Hangarfartyget bär namnet R-11 Principe de Asturias, namngiven efter Prinsen/fursten av Asturien, den traditionella titeln på den spanska tronföljaren.
Landstigningsattackfartyget/lätta hangarfartyget L-61 Juan Carlos I, namngiven efter den nuvarande spanske kungen.
Landstigningsfartyg-docka:
L-51 Galicia, Galicien, inte att förväxla med den fordna österrikiska provinsen Galizien.
L-52 Castilla, Kastillien.
Luftförsvarsfregatter (AEGIS) Alvaro de Bázan-klass.
F-101 Álvaro de Bázan, namngiven efter en spansk framgångsrik amiral vilken levde 1526-88.
F-102 Almirante Juan de Borbón, namngiven efter den förre kungen Juan Carlos fader greven av Barcelona (1913-93). Han bedrev studier vi den spanska flottans officerskola och tjänstgjorde även i brittiska Royal Navy. År 1978 tilldelades han titlen av amiral i den spanska flottan.
F-103 Blas de Lezo, namngiven efter amiral Blas de Lezo y Olavarrieta (1689-1741). Han är mest känd för sitt framgångsrika försvar av Cartagena år 1741 mot en betydligt större brittisk styrka.
F-104 Méndez Núñez, efter kommodor Casto Secundino María Méndez Núñez (1824-69). År 1866 i Chinchaöarkriget mellan Spanien, Peru och Chile ledde han den spanska Stillahavsflottan. Som sådan bombarderade han och förstörde hamnen i Valparaiso och utkämpade slaget vid Callao (i vilket han sårades nio gånger). Han är mest känd för sitt utalande före bombardemanget av Valparaiso som var svar på den amerikanske konsulns begäran att den amerikanska flottan skulle angripa spanjorerna: "Då tvingas jag att sänka dem, för även om jag så endast skulle ha ett skepp kvar kommer jag att genomföra bombardemanget. Spanien, drottningen och jag föredrar ära utan skepp än skepp utan ära".

Fregatten F-102 Almirante Juan de Borbón.
Santa Maria-klass fregatter (spanskbyggd version av den amerikanska Oliver Hazard Perry-klassen).
F-81 Santa Maria
F-82 Victoria
F-83 Numancia
F-84 Reina Sofia, namngiven efter Spaniens tidigare drottning.
F-85 Navarra, provins och tidigare kungarike i norra Spanien.
F-86 Canarias, namngiven efter Kanarieöarna.
F-86 Canarias.
Ubåtar Galerna-klass är döpta efter olika vindar.
S-71 Galerna, är det spanska ordet för storm.
S-72 Siroco, är en medelhavsvind från Sahara.
S-73 Mistral, en kraftig och kall vind som främst drabbar den franska medelhavskusten.
S-74 Tramontana, är den spanska beteckningen för nordanvinden.
Ubåten Tramontana vid kaj. Notera den spanska gösen i fören.
Patrullfartyg:
Descubierta-klass (tidigare klassade som korvetter):
P-76 Infanta Elena, namngiven efter det tidigare spanska kungaparets äldsta dotter.
P-77 Infanta Cristina, namngiven efter det tidigare spanska kungaparets yngsta dotter.
P-78 Cazadora, jägaren (en kvinnlig sådan).
P-79 Vencedora, det spanska ordet för vinnare.
Bland övriga fartyg hittar vi segelskolfartyget Juan Sebastian Elcano, namngiven efter upptäcktsresanden JSE (1486-1526) han var Magellans sekond och efter dennes död på Filippinerna ledde Elcano den återstånde flottan för att fullborda världsomseglingen.
Polarforsknignsfartyget A-33 Hespérides, namngiven efter Hesperiderna döttrar till Nyx (natten) och Atlas vilka levde i sina trädgårdar i den yttersta västern.