Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
De har hittats i Göteborg vid exploateringsutgrävningar runt Packhusplatsen.
Det är vid flodsidan av staden innanför vallgraven.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... husplatsen
Det är vid flodsidan av staden innanför vallgraven.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... husplatsen
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Just så! I den gamla masthamnen har man hittat 9 båtar i olika storlekar och utseende.
Koroshiya tar över.
Koroshiya tar över.
Tack.
Man skulle gå dit och kolla på var de gräver.
Nästa fråga handlar om namnet på ett skepp där man kunde finna dessa glas.
Både glastillverkaren och skeppet är väl kända. Ett glas kan idag vara värt runt 10 000 kronor.
Man skulle gå dit och kolla på var de gräver.
Nästa fråga handlar om namnet på ett skepp där man kunde finna dessa glas.
Både glastillverkaren och skeppet är väl kända. Ett glas kan idag vara värt runt 10 000 kronor.
Så här såg en av skeppets restauranger ut.
Ägarna till skeppet satsade på de rika och berömda, och den billigaste förstaklassbiljetten kunde kosta runt 50 000 kronor i dagens pengar, om jag räknar rätt.
Här är en svit.
Här är badet. Det hade förresten en egen bar som inte syns i bild.
Rökrummet.
Huvudbaren.
Här är en svit.
Här är badet. Det hade förresten en egen bar som inte syns i bild.
Rökrummet.
Huvudbaren.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 30 gånger.
Ser ju förhållandevis modärnt ut - Andrea Doria?
Skulle kunna vara från mitten av 30-talet och kanske fram till Andrea Doria, mitten av 50-talet. Kanske Normandie?
No one can prevent me from raising towers in babylon
Visst är det rätt.
Lalique designade allt glas. Ett enda sådant vattenglas kan alltså kosta 10 000 spänn. Laligue designade också klockor och ljusramper, och andra företag designade drinkmixare i silver och annat, och de är också svindyra. Ett piano kommer också från skeppet och är idag värt multum.
Tack koroshiya
Det enklaste var att strunta i glasen - och googla matsalar & svimmingpölar - det gav kvickt rätta svar.....
Frapperade mig att glasen saknade ''stam'' = genomtänkt. Höga festliga vinglas med stam - uppför sig
inte bra under sjögång. Speciellt under en tid f ö r e stabilisatorer......
Förutom att det - efter vinglas ofta Vinglas en del....
Varjag
Det enklaste var att strunta i glasen - och googla matsalar & svimmingpölar - det gav kvickt rätta svar.....
Frapperade mig att glasen saknade ''stam'' = genomtänkt. Höga festliga vinglas med stam - uppför sig
inte bra under sjögång. Speciellt under en tid f ö r e stabilisatorer......
Förutom att det - efter vinglas ofta Vinglas en del....
Varjag
Jag snackade med en barägare om hur jag stal glas från hans bygge här i Götet, och han svarade:
"you and everyone else".
Han är förresten en aussie.
Det kan nog vara så att Lalique har funderat över vad som passade. I första bilden kan man förresten se skeppsfirmans monogram, CGT i botten på glasen.
Då går vi ner i storlek och letar efter en tillverkare av expeditionsyachter .. de har varit med ett tag och har sin egen nisch. Båtar ( fartyg) från dryga 40 fot upp till närmare 150. Tunga rejäla saker som kanske inte är snabba, men tar dig till avlägsna kalla platser och klarar hög sjö bättre än Estonia....
Namnet kan uppfattas väldigt skandinaviskt, men syftar nog mest på användningsområdet än tillverkningsvarvets placering..
Namnet kan uppfattas väldigt skandinaviskt, men syftar nog mest på användningsområdet än tillverkningsvarvets placering..
-
FK_Lindberg
- Ny medlem
Bering Yachts?
”Ni behöver inte använda två rullar ståltråd när ni gör ruska lång, och ruska kort”
Det är en jättebra gissning och jag skulle vilja ge dig rätt på den. Jag fick faktiskt kolla upp så de inte gjorde båtar ner till 40 fot, som den tillverkaren jag är ute efter gör. Berings range börjar dock vid 65 fot. Men eftersom jag inte vet om de tidigare hade mindre modeller ( vilket är rimligt att anta med den utveckling i storlek vi har sett under åren)
Vad jag var ute var egentligen Nordhavn, men då Bering Yachts är så jäkla nära så så ger jag dig rätt
Välkommen till Skalman, platsen där dina nördiga böjelser inte rynkas på näsan åt
//dc