F d M/S Stockholm går till skrotning

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Bjernevik
Medlem

Re: F d M/S Stockholm går till skrotning

Inlägg av Bjernevik » 30 juni 2025, 06:36

Jag tänker att om du vill prata kommunpolitiker och hus, skapa en tråd om detta.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 30 juni 2025, 08:38

Vill inte föra över diskussionen till att handla om hus och kommunpolitik, men det jag menar är att det ofta finns andra, ibland rent psykologiska motiv, bakom varför man inte vill bevara "saker" (i bred bemärkelse): städiver, ekonomi i form av att man vill använda platsen till något annat, historielöshet, vilja att visa handlingskraft, vilja att vara modern, etc.

Med lite mer vilja och intresse hade vi kunna bevara mycket mer av vår historia, men jag håller med om att stora fartyg delvis är ett undantag. Sedan är det väl delvis en fråga om intresse och kreativitet. Ett fartyg bör väl t.ex. kunna bevaras delvis, exempelvis att några sektioner av fartyget placeras i anslutning till ett hotell?

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 30 juni 2025, 10:16

Hur påverkas mer moderna fartyg av att man plockar upp dem (eller delar av dem) från vattnet och förvarar dem t.ex. i ett museum? I fallet Vasa tänkte jag att mycket av problemet är att hon är gjord av trä?

Alla material bryts ner mer eller mindre snabbt såklart, oavsett miljö, men det borde i alla fall vara mycket mycket billigare på sikt att spara en liten del av ett fartyg i en museilokal än att bevara ett helt skepp som ligger i saltvatten. Initialkostnaden kan kanske vara rätt hög däremot.

Jag antar att det gjorts sådana saker redan i vissa fall?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 30 juni 2025, 10:54

Större 'moderna' fartyg typ https://en.wikipedia.org/wiki/Battleship_Memorial_Park eller https://en.wikipedia.org/wiki/Intrepid_Museum är nog knepigt att få upp på land men naturligtvis är de enklare att underhålla om de inte ligger i saltvatten.

Vasa är lite speciell då hon legat i vatten så länge, men även äldre fartyg som inte legat i vatten på länge behöver underhåll:

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 30 juni 2025, 17:11

Tack, intressant.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 30 juni 2025, 19:21

adlercreutz skrev:
30 juni 2025, 10:16
Hur påverkas mer moderna fartyg av att man plockar upp dem (eller delar av dem) från vattnet och förvarar dem t.ex. i ett museum? I fallet Vasa tänkte jag att mycket av problemet är att hon är gjord av trä?
Alla fartyg som tas upp ur vattnet en längre tid påverkas av att vattentrycket mot skrovet försvinner. Fartygen är så att säga konstruerade för att ligga i vatten.

Mindre fartyg påverkas mindre, eftersom de helt enkelt har mindre vikt i överbyggnader osv. Men alla påverkas mer eller mindre.

En aning om de långsiktiga underhållsarbeten som krävs kan man få på museifartyget North Carolinas webbplats.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 30 juni 2025, 19:24

Hans skrev:
30 juni 2025, 10:54
Vasa är lite speciell då hon legat i vatten så länge, men även äldre fartyg som inte legat i vatten på länge behöver underhåll:
Victory är också ett exempel på vad som krävs för att stora fartyg ska överleva en längre tid ur vattnet. Stöttning, en inte helt billig lösning.

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 30 juni 2025, 20:06

Ja jäklar, det (trycket) är förstås en aspekt också. Tack.

Skriv svar