John Steinbeck om örlogsfartyg
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
John Steinbeck om örlogsfartyg
Hittade denna hyllning till jagare av John Steinbeck:
"A Destroyer is a lovely ship, probably the nicest fighting ship of all. Battleships are litte like steel cities or great factories of destruction. Aircraft Carriers are floating flying fields. Even Cruisers are big pieces of machinery, but a Destroyer is all boat.
In the beautiful clean lines of her, in her speed and roughness, in curious gallantry, she is completely a ship, in the old sense."
"A Destroyer is a lovely ship, probably the nicest fighting ship of all. Battleships are litte like steel cities or great factories of destruction. Aircraft Carriers are floating flying fields. Even Cruisers are big pieces of machinery, but a Destroyer is all boat.
In the beautiful clean lines of her, in her speed and roughness, in curious gallantry, she is completely a ship, in the old sense."
Re: John Steinbeck om örlogsfartyg
Var någonstans?
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Jag fick den från förklaringen av vapnet för USS John Hancock (DD 981). Ursprungligen kommer den dock från samlingsvolymen "Once There Was a War" utgiven första gången 1958. Det är en samling med Steinbecks artiklar som han skrev som specialkorrespondent för New York Herald Tribune juni-december 1943, och handlar främst om kriget i Medelhavet och Europa. Artikeln i fråga heter "A Destroyer" och är daterad 24 november 1943 och verkar i sitt original vara längre än de rader jag citerade.
Men jösses då, tror jag läst dem för länge sedan. Steinbeck är husguden för mig...
Tack för infon!
Tack för infon!
Mvh
Gostap
Gostap
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Varsågod! Skall själv se om jag kan gräva fram ett ex av boken. Borde ju inte vara så svårt bibliotekarie som man är ...
- Per Andersson
- Medlem
Det var länge sedan jag läste boken i fråga, men jag minns den som klart läsvärd.
Den har getts ut på svenska också, "Det var en gång ett krig", i förhållandevis stor upplaga på 60- och 70-talet. Den går att hitta på antikvariat eller på nätet rätt enkelt.tyskaorden skrev:Jag fick den från förklaringen av vapnet för USS John Hancock (DD 981). Ursprungligen kommer den dock från samlingsvolymen "Once There Was a War" utgiven första gången 1958. Det är en samling med Steinbecks artiklar som han skrev som specialkorrespondent för New York Herald Tribune juni-december 1943, och handlar främst om kriget i Medelhavet och Europa. Artikeln i fråga heter "A Destroyer" och är daterad 24 november 1943 och verkar i sitt original vara längre än de rader jag citerade.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Då är det bara att välja om man vill läsa den på engelska eller svenska med andra ordWooster skrev:Den har getts ut på svenska också, "Det var en gång ett krig", i förhållandevis stor upplaga på 60- och 70-talet. Den går att hitta på antikvariat eller på nätet rätt enkelt.tyskaorden skrev:Jag fick den från förklaringen av vapnet för USS John Hancock (DD 981). Ursprungligen kommer den dock från samlingsvolymen "Once There Was a War" utgiven första gången 1958. Det är en samling med Steinbecks artiklar som han skrev som specialkorrespondent för New York Herald Tribune juni-december 1943, och handlar främst om kriget i Medelhavet och Europa. Artikeln i fråga heter "A Destroyer" och är daterad 24 november 1943 och verkar i sitt original vara längre än de rader jag citerade.
Den finns även på webben. Copyrighten torde ha utgått. Jag sökte på citatet då tråden startade och nätversionen kom fram rätt högt på listan.