kblomster skrev:Dock är ju hela den här diskussionen ett dagspolitiskt sidospår, det jag egentligen ville diskutera var FM:s attityd mot lokalbefolkningen då och nu. Numera är det ju tjafs om t.ex. skjutfält också på en del håll. Det verkar som att man hade en annan relation till allmänheten förr, och frågan är om det är allmänheten eller FM eller båda som förändrats.
Mina 5 kronor på allmänheten. Jag tycker mig skönja en förskjutning till egot före kollektivet, jag:et mer är vi:et. FM behöver vara mer kantigt för att ta hand om den i många fall tokiga och oförstående allmänheten.
Tankarna gå "Jag vill inte ha ett skjutfält vid sidan av sommarstugan, även om det fanns där 50 år innan vi köpte den och vi visste att det var där". På samma sätt som att folk flyttar ut till Bromma och blir förvånade över att det finns en flygplats där. Vill ni inte bo nära en flygplats, skit i att flytta dit då!
Det verkar finnas en trend i att flytta närmare och närmare verksamhet som kan störa, och sedan klaga för att försöka få bort verksamheten. FM kommer att ha svårare och svårare att bedriva verksamhet där det är strategiskt korrekt, utan kommer få göra det på platser som är sämre.
Samtidigt så tycker jag att FM gör helt rätt. Allt oftare så kommuniceras det att spionaget och hotet mot Sverige har ökat. I det ljuset borde det vara självklart att allmänheten har förståelse för att FM vill bli hårdare med kontrollen av sina skyddsområden. Att då bedriva turistresor genom det reser vissa frågetecken, låt gå för att det rör sig om ett antal meter men ändå.
När jag gjorde lumpen så hade jag även uppgiften att kontrollera skyddsområdet i Karlskrona. Hittade vi någon person (med eller utan båt) på fel plats så var det att kvar hålla i väntan på polisbåten eller eskortera till hamn där polis väntade. Men det är klart, mycket har hänt på 25 år.
På samma sätt kanske med detta, rederiet vill använda så lite diesel som möjligt. De åker närmare och närmare pricken, de vill åka så kort sträcka som möjligt, helt plötsligt åker de på fel sida och ingen har klagat över detta. Sedan dess har de fortsatt att köra närmaste vägen. Grodan har sakta kokats...