Undermålig källa ;)

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Undermålig källa ;)

Inlägg av a77 » 5 juni 2017, 22:09

Köpte en samlarbok med nytryck av Fantomen från 1966. Där hade de något som hete Fantomen samlarserie "alla värdens fartyg"

Bland annat hade det en bild på ett Finskt Väinämöinen Pansarskepp. Med denna lustiga text. (jag har understrukit det roliga)

"VIBORG"

Det 1930 i Turkiet byggda hypersnabba krigsfartyget "Viborg" införlivades 1947 med den sovjetiska kustbevakningsfottan i Östersjön. Senare har i sovjet byggts flera fartyg av liknande modell.

Nu förväntar jag mig inte att Fantomen är jane's fighting ships. Förstår om någon redaktör ändrat Turku till Turkiet av mistag. Men hur fick det fartyget till hypersnabbt? För sin tid var skeppet ett av det långsammaste krigsskepp som byggts. Med tanke på ett skepp var sänkt och det andra beslagtaget av Ryssarna så borde inte Finland hålla hastigheten som en hemlighet... särskilt inte 1966. Någon som har en gammal Marinkalender som kan se om Finnarna stoppat in falsk fakta och det hängt med till 1966...

Förstår om det rådde stor förvirring om den Sovjetiska flottans nybygge 1966....

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Undermålig källa ;)

Inlägg av currahee » 6 juni 2017, 16:59

Hrm - serietidningar är kanske inte den bästa källa för korrekt fakta… :D

/ currahee

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Undermålig källa ;)

Inlägg av varjag » 7 juni 2017, 04:57

För sin tid var skeppet ett av det långsammaste krigsskepp som byggts
Sannerligen! Men berodde på att klassen fick -
isbrytarskrov.jpg
- vilket gör hög fart ''ouppnåelig'' :D

Varjag

Skriv svar