Som Hans länk bekräftade - absolut!Sarvi skrev:Behovet av luftvärn minskade väl när man började utrusta båtarna med snorkel, dvs efter kriget? Vill minnas att däckspjäser och dylika distraktionsmoment avlägsnades från kustubåtarna när dom byggdes om efter kriget. Sen var det väl fråga om hur effektiva dom egentligen var? Sköt ubåtar någonsin ner flygplan under världskriget, till exempel?
1943 var RAF's radarövervakning av Biscayabukten dag och natt - så effektiv att ubåtarna - inte kunde passera den i ytläge,
utan att angripas av flygplan, vilket tidigare hade varit fallet.
Det var då Dönitz beordrade att båtarna skulle förses med starkt luftvärn - vanligen 1 x 37mm och en 4-pipig 20mm's
Flakvierling.
Vidare, att båtarna skulle göra gatloppet genom bukten i grupper - 3-4 båtar tillsammans och på ytan för att förstärka
och koncentrera Lv-försvaret!
''
Funkade t.o.m. mot så snabba fåglar som Mustanger -U-155 4 May 1945 Aircraft attack, aircraft shot down:
British P-51 Mustang Mk.III KH578 (RAF Sqdn 126/B, pilot Sqn Ldr Arne Austeen)
On 4 May 1945, U-155 was en route with U-680 and U-1233 from Germany to Norway through the Little Belt when they were strafed by Mustang fighters of 126 Squadron which were escorting Beaufighters of the North Coates Strike Wing. The flight broke off the attack after the leading Mustang was shot down, killing the CO of the squadron.
Varjag