Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5102
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av koroshiya » 11 juli 2022, 15:02

Non, mon cher seigneur.

Det här kanalsystemet började byggas långt före det att det fanns några fransmän.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13820
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Markus Holst » 11 juli 2022, 15:31

Då är det nog Kejsarkanalen i Kina, vänkanal med Göta Kanal.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5102
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av koroshiya » 11 juli 2022, 16:23

Så är det.

Läser jag rätt är kanalen fortfarande mer eller mindre obrukbar de sista ca. 50 milen till Peking. De högtrafikerade sträckorna är från Hangzhou, sydväst om Shanghai och sträcker sig över halvön och upp till Zhenjiang vid Yangtsekiang. Det är där man fortfarande fraktar alla miljoner ton, och lär väl fortsätta att göra det.

Förmodligen är kineserna intresserade av att återställa kanalen som ett sorts prestigeprojekt, eftersom det nu är ett världsarv. De har åtminstone satsat pengar på att ställa den i ordning igen.

Ett viktigt användningsområde var att skicka spannmål till soldater och garnisoner i norr.

Din fråga, Markus!

Lars A
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 7 februari 2010, 21:00

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Lars A » 16 augusti 2022, 01:39

Hej!

Eftersom mina besök varit högst sporadiska på senare tid, noterade jag inte ens att "Varyag" lämnat oss. Jag kommer att sakna hans gränslösa kunskap och tyvärr hann jag aldrig lära känna honom annat än under hans pseudonym. Skall försöka blåsa lite liv i denna tråd som nu legat nere ett tag:

Jag har tidigare visat åtminstone ett foto på brittiska kadetter och jag återkommer här till det ämnet.

Kadetter på Britannia - small.jpg

Fotografiet är taget under 1800-talets senare hälft på H.M.S. Britannia. För några av dessa förväntansfulla pojkar gick det bra, men för några gick det desto sämre; En tog livet av sig i tjänsten, ett par drunknade och åtminstone en avskedades. För nummer två stående till vänster gick det bra. Ganska liten (1,42 m) till växten men desto större i tanken. Under sin tid i Britannia blev han bara straffad en gång - för att ha deltagit i en raid in i en äppelträdgård. Straffet blev en timmes exercis med ett "Brown Bess"-gevär och en timmes stirrande in i fartygets bordläggning. Vem var han?
Med vänlig hälsning,

Lars A

Lars A
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 7 februari 2010, 21:00

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Lars A » 17 augusti 2022, 02:28

Den sjätte grabben från vänster kan vara en ledtråd till den jag söker. Han var nämligen dennes kusin och hette Charles E. Rushworth. Namnet på den jag söker skrev:

"Under vårt uppehåll i Besikbukten skulle en kusin och sjökadettkamrat till mig ombord i Agincourt, Charles E. Rushworth, sent en kväll lägga ut från stranden under segel med en kutter som han förde befälet på. Just som han fick båten långsides fartyget föll en besättningsman i vattnet. Rushworth hoppade omedelbart överbord i ett försök att rädda honom. Dess värre drunknade båda i den höga sjön och det föll på min lott att i brev förmedla nyheten till modern, som själv nyligen förlorat sin man, då kolonialsekreterare på Jamaica, i gula febern, en nyhet som jag bara kort före själv hade fått meddela Rushworth."

Nedan en minnesplakett på Isle of White över bl a fadern och unge Rushworth.

Skärmklipp.JPG
Med vänlig hälsning,

Lars A

Lars A
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 7 februari 2010, 21:00

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Lars A » 18 augusti 2022, 01:24

Vi går vidare ... Här vilar en hertig och fältherre av rang. Han borde kunna lösa gåtan på vem den unge framgångsrike sjökadetten i första frågan var.

En grav.jpeg
Med vänlig hälsning,

Lars A

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5102
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av koroshiya » 19 augusti 2022, 00:56

Lars, det här är en väldigt svår fråga, men fortsätt. Ingen av oss lär kunna svara utan att googla om det till sist inte blir en rebus :D

Hur kom du in på att intressera dig för sjökrigshistoria?

Lars A
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 7 februari 2010, 21:00

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Lars A » 19 augusti 2022, 01:50

Tack Koroshiya!

Det är minsann inte alla hertigar och fältherrar som fått örlogsfartyg uppkallade efter sig, men i det här fallet har det blivit tre. Åtminstone känner inte jag till fler. Eller, tja, något ytterligare om man så vill. Här är nummer två i hög sjö:

Liten.jpg
Liten.jpg (64.34 KiB) Visad 265 gånger

Den unge sjökadetten är starkt förknippad med just detta fartyg.
Med vänlig hälsning,

Lars A

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3047
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Bjernevik » 19 augusti 2022, 07:53

Då gissar jag på John Jellicoe, befälhavare över Grand Fleet med HMS Iron Duke som flaggskepp.

Lars A
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 7 februari 2010, 21:00

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Lars A » 20 augusti 2022, 02:00

Bjernevik har naturligtvis alldeles rätt, men innan jag lämnar över ordet borde jag förklara lite grand och göra några tillägg.

Första ledtråden var säkert väldigt mager och det hade nog krävts att fotografiet var bekant. Det kommer från amiral sir Reginald Bacons bok The Life of John Rushworth Earl Jellicoe (1936). Boktiteln förklarar ledtråd nummer två med kusinen Charles E. Rushworth. Tredje ledtråden visade hertigen av Wellingtons gravkor och hertigen kallades ofta för Järnhertigen (Iron Duke). Fjärde är ett foto på H.M.S. Iron Duke (från Bacons bok).

Kadetter på Britannia - small.jpg

På fotot ovan från 1872–1874 ser vi i den bakre raden från vänster: William G. Stewart (Avled 1887 av skador han fick då hans skepp attackerades av ett slavskepp.), John R. Jellicoe, L. S. Stansfeld, Ernest J. Carus-Wilson (Avsked på egen begäran 1886 efter att ha anklagats för våldtäkt. Sattes iland i Hongkong och blev missionär.), Frank A. Garforth (Drunknade 1901 vid Bermuda.), Charles E. Rushworth (Se ovan.), Alfred E. Tizard (Avled 1912.), Arthur Dodgson (Blev förvirrad och begick självmord 1903.), Joseph Honner (Avled 1940.), B. R. Daly. Främre raden: Charles E. Anson (Amiral och avled 1940.), A. Barry, W. F. Knox.

Och med detta sagt lämnar jag över till Bjernevik. Bra gjort!
Med vänlig hälsning,

Lars A

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3047
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Bjernevik » 21 augusti 2022, 08:55

Kommer att vara på resande fot i veckan utan tillgång till datorn, så släpper frågan fri.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5102
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av koroshiya » 21 augusti 2022, 19:11

Jag kan köra en.

Här är ett mynt som visar en môsad gubbe.
mynt.jpg
mynt.jpg (15.29 KiB) Visad 209 gånger
Vem är det?

Han är känd för mycket, och i en sjökampanj hade han enligt vissa uppgifter befäl över mer än 120 000 man och 500 skepp.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5102
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av koroshiya » 21 augusti 2022, 19:56

Myntet ser kanske inte ut att vara särskilt intressant, men det är det sannerligen, för mynt av det här slaget var de första i mannens land som avbildade en levande människa. Mynten skvallrar därför om stora förändringar som ännu låg i framtiden.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13820
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Markus Holst » 21 augusti 2022, 20:52

Kan det vara ett mynt från Karthago som visar Hanno?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5102
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av koroshiya » 21 augusti 2022, 21:02

Nixo, pixo.

Kollar man på skriften på myntets revers är det en mycket stor ledtråd i frågan.

Låst