Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 25 oktober 2013, 21:53

När amerikanerna anlände på scenen - hade redan besättningen beväpnat sig med skjutvapen - och återtagit sitt fartyg.
Två pirater skjöts ihjäl, tre besättningsmän skadades. Här - firas en av de skadade ned -
till amerikansk zodiac.jpg
till amerikansk zodiac.jpg (109.66 KiB) Visad 335 gånger
Fartyget var inte iranskt

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 26 oktober 2013, 10:24

Då tror jag att det handlar om det Nordkoreanska lastfartyget MV Dai Hong Dan, som i oktober 2007 efter att ha bordats av Somaliska pirater lyckas återta kontrollen över fartyget. En helikopter från den amerikanska jagaren USS James E Williams 50 sjömil bort assisterar och när jagaren når fram så bidrar man med medicinsk hjälp till de sårade?

http://en.wikipedia.org/wiki/Dai_Hong_Dan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 oktober 2013, 11:52

Amund skrev:Då tror jag att det handlar om det Nordkoreanska lastfartyget MV Dai Hong Dan, som i oktober 2007 efter att ha bordats av Somaliska pirater lyckas återta kontrollen över fartyget. En helikopter från den amerikanska jagaren USS James E Williams 50 sjömil bort assisterar och när jagaren når fram så bidrar man med medicinsk hjälp till de sårade?

http://en.wikipedia.org/wiki/Dai_Hong_Dan
Japp, DAI HONG DAN var rätt svar.
Fartyget kom från Mogadisho, hade lossat där - man undrar vilken last?????

Och kapades av samma pirater som övervakade lossningen.......med nordkoeraner med obligatorisk militärutbildning - och undanstuckna vapengömmor i fartyget - var inte all leka med.... :)

Amund halar Jolly Roger - och återställer ordningen

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 26 oktober 2013, 16:41

Tack för det Varjag! Ibland behövs inga pirater för att det ska vara farligt ute till sjöss.

En gång hände det sig på detta skepp att det tog eld när båtsmannen höll på med tjärarbete. Som alltid när det börjar brinna går allt mycket snabbt och när rorsmannen lämnar sin post lägger sig skeppet så att lågorna sveper längs skeppet. Många är det som blir lågornas rov eller havets offer denna svarta septemberdag.
Inferno till havs.jpg
Vilket är det olycksaliga fartyget?

Bilden tog jag själv på ett museum nyligen, fotografering är inte min starka sida som synes. Fick bannor av personalen för att jag använde blixt. :oops:

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 oktober 2013, 04:45

Gissning: Vi ser branden på COSPATRICK, en Blackwallfregatt som brann p.r.t. Auckland SW om Godahoppsudden.
Av 477 ombordvarande, bl.a. 250 kvinnor och barn - överlevde fem 8O . 2 dog kort efter räddningen.
Men det hände i november (1874) ?

Som i livbåten tillgripit ''the way of the Sea'' - kannibalism för att överleva......

http://en.wikipedia.org/wiki/Cospatrick_(ship)

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 27 oktober 2013, 10:15

varjag skrev:Gissning: Vi ser branden på COSPATRICK, en Blackwallfregatt som brann p.r.t. Auckland SW om Godahoppsudden.
Av 477 ombordvarande, bl.a. 250 kvinnor och barn - överlevde fem 8O . 2 dog kort efter räddningen.
Men det hände i november (1874) ?

Som i livbåten tillgripit ''the way of the Sea'' - kannibalism för att överleva......

http://en.wikipedia.org/wiki/Cospatrick_(ship)

Varjag
En bra gissning med väldigt många likheter, bl.a. antalet döda. :( Dock hände denna katastrof med vårt ångdrivna fartyg (och master förstås) lite tidigare.

Rederiet är ett av de riktigt klassiska och denna bild visar hur det kan ha sett ut när vårt emigrantfartyg lämnade hemmahamnen för resa västerut.
Landungsbrücke.jpg
Landungsbrücke.jpg (14.33 KiB) Visad 284 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 oktober 2013, 11:26

Växelspår - s/s AUSTRIA i Atlanten sept 1858?

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 27 oktober 2013, 13:08

varjag skrev:Växelspår - s/s AUSTRIA i Atlanten sept 1858?

Varjag
Alldeles riktigt! Endast 65 blev upplockade av 539 passagerare och besättningsmän. Jag har inte riktigt klart för mig vad båtsmannen sysslade med och vad som hände. “a decision was made to fumigate steerage by dipping a red-hot chain into a bucket of tar; the chain became too hot for the boatswain to hold, and it was dropped onto the deck, which immediately burst into flames”

http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Austria

Men det bör väl under alla omständigheter ha funnits någon öppen låga som värmde tjäran???

Tavlan som målats av Josef Püttner hänger på Deutsche museum i Berlin.

Varjag ger nästa order; Abandon the ship!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 oktober 2013, 22:00

Alldeles riktigt! Endast 65 blev upplockade av 539 passagerare och besättningsmän. Jag har inte riktigt klart för mig vad båtsmannen sysslade med och vad som hände. “a decision was made to fumigate steerage by dipping a red-hot chain into a bucket of tar; the chain became too hot for the boatswain to hold, and it was dropped onto the deck, which immediately burst into flames”
Jag ställer mig också lite frågande till vad som hände. Man ville tydligen ''röka'' passagerarutrymmena i ''steerage-klassen'' genom
att sätta eld på en tjärpyts ( 8O ) medelst en glödgad bit kätting. (antagligen vägglöss/kackerlackor som plågade paxen)
Låter primitivt - men så gick det oxå åt helvete. :roll:

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 oktober 2013, 22:05

En - nästan unik - sjöradiostation, nerlagd sedan flera år....
skogsglänta.jpg
- som hade ett litet men viktigt klientel.

Var ligger den och vad var ovanligt med den?

Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 28 oktober 2013, 07:17

Ahh, ELF-stationen vid Clam Lake i USA som användes för (envägs)kommunikation med ubåtar. :)
Fanns bara en till i världen, i Ryssland.

/CvD

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 oktober 2013, 10:23

CvD skrev:Ahh, ELF-stationen vid Clam Lake i USA som användes för (envägs)kommunikation med ubåtar. :)
Fanns bara en till i världen, i Ryssland.

/CvD
Rätt! Clam Lake sände på Extreemly Low Frequency (=ELF) via sändarantenn - 23 kilometer lång och jordad
i bägge ändarna. Frekevensen var 76Hz och spänningen i antennen omkring 200 ampere.
Signalerna kunde uppfattas av US Navy's atomubåtar med Poseidon/Trident-missiler - över hela jordklotet under vattnet och ned till ''flera hundra meters djup...''
För att uppsnappa signalen, drog ubåtarna en släpantenn efter sig - 600-1000 meter lång (!)

Det var mycket riktigt envägskommunikation - det fanns inte plats eller elsystem i ubåtarna att replikera sändarutrustningen.

Sovjet byggde ett liknande system - ZEVS - på Kolahalvön för sina ubåtar.

ELF's svaghet - var långsamheten i transiteringen, det kunde ta 20-40 minuter att korrekt uppfatta en signal.

http://www.vlf.it/zevs/zevs.htm

CvD till sändarnyckeln :)

Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 28 oktober 2013, 17:24

Tackar :) Blir nog ett långsamt sändande på den nyckeln. :)
Trodde faktiskt att systemet fortfarande var i drift, antar dock att så är fallet i Ryssland.

Här har vi ett av många sett som ett av havets fulaste fartyg.
Vilken uppgift har denna "skönhet" som ser ut att sakna 2/3 av skrovet?

/CvD
Bilagor
Ful.jpg
Ful bak också.jpg

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 29 oktober 2013, 10:09

Erkänner villigt - ''har aldrig sett dess make!''

Ett förskepp - som skall splejsas ihop med ett akterskepp nånstans??????

Varjag

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 29 oktober 2013, 11:53

Jag trodde det var en oljeborrplattformsbogserare, jag googlade lite och kom fram till att det är en towed streamer seismic carrier. Hoppas inte det räknas som fusk.
Bilagor
Towed-Streamer-Seismic-Banner.jpg
Towed-Streamer-Seismic.jpg
Towed-Streamer-Seismic.jpg (20.05 KiB) Visad 334 gånger

Låst