Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Right You are! Styrman Kenneth Dancy.....Donkeyman skrev:Detta konstverk visar 1st Officer Kenneth Dancy som hoppar över från bogserbåten "Turmoil" till "Flying Enterprise". Han skulle assistera Kapten Kurt Carlsen med att hantera släpwiren. Händelsen är en av de mest kända inom sjöfartens värld. Resten av besättning och passagerare hade övergivit "Flying Enterprise" när man var säkra på att den skulle gå ned. Kvar ombord stannade Capt Carlsen för att inte fartyget skulle anses som övergivet i juridisk mening, man hade nämligen särdeles känslig och dyrbar last ombord. Men situationen förbättrades och man trodde sig kunna få till en bogsering. Därför gjorde styrman Dancy sitt berömda hopp för att det skulle vara fyra händer som hanterade "släparen". Men vädret försämrades igen och till slut sjönk "Flying Enterprise" men de två männen stannade ombord in i det sista.
Det påstås att i lasten fanns material till USS Nautilus som var den första atomubåten. Men inte något har bevisats offentligen. Däremot säger de som hittade båten långt senare att det var tydligt att "någon" hade varit på besök där nere långt tidigare.
http://www.telegraph.co.uk/news/obituar ... Dancy.html
FLYING ENTERPRISE-dramat ockuperade förstasidorna och - inte minst flygfotograferna; då det utspekades inom bekvämt
flygavstånd från tryckpressarna
Med tack för Stighults länk till mera om fartygets hemliga last - går frågan till Donkeyman!
Varjag
Den här gången skall jag också fråga om haverier. Men i något lite mer modern tid än "Flying Enterprise". Men detta var också ett haveri som blev rejält omskrivet. Båten tillhörde ett av de stora kända Svenska rederierna. Året var 1967 och båten var bara 5 år gammal. Det hela skedde nästan på trappen till en lotsstation. Man gick på grund och sedan kantrade hela rasket och sjönk. På lagom utflyktsavstånd från en stor stad. Men det gjordes en mycket omskriven bärgning och med tiden reparerade man fartyget och det kom i trafik igen.
Vilket fartyg och var ?
Vilket fartyg och var ?
En annan term var/är att och som synes - har den full täckning härMan gick på grund
Varjag kan ju alldeles uppenbart svaret men det vore ju kul om flera provade sig. Lite fler fakta kan kanske vara till hjälp.
-Båten ägdes av ett stort Göteborgsrederi men haveriet skedde i en av farlederna in/ut från Stockholm
-Det har funnits många båtar med samma namn. De flesta har ägts av "Grå Bolaget" i Staterna och UK men det har också funnits handelsfartyg. Maersk hade för mindre än 10 år sedan en uppmärksammad händelse med ett fartyg med samma namn efter prefixet "Maersk".
-Den här båten ingick i en namnserie tillsammans med ett helt gäng av andra båtar som hörde till samma rederi.
-Båten ägdes av ett stort Göteborgsrederi men haveriet skedde i en av farlederna in/ut från Stockholm
-Det har funnits många båtar med samma namn. De flesta har ägts av "Grå Bolaget" i Staterna och UK men det har också funnits handelsfartyg. Maersk hade för mindre än 10 år sedan en uppmärksammad händelse med ett fartyg med samma namn efter prefixet "Maersk".
-Den här båten ingick i en namnserie tillsammans med ett helt gäng av andra båtar som hörde till samma rederi.
-
johanmmolin
- Medlem
Jo, jag tror också jag vet, men jag har ingen bra motfråga. Jag minns det här mycket väl. Vi kan väl anta att Rederi AB Transatlantic ägde fartyget?
-
Femtiotrean
- Medlem
http://www.faktaomfartyg.se/alabama_1962.htm
1967 04 11. Gick fartyget på grund i tät dimma i närheten av Arholma lotsplats och fick snabbt styrbords slagsida och sjönk. Endast en del av förskeppet låg ovanför ytan.
1967 06 19. Lyckades Neptun bolaget bärga fartyget, varefter hon bogserades in till Finnboda Varv för besiktning.
1967 06. Bogserad från Finnboda till Göteborg där Eriksberg tog hand om reparation på skrovet och maskin, Götaverken på inredningen.
1967 11. Åter i trafik.
http://www.tugboatlars.se/Neptunuppdr.htm
I tät dimma fick Rederi AB Transatlantics Alabama den 11 april 1967 grundkänning utanför Arholma lotsplats, hon förlorade styrförmågan, och drev mot Björkö vid Simpnäs. Där kantrade hon och sjönk.
"
1967 04 11. Gick fartyget på grund i tät dimma i närheten av Arholma lotsplats och fick snabbt styrbords slagsida och sjönk. Endast en del av förskeppet låg ovanför ytan.
1967 06 19. Lyckades Neptun bolaget bärga fartyget, varefter hon bogserades in till Finnboda Varv för besiktning.
1967 06. Bogserad från Finnboda till Göteborg där Eriksberg tog hand om reparation på skrovet och maskin, Götaverken på inredningen.
1967 11. Åter i trafik.
http://www.tugboatlars.se/Neptunuppdr.htm
I tät dimma fick Rederi AB Transatlantics Alabama den 11 april 1967 grundkänning utanför Arholma lotsplats, hon förlorade styrförmågan, och drev mot Björkö vid Simpnäs. Där kantrade hon och sjönk.
"
Nu kom namnet. Detta var en mycket omskriven händelse den gången. Det har funnits ett gäng med stora militära fartyg som har haft namnet "Alabama". Däremot har man kanske glömt att Trans hade ett knippe med fartyg som hade namn efter delstater i USA - Alabama, Arizona, Minnesota, Oklahoma ...... och så vidare.Trans hade nämligen linjetrafik över "pölen", en trafik som senare gick upp i ACL.
Om vi ser på varjags bild av haveristen så ser man den gamla lotsukikens torn peka upp bakom skrovsidan. Vi befinner oss alltså i Simpnäs beläget i dåvarande Björkö-Arholma kommun.
Femtiotrean navigerar vidare.
Om vi ser på varjags bild av haveristen så ser man den gamla lotsukikens torn peka upp bakom skrovsidan. Vi befinner oss alltså i Simpnäs beläget i dåvarande Björkö-Arholma kommun.
Femtiotrean navigerar vidare.
-
Femtiotrean
- Medlem

Jag har hört berättelsen om Alabama, bärgningen och "hemresan" till Göteborg ovh jag tror mig faktiskt ha sett fartyget, men det kan ha varit "Arizona".
En lätt fråga. Jag vill ha en "Swedish connection".
Nåt flytamde hotell - för analfabetiska muslimska invaderare??
Varjag
Varjag
-
Femtiotrean
- Medlem
Inte ett torrlastfartyg ellet ett kryssningsfartyg byggt i Göteborg. Det är allt jag kan eller vill säga.
Nä, byggt i Finland... men den svenska kopplingen undflyr mig..?
-
Femtiotrean
- Medlem
Ett av fem byggda. Har seglat under många namn. Har haft många ägare och många hemhamnar.
Gruziya - klassen-Femtiotrean skrev:Ett av fem byggda. Har seglat under många namn. Har haft många ägare och många hemhamnar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Belorussi ... ruiseferry
?
-
Femtiotrean
- Medlem
Fartyget har alltså identifierats. Återstår bara svaret till quizfrågan.
En lätt fråga. Jag vill ha en "Swedish connection".