Det finns vackra modeller av henne, bla på Sjöhistoriska och på Sjöofficersällskapet i Stockholm. Tror nån av modellbyggarna lagt ut bilder på modellen.
Själv ritar jag i 1pxl = 1/2 fot dvs 6pxl är en meter. (shipbucket skalan)
Har nu hittat en anständig ritning att jobba ifrån. Detaljer blir spännande, efterosm alla äldre ritningar är ganska sparsmakade och svartvita foto är så där att teckna i från. Framförallt om vill ha orginal. Det finns ganska mycket kring långresan 1913-14 dock, väldokumenterad av aktivt gunrum.
ShipBucket
Re: ShipBucket
Hitta fylgia i anständig orginalritning tog ett tag,
nu dags för nått mer spännande - hennes skepnad i 1942års ombyggnad. Den ritningen har jag, men är det någon själ som lurar på det maskeringsmönster hon bar under kriget. Hon har både varit grå - med vita neutralitetsband och maskeringsmålad. Hennes målning är svartvit eftersom jag bara har foton, färgtonerna vore intressant. Dessutom verkar vår maskeringsmålning skilja mellan fartygen.
Hittade bilder på stadsjagarna i först ganska runda former av svart-grå-grön-ljusgrå, men även mer luddiga varianter?!?
nu dags för nått mer spännande - hennes skepnad i 1942års ombyggnad. Den ritningen har jag, men är det någon själ som lurar på det maskeringsmönster hon bar under kriget. Hon har både varit grå - med vita neutralitetsband och maskeringsmålad. Hennes målning är svartvit eftersom jag bara har foton, färgtonerna vore intressant. Dessutom verkar vår maskeringsmålning skilja mellan fartygen.
Hittade bilder på stadsjagarna i först ganska runda former av svart-grå-grön-ljusgrå, men även mer luddiga varianter?!?
Ähum....varit kul att se dessa...(original-ritningarna alltså..Psilander skrev:Hitta fylgia i anständig orginalritning tog ett tag,
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Om ni vill se hur det blev

och 1941

Saknar ff en bra förlag till vapenskölden

och 1941

Saknar ff en bra förlag till vapenskölden