L'Hermione på väg!

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28818
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

L'Hermione på väg!

Inlägg av Hans » 20 april 2015, 09:31

Bild

En kopia är byggd och nu på väg till staterna för att fira den 4/7. Imponerande jobb - när får vi se en rekostruktion av Kronan eller Wasa?
Rekonstruktion

Ett rekonstruktionsprojekt startades av medlemmar i Centre International de la Mer 1992, och byggandet påbörjades 1997, med tilltänkt sjösättning våren 2013 (som jämförelse byggdes originalet på mindre än ett år).

Skeppsdocken ligger i en av de två torrdockorna intill Corderie Royale i Rochefort.

Så långt möjligt används traditionella konstruktionsmetoder även om moderna verktygsmaskiner har använts för vissa moment. Arbetsplatsen är öppen för publik och inträdesbiljetter hjälper till att finansiera projektet.

Originalritningarna har blivit modifierade på flera sätt för att säkerställa styrka och säkerhet: plankorna har bultats hellre än pluggats för att undvika rörelser under den långa konstruktionstiden. På liknande sätt har mastens sektioner satts ihop med lim hellre än metallringar för att undvika inträngning av vatten. Kanonerna är av lättviktskonstruktion och fungerar inte, för att spara vikt och av säkerhetsskäl. Rigg av hampa kommer att användas men seglen kommer att vara syntetiska för att vara starka nog och för att en mindre besättning ska kunna hantera dem.

En motor kommer att monteras in för att öka säkerheten, och elektriska generatorer för belysning och grundläggande faciliteter.
Lite besviken är jag nog på att de inte har riktiga kanoner.

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%27Hermione
http://www.hermione.com/accueil/
http://www.hermione.com/blog-de-l-hermione/
http://fr.wikipedia.org/wiki/Hermione_%282014%29
Och en video (EN):
http://www.france24.com/en/20150418-her ... ionary%20/

Namnet kommer från den grekiska mytologin, Menelaus och Helenas dotter hette Hermione.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: L'Hermione på väg!

Inlägg av CvD » 20 april 2015, 10:18

Hans skrev:
En kopia är byggd och nu på väg till staterna för att fira den 4/7. Imponerande jobb - när får vi se en rekostruktion av Kronan eller Wasa?
MVH

Hans
Hmm, tror inte Wasa vore en bra ide att kopiera, hon sjönk ju på grund av att hon var felkonstruerad. :P

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: L'Hermione på väg!

Inlägg av gunship » 20 april 2015, 11:28

CvD skrev:
Hans skrev:
En kopia är byggd och nu på väg till staterna för att fira den 4/7. Imponerande jobb - när får vi se en rekostruktion av Kronan eller Wasa?
MVH

Hans
Hmm, tror inte Wasa vore en bra ide att kopiera, hon sjönk ju på grund av att hon var felkonstruerad. :P
Nej, haha! Däremot någon av systrarna men med Wasas dekor?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: L'Hermione på väg!

Inlägg av Psilander » 20 april 2015, 21:40

Den dagen det är dags att ersätta Gladan och falken borde man bygga en Chapman fregatt, så både sjövärnskår, sjömän och kadetter kan få sina Hornblowerkomplex stillade...

Bild

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: L'Hermione på väg!

Inlägg av CvD » 20 april 2015, 21:48

Måste faktiskt hålla med Psilander där, en Bellonafregatt designad av af Chapman vore kul att se seglandes runt i Östersjön och Västerhavet. :)
Kanske inte nödvändigtvis som ersättare till Gladan och Falken, tror dom tjänar bra som dom gör.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5942
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: L'Hermione på väg!

Inlägg av Sarvi » 21 april 2015, 08:01

Påminner om rekonstruktionen av ostindieseglaren Götheborg (som för övrigt tar en kortare tur i sommar, bland annat till Vänern)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28818
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: L'Hermione på väg!

Inlägg av Hans » 21 april 2015, 09:32


Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: L'Hermione på väg!

Inlägg av Varulv » 22 april 2015, 12:03

gunship skrev:
CvD skrev:
Hans skrev:
En kopia är byggd och nu på väg till staterna för att fira den 4/7. Imponerande jobb - när får vi se en rekostruktion av Kronan eller Wasa?
MVH

Hans
Hmm, tror inte Wasa vore en bra ide att kopiera, hon sjönk ju på grund av att hon var felkonstruerad. :P
Nej, haha! Däremot någon av systrarna men med Wasas dekor?
Det må da være regalskipet "Äpplet" (sjøsatt 1628) som var konstruert på samme plan som "Vasa", men som fikk forskjellige proporsjoner og en bedre oppbygning som gjorde at dette skipet ble et av 1600-tallets største suksesser som regalskip, det var fremdeles i strid i 1659 og dannet forbildet for en rekke liknende skip. Det hjalp noe ved å kutte ned stykkvekten på kanonene på øvre dekk da man gikk bort fra 24-punds til mindre kalibre etter bare noen få år. "Vasa" var ikke feilkonstruert, hun bare var ganske sterkt forsterket i sammenligning med samtidige skip selv om det vist seg at proporsjonene var ikke korrekt - og at man kan ha fått en ubalanse i oppbygningen gjennom forfeilede bruk av avstandsmåling. På den tid var avstanden mellom katastrofe og suksess meget usedvanlig kort.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: L'Hermione på väg!

Inlägg av CvD » 23 april 2015, 12:10

Varulv skrev: "Vasa" var ikke feilkonstruert, hun bare var ganske sterkt forsterket i sammenligning med samtidige skip selv om det vist seg at proporsjonene var ikke korrekt - og at man kan ha fått en ubalanse i oppbygningen gjennom forfeilede bruk av avstandsmåling. På den tid var avstanden mellom katastrofe og suksess meget usedvanlig kort.
Med andra ord, hon var felkonstruerad. ;)

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: L'Hermione på väg!

Inlägg av Varulv » 24 april 2015, 04:52

CvD skrev:
Varulv skrev: "Vasa" var ikke feilkonstruert, hun bare var ganske sterkt forsterket i sammenligning med samtidige skip selv om det vist seg at proporsjonene var ikke korrekt - og at man kan ha fått en ubalanse i oppbygningen gjennom forfeilede bruk av avstandsmåling. På den tid var avstanden mellom katastrofe og suksess meget usedvanlig kort.
Med andra ord, hon var felkonstruerad. ;)
"Äpplet" og "Vasa" ifølge Jan Glete var essensielt bygd etter den samme plan, med kosmetiske forskjeller, ennå den første ble en suksess med en langvarige karriere mens den andre ble en katastrofe. Begge hadde samme oppbygning. Samme deplasement (etter datidens standard). Samme design med individuelle forskjell. Begge var også usedvanlig solid forsterket i sammenligning med samtidige skip. Det kan komme av erfaringer med den eldre "Äpplet" som var utsatt for hoggingsproblemer. Disse som bygde de to regalskip hadde studerte det eldre regalskipet i forveien. Da arkeologene gjennomsøkte "Vasa" fant de forsterkninger som virket ganske overdrevet i sammenligning med det som var funnet i andre vrak fra den tid. "Vasa" var meget robust selv sammenlignet med vanlige hollandske skip, mer lik et linjeskip fra slutten på 1600-tallet.

Gustav 2. Adolf hadde observerte de dansk-norske storskipene og ønsket seg tilsvarende i den svenske flåten som hittil bare hadde mindre sjøfartøyer, så han startet et langvarig skipsprosjekt som tok for seg jomfruelig territorium for de svenske skipsbyggerne som ikke hadde bygde større skip på mange tiår. Det var mye feiling underveis mot sjøsettingen av "Äpplet" som ble det første regalskipet av den øverste klasse som var blitt en suksess. "Äpplet var en ny begynnelse på de svenske storskipene som først sluttet i 1960-årene over tre hundre år senere, så dette skipet hadde en viktig betydning til tross for at hun var "Vasa"s ukjente søsterskipet.

Det var bred enighet under sjøretten om at "Vasa" ikke var feilkonstruert, men da hadde de ikke tilgang på avanserte vitenskapelige metoder som kunne forklare dem hvordan "Vasa" var blitt ustabilt som et resultat av for stramme proporsjoner og begynnelsestabber som skyldes at en overoptimistisk skipsbyggmester døde midt under byggeprosessen, erstattet av en lærevillig og mer forsiktig skipsbyggmester som ikke klarte å justere om "Vasa" som hadde nådde en avansert byggefase. Det var den siste skipsbyggmesteren som hadde bygd "Äpplet".

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: L'Hermione på väg!

Inlägg av gunship » 26 april 2015, 15:04

Just detta Äpplet var skeppet jag tänkte på.

Det ska väl också nämnas att admiralitetet inte ansåg Vasa som sjövardig - då de testeade stabiliteten (genom att låta lag springa tvärs över däcken och försätta henne i rullning) och fann att hon skulle kapsejsa vid en viss lutning - ganska precis den lutningen hon också kapsejsade vid (på den tiden mätte man i plankor under/över vattenlinjen, kommer inte ihåg om de var 2, 2 och en halv eller så). Kaptenen själv hade personligen varit med och försökt pressa in mer ballast, allt för medveten om stabilitetsproblemen. Det var kungens påtryckningar som fick amiralitetet att godkänna Vasa, och det sägs att det var med orden något i stil med "måtte gud giva att hon aldrig utsätts för mer än en lätt bris".

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: L'Hermione på väg!

Inlägg av Varulv » 29 april 2015, 13:26

gunship skrev:Just detta Äpplet var skeppet jag tänkte på.

Det ska väl också nämnas att admiralitetet inte ansåg Vasa som sjövardig - då de testeade stabiliteten (genom att låta lag springa tvärs över däcken och försätta henne i rullning) och fann att hon skulle kapsejsa vid en viss lutning - ganska precis den lutningen hon också kapsejsade vid (på den tiden mätte man i plankor under/över vattenlinjen, kommer inte ihåg om de var 2, 2 och en halv eller så). Kaptenen själv hade personligen varit med och försökt pressa in mer ballast, allt för medveten om stabilitetsproblemen. Det var kungens påtryckningar som fick amiralitetet att godkänna Vasa, och det sägs att det var med orden något i stil med "måtte gud giva att hon aldrig utsätts för mer än en lätt bris".
Det var ikke rom nok for mer ballasten. Idet jomfruturen startet, hadde man forhåpninger om at vektfordelingen kan løse problemet med skipets stabiliteten fordi det skulle motta forråder og en transport på flere hundre soldater underveis til sitt mål. Den første delen av reisen var dermed den farligste, derfor hadde man erfarne sjømenn om bord i håp om at man kunne komme fram til det første stoppet hvor soldatene venter. De vil simpelt "tyngre ned" "Vasa" for sjøreisen.

Da "Äpplet" var sjøsatt, hadde skipsbyggmesteren justerte om designen etter egne vurdering, mere sluttførte påleggsarbeidet man var forhindret fra å gjøre på "Vasa". Det var egentlig meget enkelt med tanke på datidens skipsbyggingsteknikk som betyr at man kan justere om basisdesignens proporsjoner før det ble reist slag (hollandsk teknikk gikk ut på "skall-først", ved å sette sammen et "skall" før man reiste slag og deretter bygge "skjelett-først" etterpå).

Glete har dokumentert at man tror forbildet for "Vasa" og "Äpplet" ikke kom fra et hollandsk skip, men fra et fransk krigsskip som liksom "Äpplet" hadde en lang og trofast tjenesteperiode fram til det eksplodert under et sjøslag med spanjolene. Hovedforskjellen mellom den franske "de Guise" og "Äpplet" kan være at man "satt et lokk på" øverste kanondekk (som kalles spardekk i 1800-tallet). "de Guise" var ikke et mindre formidabelt krigsskip enn "Äpplet" tross færre kanonstykker.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28818
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: L'Hermione på väg!

Inlägg av Hans » 3 juni 2015, 09:55

Bild
Strategypage skrev:ATLANTIC OCEAN (June 2, 2015) The Arleigh Burke-class guided-missile destroyer USS Mitscher (DDG 57), right, provides a warm welcome to the French tall ship replica the Hermione in the vicinity of the Battle of Virginia Capes off the East Coast of the United States. The original Hermione brought French General Marquis de Lafayette to America in 1780 to inform General Washington of France's alliance and impending support of the American Revolutionary War. The symbolic return of the Hermione will pay homage to Lafayette and the Franco-American alliance that brought victory at the Battle of Yorktown in 1781. The Hermione will visit Yorktown, Va. June 5 and then continue up the east coast visiting cities of Franco-American historical significance. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class Michael Sandberg)
http://www.strategypage.com/military_ph ... 20333.aspx

MVH

Hans

Skriv svar