Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Amund
Stödjande medlem 2023

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Amund » 30 september 2017, 22:32

Tack för det varjag, även om jag var en bit bort från målet. :(

Jag har alltid försökt att undvika örlogsfartyg i sjöfartsqvizzen men va tusan..! :)

Här undrar jag vilket fartyg skytten befinner sig på, och vilket stackars utsatt fartyg är det han han betraktar hur hon blir attackerad hårt av fienden?
Strid på liv och död.jpg
Strid på liv och död.jpg (9.69 KiB) Visad 595 gånger
En svår fråga får man nog säga, kanske det blir enklare om jag avslöjar att Amund varit ombord på bägge dessa fartyg nu i veckan! :wink:

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 oktober 2017, 02:50

En svår fråga får man nog säga, kanske det blir enklare om jag avslöjar att Amund varit ombord på bägge dessa fartyg nu i veckan!
Ja då har minsann Amund varit på besök i ''Trumprike'' :D - både NY & NJ

Frågebilden visar USS INTREPID under Kamikazeattack 25e November 1944 utanför Filippinernas kust.

Lv-skytten, vars hjälm ses i förgrunden - befann sig ombord på dåvarande flaggskeppet USS NEW JERSEY

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 1 oktober 2017, 09:56

varjag skrev:
En svår fråga får man nog säga, kanske det blir enklare om jag avslöjar att Amund varit ombord på bägge dessa fartyg nu i veckan!
Ja då har minsann Amund varit på besök i ''Trumprike'' :D - både NY & NJ

Frågebilden visar USS INTREPID under Kamikazeattack 25e November 1944 utanför Filippinernas kust.

Lv-skytten, vars hjälm ses i förgrunden - befann sig ombord på dåvarande flaggskeppet USS NEW JERSEY

Varjag
Yes sir! :D Intrepid Sea, Air & Space Museum som ligger på västra Manhattan samt det gamla slagskeppet USS New Jersey som ligger i Camden, NJ - Mittemot Philadelphia.

Jänkarna tar verkligen hand om sina gamla fartyg och dessa två har varit med länge. USS Intrepid hyser också rymdfärja och en del annat.
Fantastiskt att man återaktiverat ett gammalt slagskepp så många gånger under Kalla kriget, men det lär väl knappast ske igen. Kan tänka mig att 16 tums pjäserna ställde till ordentligt med oreda bland NVA:s truppformationer, något som säkert uppskattades hos de egna trupperna.
USS New Jersey.jpg
Bild från Navigation bridge.

Varjag till bryggan för ny fråga :) - Varsågod!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 oktober 2017, 11:36

Tack Amund - men det blir ingen brygga, utan akterkastellet på
ett sagans skepp -.jpg
ett sagans skepp -.jpg (46.87 KiB) Visad 574 gånger
- av synnerligen imponerande dimensioner.....

Vad hette skeppet, vem skrev sagan - och hur gick det?

Varjag

Victorxxx
Medlem

Inlägg av Victorxxx » 1 oktober 2017, 22:28

Fyrmastad fullriggare med träskrov fanns det nog inte många byggda (om nu konstnären visste det). I så fall byggd tidigare hälften av 1800 talet USA. I sagan fanns det kanske fler. Vild gissning på novell av Jack London i Tales of the South Seas.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 oktober 2017, 23:47

Victorxxx skrev:Fyrmastad fullriggare med träskrov fanns det nog inte många byggda (om nu konstnären visste det). I så fall byggd tidigare hälften av 1800 talet USA. I sagan fanns det kanske fler. Vild gissning på novell av Jack London i Tales of the South Seas.
Jag erkänner att din skarpsynthet hittat den ''konstnärliga frihet'' tavelmålaren tagit sig......
I sagan - var skeppet tremastat och - byggt i......Finland :wink:

Varjag

Victorxxx
Medlem

Inlägg av Victorxxx » 2 oktober 2017, 11:01

Ny gissning: Skeppet Hedvig Charlotta Christina som enligt Jan Fridegård i boken Mot Öster plötsligt dök upp och pangade på ryssarna i Gustav IV Adolfs ryska krig. Och sedan försvann.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 oktober 2017, 11:29

Victorxxx skrev:Ny gissning: Skeppet Hedvig Charlotta Christina som enligt Jan Fridegård i boken Mot Öster plötsligt dök upp och pangade på ryssarna i Gustav IV Adolfs ryska krig. Och sedan försvann.
Fel fel fel....vårt skepp fastnade.....i Öresund.
Och orsakade panik, bl.a. i den danska Kungahuset - :wink:

Det byggdes av en trollkarl - och trollen fällde virket till skeppet -

Varjag

Victorxxx
Medlem

Inlägg av Victorxxx » 2 oktober 2017, 11:54

Refanut. Som ju långt senare Häradshövdingen köpte och seglade till Sandhamn.

Victorxxx
Medlem

Inlägg av Victorxxx » 2 oktober 2017, 11:56

Sagan av Topelius förstås glömde jag.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 oktober 2017, 12:13

Victorxxx skrev:Refanut. Som ju långt senare Häradshövdingen köpte och seglade till Sandhamn.
Just REFANUT Victorxxx och ja, flera kappseglingsbåtar har senare lånat Topelius fartygsnamn för sina båtar.......

varjagen läste sagan som barn - och blev mycket imponerad av skeppets storlek och trolldom..... :D Det är kanske inte många här
som läst REFANUT-sagan.....några highlights;
Nu begynte trollkarlen bygga. På Kuusamo fjäll i
höga norden stå furor, som inte äro mycket yngre än
syndafloden. Dit skickades alla Lapplands troll att hugga
och släpa;
Det hade tre master; mellan hvar mast var
så långt, att kråkan behöfde flyga en hel dag från den
ena masttoppen till den andra. Och så höga voro ma-
sterna, att när en liten skeppspojke skickades upp till
väders för att göra fast märsseglet, var han en gammal
gråhårsman, när han kom ned igen.
Hela sagan här....varsågod!

http://www.refanut.com/home/topielus-refanut

Din tur!, Varjag

Victorxxx
Medlem

Inlägg av Victorxxx » 2 oktober 2017, 13:26

Mycket udda navigationsmetod och utrustning för nytta vid dålig sikt som i Sverige lär hava använts till 1950 av Trelleborgsfärjorna och kanske några fler. Basen var ett eller två fyrskepp. Fyrskeppsprylen hängde i en dävert och sänktes ned i vattnet och kopplades på vid dålig sikt. Introducerades 1923 i Sverige. Tillsammans med synkad radiosignal från fyrskeppet fick man avståndet dit. Hur funkade det tro ?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 oktober 2017, 23:48

Victorxxx skrev:Mycket udda navigationsmetod och utrustning för nytta vid dålig sikt som i Sverige lär hava använts till 1950 av Trelleborgsfärjorna och kanske några fler. Basen var ett eller två fyrskepp. Fyrskeppsprylen hängde i en dävert och sänktes ned i vattnet och kopplades på vid dålig sikt. Introducerades 1923 i Sverige. Tillsammans med synkad radiosignal från fyrskeppet fick man avståndet dit. Hur funkade det tro ?
Intressant fråga då jag bara hört rykten om denna apparatur......

Tror den kallades Radio-Akustisk Avståndsmätning - eller ngt liknande ?

Vad fyrskeppet sänkte ned i vattnet var ett sorts knallskott......som kan uppfattas via hydrofon på färjan.
Med synkad radiosignal och knallskott - kan man räkna ut avståndet till knallen/fyrskeppet per tidsrymden mellan radiosignalen och
hydrofonens uppfattande av densamma.
Ljud under vatten rör sig mer än 4x fortare än i luft - men dess hastighet u/v var känd på färjan så klart....

?, Varjag

Victorxxx
Medlem

Inlägg av Victorxxx » 3 oktober 2017, 08:25

Rätt! Vattenmistsignalering på svenska, stod VMS i sjökortet vid Falsterborev t ex kommer jag ihåg, men inga jag frågade visste vad det var på sent 1950tal. Tidiga varianter var en stor stor klocka under vattnet. Senare en elektriskt driven membran . Tillsammans med synkront radiopip så fick man avståndet på samma sätt som vi räknar på åsknedslag fast med 1500 m/s för ljudets hastighet i vatten. http://www.fyr.org/wiki/index.php/VMS.

Tror att en fördel jämfört med att tuta i luften var att ljudutbredningen i vatten är pålitligare än i luft där den ju kan gå litet hit och dit. Nyttig signal gick ju i ytvattnet.

Varjags tur att föra oväsen.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 oktober 2017, 13:29

Tack Victorxxx
Utmärkt jag fick det där förklarat för mig....inte för att jag legat sömnlös - men i alla fall.
Denna -
- en bild utan ord -.jpg
- en bild utan ord -.jpg (59.17 KiB) Visad 596 gånger
visar användning av ett annat sjöfartstrick när man befinner sig i issvårigheter......som jag enbart läst om i
navigationskunskapsboken - :)

Var är det dom gör?

Varjag

Låst