Utrustning för ubåtsjakt

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av CvD » 31 augusti 2013, 21:06

Perman skrev: Den senaste lättviktsversionen med två eldrör kom väl i tjänst 1972 om jag inte minns fel, så det är ju ett ganska gammalt system. Finns dock kvar på Fatahillah fregatterna och ev. på något mindre japanskt ubåtsjaktfartyg. Skulle inte Bofors kunna ta fram en extrem lättviktsversion med eldrören i komposit, ungefär som med grg m/48?

Lvrb tror jag är överklass för en sån här "arbetshäst" i marinen (vi får ju inte lvrb till våra viktigaste ytstridsfartyg :-( ). Ett sånt här fartyg skulle i praktiken överta patrullbåtarnas uppgifter (förutom ytattack då), och om de ska bli verklighet så gäller det att hålla nere kostnaderna till varje pris. Gärna renoverade och uppdaterade system från äldre fartyg, men robotbestyckning kan vi nog glömma. 2 st radarstyrda 40 mm Mk 4 är inget dåligt luftvärn det heller. ;-)

/Per
Utan att veta men har en känsla att auraksystemet riktades med hydraulik, rätta mig om jag gissar fel. Om den togs fram i en ny version skulle jag tro att hydrauliken ersattes med elektrisk riktning och därmed spara vikt (+ bli mindre brandfarlig).

Vad gäller lvrb hade jag tänkt mig ett lätt kortdistanssystem som självskydd, skulle kunna vara ett marin version av RBS70.
Men som du skrev, lvrb verkar nästan vara tabu på svenska fartyg sedan RB07 och något test som gjordes på en minsvepare under 80-talet).

/CvD

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av Psilander » 1 september 2013, 10:59

Lvrb tror jag är överklass för en sån här "arbetshäst" i marinen (vi får ju inte lvrb till våra viktigaste ytstridsfartyg :-( ). Ett sånt här fartyg skulle i praktiken överta patrullbåtarnas uppgifter (förutom ytattack då), och om de ska bli verklighet så gäller det att hålla nere kostnaderna till varje pris. Gärna renoverade och uppdaterade system från äldre fartyg, men robotbestyckning kan vi nog glömma. 2 st radarstyrda 40 mm Mk 4 är inget dåligt luftvärn det heller. ;-)
Sjömålsrobotar är en ganska enkel utgift om man inte roar sig med en massa extravagansa installationer. Vi behöver öka numerären i ytattacken. Kvalificerad signalspaning är ett krav oavsett uppgift. Lvrobot handlar om att helt enkelt minska personalbehovet, med exempelvis RIM-21 RAM motsv får vi snabbt och smidigt två kanaler i luftförsvaret. 40mm är för klen. 2x 57 är isf bättre. (57an är billig nu iom USAs jätteorder).

Ambitionen bör vara ett enkelt fartyg, med samtliga system, dock med mindre bemanning för det är där kostnaderna syns. Dessutom möjliggörs högre beredskap över tid med en mindre besättning. Min uppfattning är att de man bör utgå ifrån de finska robotbåtarna som har bredd (kanske något mer begränsade än våra kv) men alla system finns. Genom att bygga skrovet större så får fartyget bättre uthållighet och god potential för framtida modifikationer.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av JohnT » 22 februari 2015, 13:34

Jag hittade en artikel i TiS 1992-3 Om hydrofoninköp under åttiotalet.
http://www.koms.se/tidskrift/arkiv/

Utgångsläget var
1981 fanns i svenska marinen mycket få sonarutrustningar, nämligen huvudsakligen följande:
FÖR UBÅTSJAKT
* 7 st hkphfn (kvalificerad materiel)
* 16 st ptrbhfn (fiskesonarer)
och
FÖR ANNAN VERKSAMHET
* 12 st ubåtssonarer (Dra, Sor, Näk)
* Ombord msvp för minkontroll (Hfn 104)
Ombord bevb som kvalificerat ekolod (hfn 101 , handriktad)
* Ombord Belos för ubåtsräddning

Listan på inköp är ganska lång, men Ubåtarnas hydrofoner ska nog inte räknas som specifikt för ubåtsjakt:
Dessa ekonomiska satsningar har gjort det möjligt att under perioden 1981-1991 anskaffa eller starta anskaffning av följande huvudmateriel:

4 st Vgd-sonarer (best -81)
7 st FAS för Vgd och Näk (best -88)
Ny elektronik för Sor (best -88)
12 st navsonar för ubåt (best -88 och -90)
3 st sonar till ubåt Gotland (best -90)
14 st s k Side-Scan-Sonar för bla msvp (hfn 115) (1. best -81)
7 st Hfn 122 för minjakt (1. best -81,7. -89
6 st VDS för Kkv (Hfn 184 och 188, huvudbest -82 och -85)
10 st Hfn 109 för be v b (best -84)
13 st Hfn för ptrb (hfn 190) (best -88)
10 st sonarer till kustbevakningen 188 (best -90)
2 st Side-Scan-Sonar till kkv Sto (best -90)
40 st hfnbojsystem (1. best -82)
4 st analysutrustning för hfnbojfartyg (best -89)
Hfnbojsystem för flygplan (best -83)
Ytterliggare 7 st (totalt 14 st) hkpsonar Hfn 204 (3 st best -82)
6 st bottenfasta aktiva sonarer (best - 83)
80 st passiv Hfn 301 (huvudbest -83, -85 och -86)
Analysdator MARKUS (best -87)
22 st ljudhastighetsmätare LH-mät 90 (best -90)
10 st sonarmål
Det som förvånar mig var att man hade beställt 40 st hfnbojsystem - är det 40 mottagare med ca 4 bojar var,
eller är det 40 bojar totalt?



mvh
/John

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av Perman » 22 februari 2015, 20:35

Intressant! Vilka kustbevakningsfartyg var utrustade med hydrofon typ 188? Så vitt jag vet så har bara KBV 181 Gotland (med Simrad Subsea) TV/KBV 171 och TV/KBV 172 (med Simrad Subsea), samt KBV 101-klassens fem enheter varit utrustade med hydrofon. Dessutom så tror jag att HMS Orion är utrustat (eller åtminstone har varit utrustat) med hydrofon.

/Per

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av BOPE-RJ » 23 februari 2015, 14:09

JohnT skrev:Jag hittade en artikel i TiS 1992-3 Om hydrofoninköp under åttiotalet.
http://www.koms.se/tidskrift/arkiv/

40 st hfnbojsystem (1. best -82)
4 st analysutrustning för hfnbojfartyg (best -89)
Det som förvånar mig var att man hade beställt 40 st hfnbojsystem - är det 40 mottagare med ca 4 bojar var,
eller är det 40 bojar totalt?

mvh
/John
Jag läser det som att det köptes in 40 bojar som till slut hamnade på de 4 hydrofonbojfartygen och de hade vars en analysutrustning ombord. I så fall hade varje fartyg 10 bojar, kan det stämma?

Men jag blir lite konfunderad över tiden. Fartygen byggdes väl 90-91-92, varför då beställa bojarna 10 år innan?

Fanns de 40 hydrofonbojarna på någon annan plattform innan de hamnade på B01-B04?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 755
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av Urban » 23 februari 2015, 14:49

Kan det vara detta som nämns i en annan tråd här på Skalman?

"Hydrofonbojar började användas under Hårsfjärdenincidenten 1982 med mottagare i flygledartornet Berga. 1984 började man organisera bojgrupper som arbetade från diverse fartyg (och sedemera på de för ändamålet byggda hydrofonbojfartygen)."

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av JohnT » 23 februari 2015, 21:50

BOPE-RJ skrev:
JohnT skrev:Jag hittade en artikel i TiS 1992-3 Om hydrofoninköp under åttiotalet.
http://www.koms.se/tidskrift/arkiv/

40 st hfnbojsystem (1. best -82)
4 st analysutrustning för hfnbojfartyg (best -89)
Det som förvånar mig var att man hade beställt 40 st hfnbojsystem - är det 40 mottagare med ca 4 bojar var,
eller är det 40 bojar totalt?

mvh
/John
Jag läser det som att det köptes in 40 bojar som till slut hamnade på de 4 hydrofonbojfartygen och de hade vars en analysutrustning ombord. I så fall hade varje fartyg 10 bojar, kan det stämma?

Men jag blir lite konfunderad över tiden. Fartygen byggdes väl 90-91-92, varför då beställa bojarna 10 år innan?

Fanns de 40 hydrofonbojarna på någon annan plattform innan de hamnade på B01-B04?

Ja, i artikeln så visas teckning på en landbaserad hydda med fyra kanaler :
HfnBojSystem.png
och tidigare i tråden:
Björn Gustafsson 08 jun 2012, 22:47 skrev:De där "arbetarbodarna" som fanns på vissa av patrullbåtarna var avsedda för de nyanskaffade hydrofonbojutrustningar som placerades ombord i brist på andra plattformar. Dessa patrullbåtar hade särskilda operatörer i besättningarna som hanterade systemen. För att frigöra patrullbåtarna som vapenbärare flyttades "bodarna" senare över till trossbåtar istället i väntan på att hydrofonbojfartygen skulle bli klara.
Och i "Örlogsfartyg" av Hofsten så nämns att 4 st fiskeminsvepare som var ombyggda till röjdykarbåtar utnyttjade som bojfartyg 1986 - 89.

Jag vill ha det till att helikoptrarna också kunde använda hydrofonbojar, med de borde vara av engångstyp, som för CASA'n(marinspaningsplanet),
Casa'ns system står på marinmuseet och man hittar bilder på alla komponenterna här:
http://www.marinmuseum.se/sv/samlingar/ ... &origin=mm



Samtidigt så tillverkades alltså så där en 288 000 stycken bojar av engelsmännen (enligt Wedmans länk)
och själva sändaren var uppenbarligen mycket enkel och gick att lyssa på vaktbolagets intern radionät...
Roligast var när ubåtsjakten var som aktivast och de använde frekvenser som samtidigt var in-frekvens för olika radiosystem i Stockholm.
Då lät det ”kluck-kluck” på Securitas basstationer.
http://www.antus.org/ubat.htm

Så om mottagaren inte har någon subtilare analysutrustning än bandspelare och spektrumanalysator med FFT så tror jag det inte var så dyrt ens på åttiotalet.

Men 40 hela system borde betyda en hel del värnpliktiga vilket för mig låter KA ubåtsskydd, eller hade dom enbart hydrofon 301 ?

Mvh
/John

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av BOPE-RJ » 24 februari 2015, 13:52

JohnT skrev:
Men 40 hela system borde betyda en hel del värnpliktiga vilket för mig låter KA ubåtsskydd, eller hade dom enbart hydrofon 301 ?

Mvh
/John
Jag var på Ubsky KA2 när 80-talet gick över till 90-tal och vi hade inte några bojar på båtarna (BevB72).
Jag kan inte erinra mig att våra fasta eller rörliga spanare använde sig av dessa sensorer heller.

Här kan det dock finnas en lite brasklapp. KA1 var i mångt och mycket utvecklande på båtsidan så det kanske kan ha funnits något system där, men å andra sidan var det KA2 som tog ledning i utvecklandet av BevB72.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av JohnT » 25 februari 2015, 21:29

BOPE-RJ skrev:
JohnT skrev:
Men 40 hela system borde betyda en hel del värnpliktiga vilket för mig låter KA ubåtsskydd, eller hade dom enbart hydrofon 301 ?

Mvh
/John
Jag var på Ubsky KA2 när 80-talet gick över till 90-tal och vi hade inte några bojar på båtarna (BevB72).
Jag kan inte erinra mig att våra fasta eller rörliga spanare använde sig av dessa sensorer heller.

Här kan det dock finnas en lite brasklapp. KA1 var i mångt och mycket utvecklande på båtsidan så det kanske kan ha funnits något system där, men å andra sidan var det KA2 som tog ledning i utvecklandet av BevB72.
Bara slingor & minor under vattnet?

Hmm, vilka skötte Hydrofon 301 Då då ?
Hade flottan egna "Ubåtsskyddskompani:er"



Och en fråga till, när kom BevB 72
(gärna när ombyggnaden var klar per fartyg om någon vet)

Mvh
/John

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av BOPE-RJ » 26 februari 2015, 14:19

JohnT skrev: Bara slingor & minor under vattnet?
Jag kan inte säga exakt vilka sensorer som ingick i KAFUS. Men de borde även ha haft hydrofoner i sin verktygslåda. Det var inte populärt att vi var inne och besökte S-platsen för att kika på utrustningen. Det var nog det mest hemliga stället på Kungsholmen.

Hade vi haft hyrofonbojar så borde det ha varit vi på båtsidan som borde ha lagt i dem åt de på spaningssidan och det övade vi aldrig på, och det förevisades aldrig några bojar.
JohnT skrev: Hmm, vilka skötte Hydrofon 301 Då då ?
På KA2 så var det som följer;
På båtsidan så var det alltid en BevB med två off i tjänst, en FC och en MC. MC hade även uppgiften som "sonarbefäl".
På fast spaning så fanns det alltid en off i tjänst och vpl som gick 3-skift. Så det var värnpliktiga som skötte spakarna på utrustningen och initialt tolkade informationen.
JohnT skrev: Hade flottan egna "Ubåtsskyddskompani:er"
Lite utdrag från KA2 boken sid 39-40
När Chefen för marinen 1981 startade utredningen Projektgrupp Karlskrona (Pg Karlskrona), var huvudsyftet att samordna verksamheten mellan Sydkustens örlogsbas (ÖrlbS) och BK/KA 2. Även KA 2 organisation utreddes och en smärre organisationsförändring genomfördes från och med den 1 juli 1984. 3. batteriet återuppstod, denna gång som ett ubåtsskyddskompani som en följd av ubåtskränkningarna under 1980-talets början. 3. batteriet ingick i Spärrbataljonen.
1990 var det dags för BK/KA 2 och ÖrlbS/KÖS (Karlskrona örlogsskolor) att slås samman till Sydkustens marinkommando (MKS)
Samtidigt blev MKS pilotförband för VI 90 (Verksamhetsidé 90), en organisation som ställde krigsförbandet i centrum. Kaderförbanden Karlskronagruppen, sedermera Karlskrona maringrupp och 1. KA-ledningsgruppen uppstod och i Karlskronagruppen placerades 3. batteriet, nu med namnet Ubåtsskyddskompaniet.
Nu var det tätt mellan organisationsförändringarna. MKS 2000 startade som en utredning hösten 1991 för att fastställas som organisation från och med den 1 juli 1992. [..] Ubåtsskyddskompaniet blev kvar i Karlskrona maringrupp.
Utbildningsenheterna inom regementet (utom Minutläggningsdivisionen) sammanfördes i en Grundutbildningsbataljon. 1994 uppstod den nya myndigheten Försvarsmakten, varvid nya begrepp infördes – produktionsledare, taktisk chef, produktionslinje mm.
Samtidigt ändrade regementet namn till Fjärde kustartilleribrigaden med Karlskrona kustartilleriregemente, KAB 4/KA 2. Ubåtsskyddskompaniet återfördes till KA 2 och sammanslogs med Minutläggningsdivisionen till Min- och båtkompaniet.
Så om inte annat så tog de över verksamheten från KA under några år.


JohnT skrev: Och en fråga till, när kom BevB 72
(gärna när ombyggnaden var klar per fartyg om någon vet)

Mvh
/John
Inte helt säker, men gissar på att B72 byggdes om 84-87.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av Perman » 2 juni 2020, 14:49

Sista båten av fem typ Bevakningsbåt 80 Batch 2 som genomgått fullständig halvtidsmodernisering har nu levererats av Swede Ship Marine till FMV. Båtarna har bl a fått nya dieselmotorer från MTU, nu ROV, ny sonar och ny radar. De är även förberedda för installation av vapenstation AMF (SAAB Trackfire). Nu återstår att se om de också kommer att få au-granatkastare av typ ELMA. Enligt vad försvarsminister Peter Hultqvist sa i samband med FB 2015 så skulle även bevakningsbåtarna få kastare. Klart är i varje fall att de hade kastare tidigare och att minjaktfartygen av Koster-klass just nu utrustas med renoverade kastare. Ny ammunition har tillverkats för dessa. Synd dock att man utgick från det äldre systemet med fasta kastare när man skulle få liv i systemet igen. En uppgraderad version med rörliga kastare provades 1996 på patrullbåten Styrbjörn. De fem Batch 2 båtarna är stationerade vid Käringberget i Göteborg.

https://www.youtube.com/watch?v=6rXc9FUGfEU

Skärmklipp HMS Ärlig levererad till FMV 2020-06-01.JPG

/Per

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Utrustning för ubåtsjakt

Inlägg av JohnT » 12 juni 2021, 16:18

BOPE-RJ skrev:
26 februari 2015, 14:19
JohnT skrev: Bara slingor & minor under vattnet?
Jag kan inte säga exakt vilka sensorer som ingick i KAFUS. Men de borde även ha haft hydrofoner i sin verktygslåda. Det var inte populärt att vi var inne och besökte S-platsen för att kika på utrustningen. Det var nog det mest hemliga stället på Kungsholmen.
I sjöminan under kalla kriget hittade jag ett helt kapitel om KAFUS :
https://stupid.domain.name/fokk/34%20Sjo%CC%88minan.pdf

Börjar på sid 159.


Det finns för övrigt en hel del intressanta PDF'er på http://fokk.eu/utgivna-bocker/

Mvh
/John

Skriv svar