Farleden till Luleå skall utvidgas
Re: Farleden till Luleå skall utvidgas
Ok! Det ska muddras ordentligt i Bottenviken. Av vad jag kan googla så är 15 meters djupgående maximalt genom Stora Bält och jag tror därmed det blir svårt för fartyg större än 100000 dödviktston att där ta sig ut fullastade.
http://stockcargo.eu/types-of-bulk-carr ... ogarticle/
http://stockcargo.eu/types-of-bulk-carr ... ogarticle/
Re: Farleden till Luleå skall utvidgas
http://www.kuriren.nu/nyheter/klartecke ... 22708.aspxDomen innebär att Sjöfartsverket får bredda och fördjupa Sandöleden och Sandgrönnleden in till Luleå samt fördjupa hamnbassängerna vid Victoriahamnen och malmhamnen. Vändbassängen utanför malmhamnen får utökas och fördjupas.
Sjöfartsverket får vidare tillstånd att vidta åtgärder inom Natura 2000-områdena Bådan och Likskäret, samt tillstånd och dispens att anlägga nya fyrar på Gråsjälgrundet och Likskäret.
Sjöfartsverket får dispens för att dumpa cirka 21,5 miljoner kubikmeter muddermassor på fem olika områden i havet; ost om Vitfågelskäret, Junköfjärden, sydväst Vitfågelskäret, Sörbrändöfjärden och väst om Sandgrönn.
__________________________________
MVH
MVH
Re: Farleden till Luleå skall utvidgas
Ett vrak har hittats i närheten av ön Kluntarna. "Det kan vara väldigt, väldigt gammalt", säger Daniel Mattila som är ordförande för dykarklubben Polar.
Vraket upptäcktes i samband med sjömätningarna som gjordes inför den planerade muddringen av Luleås farled.
– Det sticker bara upp någon meter ovanför botten. Och ser ut att väldigt skadat. Så det finns en risk att det bara är en massa bråte kvar. Men skrovets form syns, säger Daniel Mattila.
Av sonarbilderna att döma är båten ungefär 29 meter lång och 10 meter bred.
– Den är alltså ganska stor, säger han.
Att vraket ligger relativt långt ut gör det extra intressant.
– Ju längre bort från civilisationen, desto bättre. För då är sannolikheten större att ingen varit där tidigare, säger han.
Några uppgifter om förlista båtar i området finns inte.
– Inte vad jag vet i alla fall, säger Daniel Mattila och fortsätter:
– En del förlisningar finns dokumenterade. Och det är möjligt att det någonstans noterats att båten utgick från någon hamn, med riktning mot Luleå. Och möjligtvis även att den aldrig kom fram. Men förmodligen är det ingen som vetat vad som hänt med den.
Han tycker fyndet är spännande.
Han tror att båten kan vara väldigt gammal.
– Det finns inte skeppsmask i vattnet, och eftersom botten är syrefattig tar lång tid för saker att brytas ned. Så det kan den definitivt vara, säger han.
Den ligger på 25 meters djup.
– Sådana djup är det inget problem att dyka på, säger han.
Han och några andra från dykarklubben Polar planerar också att undersöka vraket.
– Men det blir nog tyvärr inte förrän till nästa sommar. Om det hade legat i någon innerfjärd hade det kanske gått att göra nu. Men för att kunna undersöka vrak i öppet hav krävs det bra väder. Och nu är ju hösten här, säger Daniel Mattila.
http://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/mys ... 53807.aspx
Vraket upptäcktes i samband med sjömätningarna som gjordes inför den planerade muddringen av Luleås farled.
– Det sticker bara upp någon meter ovanför botten. Och ser ut att väldigt skadat. Så det finns en risk att det bara är en massa bråte kvar. Men skrovets form syns, säger Daniel Mattila.
Av sonarbilderna att döma är båten ungefär 29 meter lång och 10 meter bred.
– Den är alltså ganska stor, säger han.
Att vraket ligger relativt långt ut gör det extra intressant.
– Ju längre bort från civilisationen, desto bättre. För då är sannolikheten större att ingen varit där tidigare, säger han.
Några uppgifter om förlista båtar i området finns inte.
– Inte vad jag vet i alla fall, säger Daniel Mattila och fortsätter:
– En del förlisningar finns dokumenterade. Och det är möjligt att det någonstans noterats att båten utgick från någon hamn, med riktning mot Luleå. Och möjligtvis även att den aldrig kom fram. Men förmodligen är det ingen som vetat vad som hänt med den.
Han tycker fyndet är spännande.
Han tror att båten kan vara väldigt gammal.
– Det finns inte skeppsmask i vattnet, och eftersom botten är syrefattig tar lång tid för saker att brytas ned. Så det kan den definitivt vara, säger han.
Den ligger på 25 meters djup.
– Sådana djup är det inget problem att dyka på, säger han.
Han och några andra från dykarklubben Polar planerar också att undersöka vraket.
– Men det blir nog tyvärr inte förrän till nästa sommar. Om det hade legat i någon innerfjärd hade det kanske gått att göra nu. Men för att kunna undersöka vrak i öppet hav krävs det bra väder. Och nu är ju hösten här, säger Daniel Mattila.
http://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/mys ... 53807.aspx
__________________________________
MVH
MVH
Re: Farleden till Luleå skall utvidgas
Det är djupgåendet som är avgörande......Amund skrev:Kan verkligen så stora båtar ta sig in i Östersjön (eller ut i det här fallet med full malmlast)..? Flaskhalsen är väl Stora Bält såvitt jag trott, kanske de tänker sig att de går in och lastar det mesta och sedan får man läktra det sista?Battler skrev:
Det rullar på, snart 200.000 tonnare i Luleå hamn
Baltimax (Stora Bält) är 15,4 meters djupgående, Norra Kvarken tar väl 15,0 och samma avser man tydligen för Malmporten till Luleå.
Max seglingshöjd över vattenytan 65 meter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baltimax
My tuppence, Varjag
Re: Farleden till Luleå skall utvidgas
Battler skrev:
Varjag
Bredd en tredjedel av skrovlängden = pråmliknande skapelse''Av sonarbilderna att döma är båten ungefär 29 meter lång och 10 meter bred.
Varjag
Re: Farleden till Luleå skall utvidgas
Jo - Det jag reagerade på är att i min värld är 15 meters djupgående inte ovanligt bland betydligt mindre fartyg än tvåhundratusentonnare, ett fullastat malmfartyg på 200K dwt gissar jag ligger djupare. Hur dessa klarar Stora Bältbrons seglingshöjd har jag inte undersökt, men master går ju veva ned.varjag skrev:Det är djupgåendet som är avgörande......Amund skrev:Kan verkligen så stora båtar ta sig in i Östersjön (eller ut i det här fallet med full malmlast)..? Flaskhalsen är väl Stora Bält såvitt jag trott, kanske de tänker sig att de går in och lastar det mesta och sedan får man läktra det sista?Battler skrev:
Det rullar på, snart 200.000 tonnare i Luleå hamn
Baltimax (Stora Bält) är 15,4 meters djupgående, Norra Kvarken tar väl 15,0 och samma avser man tydligen för Malmporten till Luleå.
Max seglingshöjd över vattenytan 65 meter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baltimax
My tuppence, Varjag
Re: Farleden till Luleå skall utvidgas
Stämmer, tidigare var det entusiastiska skriverier om fartyg som lasta 200.000 ton, numer har väl alla nyktrat till och nämner 150.000 ton.Amund skrev:Ok! Det ska muddras ordentligt i Bottenviken. Av vad jag kan googla så är 15 meters djupgående maximalt genom Stora Bält och jag tror därmed det blir svårt för fartyg större än 100000 dödviktston att där ta sig ut fullastade.
http://stockcargo.eu/types-of-bulk-carr ... ogarticle/
__________________________________
MVH
MVH
Re: Farleden till Luleå skall utvidgas
varjag skrev:Battler skrev:
Bredd en tredjedel av skrovlängden = pråmliknande skapelse''Av sonarbilderna att döma är båten ungefär 29 meter lång och 10 meter bred.
Varjag
Eller - idealmåtten för kappseglingsbåtar i tonklasserna...
Re: Farleden till Luleå skall utvidgas
Muddring kommer även att ske i Norra Kvarken:Det är djupgåendet som är avgörande......
Baltimax (Stora Bält) är 15,4 meters djupgående, Norra Kvarken tar väl 15,0 och samma avser man tydligen för Malmporten till Luleå.
Max seglingshöjd över vattenytan 65 meter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baltimax
My tuppence, Varjag
"Vi tillsammans med Sjöfartsverket och Trafikverket samt andra aktörer ska dels bygga ut hamnen, dels muddra farleden in till Luleå och en mindre muddring skall ske i N Kvarken. Målet är att vi skall kunna ta emot större båtar av Östersjö-Max klass, säger Henrik Vuorinen, vd för Luleå hamn."
http://branschkanalen.se/malmporten-kan ... gsprojekt/
__________________________________
MVH
MVH
Re: Farleden till Luleå skall utvidgas
Nu är föremålet undersökt, och det var inte så spännande....Battler skrev:Ett vrak har hittats i närheten av ön Kluntarna. "Det kan vara väldigt, väldigt gammalt", säger Daniel Mattila som är ordförande för dykarklubben Polar.
Vraket upptäcktes i samband med sjömätningarna som gjordes inför den planerade muddringen av Luleås farled.
– Det sticker bara upp någon meter ovanför botten. Och ser ut att väldigt skadat. Så det finns en risk att det bara är en massa bråte kvar. Men skrovets form syns, säger Daniel Mattila.
Av sonarbilderna att döma är båten ungefär 29 meter lång och 10 meter bred.
Det såg ut som ett sjunket fartyg. Markeringen som de fått fram från en sjömätning. Så fem medlemmar från Dykarklubben Polar åkte dit med hopp om att upptäcka ett riktigt gammalt skepp.
När dykarna kommer upp och alla väntar spänt på resultatet. -Vi såg bara sten och sand. Inget vrak säger Daniel Nyström när han kommer fram till båten.
__________________________________
MVH
MVH