Sjölejonet-klassen

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sjölejonet-klassen

Inlägg av varjag » 10 februari 2015, 21:22

Sarvi skrev:Behovet av luftvärn minskade väl när man började utrusta båtarna med snorkel, dvs efter kriget? Vill minnas att däckspjäser och dylika distraktionsmoment avlägsnades från kustubåtarna när dom byggdes om efter kriget. Sen var det väl fråga om hur effektiva dom egentligen var? Sköt ubåtar någonsin ner flygplan under världskriget, till exempel?
Som Hans länk bekräftade - absolut!

1943 var RAF's radarövervakning av Biscayabukten dag och natt - så effektiv att ubåtarna - inte kunde passera den i ytläge,
utan att angripas av flygplan, vilket tidigare hade varit fallet.

Det var då Dönitz beordrade att båtarna skulle förses med starkt luftvärn - vanligen 1 x 37mm och en 4-pipig 20mm's
Flakvierling.
Vidare, att båtarna skulle göra gatloppet genom bukten i grupper - 3-4 båtar tillsammans och på ytan för att förstärka
och koncentrera Lv-försvaret!

''
U-155 4 May 1945 Aircraft attack, aircraft shot down:
British P-51 Mustang Mk.III KH578 (RAF Sqdn 126/B, pilot Sqn Ldr Arne Austeen)
On 4 May 1945, U-155 was en route with U-680 and U-1233 from Germany to Norway through the Little Belt when they were strafed by Mustang fighters of 126 Squadron which were escorting Beaufighters of the North Coates Strike Wing. The flight broke off the attack after the leading Mustang was shot down, killing the CO of the squadron.
Funkade t.o.m. mot så snabba fåglar som Mustanger - :)

Varjag

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 755
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Sjölejonet-klassen

Inlägg av Urban » 10 februari 2015, 22:48

CvD skrev:Någon som vet några operationella erfarenheter rörande de vridbara torpedtuberna?
Inte direkt för de svenska ubåtarna, men exempelvis för den franska Surcouf så ansågs tydligen de svängbara tuberna ställa till det med trimningen av ubåten samt att det inte gick ladda om tuberna till sjöss på något enkelt och snabbt sätt.

Surcouf hade å andra sidan två vridbara ställ med vardera 4st tuber för 550mm samt 400mm torpeder och en tung artilleribestyckning samt flygplanshangar som kan ha komplicerat trimmen bara det!

Man kan ju även misstänka att det var svårt att utföra underhåll på torpederna i dessa externa tuber annat än i hamn.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Sjölejonet-klassen

Inlägg av Battler » 11 februari 2015, 10:28

Tar några rader ur "Örlogsfartyg Svenska maskindrivna fartyg under tretungad flagg".
Däckstorpederna visade sig vara en mindre lyckad konstruktion, eftersom de medförde ett avsevärt fartmotstånd. De togs därför bort vid moderniseringen på 1950 - talet.
[...] En ombyggnad av ubåtarna påbörjades 1949, då de bland annat försågs med snorkel och ett nytt torn. Närluftvärnet togs helt bort.
Så på 50-talet var Sjölejonet-klassen helt vanliga ubåtar för sin tid.
__________________________________
MVH

Skriv svar