Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Precis, pagod-masten på japanska slagskepp som moderniserats under 30-talet - där Fusos var en av de allra största. Amunds fråga!
Tack Gunship! Då går vi från kraftfulla slagskepp till vanligt sjömanshantverk.
Vad kallas en sådan här? Jag vill ha det officiella namnet men gärna också vad man kallar den i vardagligt tal ombord.
Bonus om man kan berätta hur man (tyvärr) ofta ersätter en sådan här på modernt tågvirke.
Vad kallas en sådan här? Jag vill ha det officiella namnet men gärna också vad man kallar den i vardagligt tal ombord.
Bonus om man kan berätta hur man (tyvärr) ofta ersätter en sådan här på modernt tågvirke.
Hundkuk, men jag har för mig att det officiella namnet är spansk tagling.
Vid dåligt sjömanskap använder man tejp.
Helt rätt! Eftersom det är syntetmaterial idag så brukar ju många även använda en cigarettändare för att smälta ihop kardelerna.unmo300 skrev:Hundkuk, men jag har för mig att det officiella namnet är spansk tagling.
Unmo300 splitsar vidare!
Ja, sjömanskap är inte som det brukade vara, men det har det nog inte varit sedan "wooden ships and iron men".
Så till nästa till där vi frågar varför denna byggnad hör hemma här.
Så till nästa till där vi frågar varför denna byggnad hör hemma här.
?
Varjag
Varjag
Med höra hemma här menas inom denna grupp. Byggnaden var egentligen en del av ett skolkomplex, ett lärosäte som har haft självaste Kungen som elev.
Näsby Slott, f.d. Kungl. Sjökrigsskolan!
Varjag
Just det gamla Sjökrickan i salig åminnelse.
Varjag påmönstrar för nästa fråga.
Varjag påmönstrar för nästa fråga.
Tack unmo - finurlig fråga......
- var det ja - i Engelska Flottan
Vad pågår här, och vad kallades de obeväpnade - i handgemänget ovan på engelska ?
Varjag
Vad pågår här, och vad kallades de obeväpnade - i handgemänget ovan på engelska ?
Varjag
The press gang.
Just det! The Press Gang - rövar helt enkelt bort män från samhället (ofta från familjer/barn) - till tvångstjänst i Flottan.unmo300 skrev:The press gang.
Dessa olyckliga, kallades ''pressers'' - och väl ombord i fartygen, blev de i praktiken fångar ombord. Då flottans fartyg
nästan aldrig lade till vi kajer, utan alltid bara ankrade - hade man stenkoll på vilka som som fick sätta fossarna på
''lannabacken''.
Och - hela förfarandet - VAR HELT LAGLIGT!
https://en.wikipedia.org/wiki/Impressment
Det var omöjligt bemanna Englands väldiga flottor på frivillig väg då lönerna för manskap var obetydliga och levnads-
villkoren hårda och riskfyllda.
På Nelson's tid, beräknas Royal Navy's personalstat till omkring 120 000 man.
Hälften - 60 000 man - var PRESSERS!
unmo ''skriver på nästa Articles'' -
Varjag
Tack för frågan.
Vi som har burit blåkrage kommer nog ihåg de tre vita linjerna på kragen, men vad var symboliken bakom dessa.
Vi som har burit blåkrage kommer nog ihåg de tre vita linjerna på kragen, men vad var symboliken bakom dessa.
Den vanligaste jag hört är - Nilen - Köpenhamn -Trafalgar, Nelson tre stora segrar...?????unmo300 skrev:Tack för frågan.
Varjag
Just det och Varjag ställer nästa fråga.