kan förskjuta sig......

????, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 11 december 2017, 05:27

varjag skrev:Frågan handlar om stora bulklaster - och shippingleder från exportörer till konsumenter.

Det är i huvudsak tre olika varor det handlar om; gissar 1-2-3

Järnmalm - Kol - Spannmål (sista inkl. ris)

Det antiseptiskt rengjorda och - helt slutna - lastrummet med ngt sorts ''skruvschakt'' (för lossning?)
gissar jag gäller spannmål eller ris - eller bägge.
Bägge lasterna, speciellt spannmål - är farliga då ''de flyter'' (lite grann som vatten/olja) i vanliga lastrum
Här kan man fylla hela lastutrymmet ungefär som en oljetank = att lasten inte kan förskjuta sig......

????, Varjag
Full pott på de tre lasterna! :D Spannmålsrouterna brukar kunna variera ganska mycket beroende på skördarna och jag gissar att den svenska malmen inte är av tillräcklig volym för att platsa på kartan.

Bonusfrågan ska föreställa en LNG-tanker och svaret är alltså gas - typ denna:
LNG-Tanker.jpg
fråga mig inte hur de fungerar... :?

Varjags fråga! :)

Låst