Jagaren Öland

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: Jagaren Öland

Inlägg av SEVET » 23 juni 2010, 21:27

I Örlogsboken 1981 står följande:

På Jagarna HALLAND och SMÅLAND finns robot 08, en 5,7 meter lång sjömålsrobot, som avfyras från ett dubbelställ på aktersta torpedtubstället. Akter om avfyrningsrampen finns ett robotmagasin som medger ett flertal skott.

http://www.robotmuseum.se/Mappar/Roboth ... _rb_08.htm

Det är i samma Örlogsbok som bilden på PELIKANEN hämtats. Skulle tro att det är en 08:a den bärgar.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jagaren Öland

Inlägg av Psilander » 24 juni 2010, 09:10

Urban skrev: Med tanke på att Östergötland klassen beställdes med början 1953 samt kölsträcktes från 1955 så var det knappast FB 58 som gjorde att man beställde dessa utan orsaken var vad jag vet att man hade pengar för 3 till jagare av Halland klass eller 4 st motsvarande Östergötland och man ville ha fler fartyg helt enkelt. Se mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ster ... landsklass

Däremot så föll ju halvsystrarna till Halland som du säger pga FB 58.
CM Stig H;son Ericson gjorde en prioritering mellan Lappland och Östergötland eftersom båda serierna var påbörjade. Tyvärr föll beslutet till Ögds fördel. På sikt hade vi nog haft mer nytta av Lappland serien pga deras större utvecklingspotential.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Jagaren Öland

Inlägg av Urban » 24 juni 2010, 20:20

Psilander skrev:
Urban skrev: Med tanke på att Östergötland klassen beställdes med början 1953 samt kölsträcktes från 1955 så var det knappast FB 58 som gjorde att man beställde dessa utan orsaken var vad jag vet att man hade pengar för 3 till jagare av Halland klass eller 4 st motsvarande Östergötland och man ville ha fler fartyg helt enkelt. Se mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ster ... landsklass

Däremot så föll ju halvsystrarna till Halland som du säger pga FB 58.
CM Stig H;son Ericson gjorde en prioritering mellan Lappland och Östergötland eftersom båda serierna var påbörjade. Tyvärr föll beslutet till Ögds fördel. På sikt hade vi nog haft mer nytta av Lappland serien pga deras större utvecklingspotential.
Självfallet gjorde han en prioritering, men var överhuvudtaget Lappland serien ens kölsträckta? Att man hade beställt viss material till dessa två liksom den planerade minläggaren är väl det som man hade gjort?

Att skrota 4 jagare från 1958 då dessa alla redan var sjösatta och togs i tjänst mellan 1958 -59 vore ju en riktig kapitalförstöring!

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: Jagaren Öland

Inlägg av SEVET » 25 juni 2010, 16:21

Mer från Krönikeboken.

Fartygets officersbesättning under sommaren var:

Fartygschef .................... Kommendörkapten 2 gr. ....................... Rolf Dahl
Sekond ......................... Kapten ........................................... Anders Friberg
Artilleriofficer ................. Löjtnant ......................................... Bo Berken
Eldledare msv ................. Löjtnant ......................................... Lars Riis-Björnstad
Luftförsvarsofficer ........... Flaggkadett ..................................... Thomas Wenkel
Eldledare lätt .................. Löjtnant (Fl R) .................................. Björn Lager 28/4 - 21/6
Torpedofficer ................. Löjtnant ......................................... Per-Olof Hugelius
Stridsledningsofficer ......... Löjtnant ......................................... John Lundberg
Signalofficer .................. Löjtnant .......................................... Emil Svensson
Ubåtsjaktofficer .............. Fänrik ............................................ Oskar Hammarström
Fartygsintendent ............. Fänrik ............................................ Staffan Österman
Fartygsingenjör ............... Mariningenjör (Lt) ............................. Bernt Lööf
Maskin-, Elektroingenjör .... Mariningenjör (Lt) ............................. Tage Tiren - 1/9
Maskin-, Elektroingenjör .... Mariningenjör (Lt) ............................. Lars Källemark 1/9 -
Skyddsingenjör ............... Mariningenjör (Fk) ............................. Calle Giseaus - 20/6
Teleingenjör .................. Mariningenjör (Lt) .............................. Lars-Erik Ohlsson
Fartygsläkare ................. Marinläkare (Fk) ................................ Bo-Johan Norlén 11/4 - 11/5
.................................. Marinläkare (Kn) ................................ Göran Zador 12/5 - 20/6
.................................. Marinläkare (Fk) ................................ Lars Tideström 20/6 - 10/10


Under förläggningstiden i Hårsfjärdsområdet var ÖLAND tilldelad förtöjningsplats vid Vitså pir nr 1, östra kajen.

DSC05264 Strategisnack 58%.JPG
Från vänster FC Kommendörkapten 2 gr. Rolf Dahl, Sekond Kapten Anders Friberg, Flottiljchef Kommendör Per Rudberg som utövade sitt befäl från JAGAREN SMÅLAND. Fotot taget av någon okänd ur besättningen innan Flottiljchefen vojtades över till JAGAREN SMÅLAND.
DSC05264 Strategisnack 58%.JPG (61.44 KiB) Visad 1972 gånger

Efter uppehåll i Karlskrona gick de tre jagarna åter till sjöss för att via Västkusten gå mot sommarens utlandsbesök.
Resan ställdes mot London. Man gick tillsammans med ÄLVSNABBEN.
1. jagarflottiljen hade 2 grupper och 1. gruppen leddes av JAGAREN HÄLSINGLAND medan 2. gruppen bestod av JAGAREN ÖLAND och de tre torpedbåtarna SIRIUS, ALTAIR och ANTARES. ÄLVSNABBEN förtöjdes vid kaj medan de tre jagarna förtöjdes vid bojar på Themsen i höjd med Greenwich. Värmen var tryckande, men besättningen hade ett trevligt och intressant besök i världsstaden.

DSC05266 FC genomgång på Themsen 60%.JPG
FC genomgång med besättningen vid besöket i London. Foto någon ur besättningen.
DSC05266 FC genomgång på Themsen 60%.JPG (55.98 KiB) Visad 1972 gånger
DSC05245 ÖLANDS manskap utom vakten 60%.JPG
ÖLANDS manskap utom vakten fotograferat av någon okänd ur besättningen vid förtöjningen på Themsen.
Sitter själv på huk längst fram till vänster. Fotot från 1969. Kvalité så de förslår.
DSC05245 ÖLANDS manskap utom vakten 60%.JPG (81.66 KiB) Visad 1972 gånger

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jagaren Öland

Inlägg av Psilander » 26 juni 2010, 18:54

Urban skrev:
Psilander skrev:
Urban skrev: Med tanke på att Östergötland klassen beställdes med början 1953 samt kölsträcktes från 1955 så var det knappast FB 58 som gjorde att man beställde dessa utan orsaken var vad jag vet att man hade pengar för 3 till jagare av Halland klass eller 4 st motsvarande Östergötland och man ville ha fler fartyg helt enkelt. Se mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ster ... landsklass

Däremot så föll ju halvsystrarna till Halland som du säger pga FB 58.
CM Stig H;son Ericson gjorde en prioritering mellan Lappland och Östergötland eftersom båda serierna var påbörjade. Tyvärr föll beslutet till Ögds fördel. På sikt hade vi nog haft mer nytta av Lappland serien pga deras större utvecklingspotential.
Självfallet gjorde han en prioritering, men var överhuvudtaget Lappland serien ens kölsträckta? Att man hade beställt viss material till dessa två liksom den planerade minläggaren är väl det som man hade gjort?

Att skrota 4 jagare från 1958 då dessa alla redan var sjösatta och togs i tjänst mellan 1958 -59 vore ju en riktig kapitalförstöring!
Det var dom, runt 10% klara, men avbeställningen blev snordyr (runt 70milj kronor) tror jag man förlorade, med ganska liten uteffekt. I princip kunde bara turbinerna till Älvsborg räddas.

Den stora förlusten i FB58 var att flottan tvingades bli arméns höpgerflank. Någonting vi fortfarande lider av. SÄrskilt politiskt.

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: Jagaren Öland

Inlägg av SEVET » 26 juni 2010, 23:15

Lite bilder från HMS ÖLANDs besök i London 1969:

3 Jagare förifrån på Themsen vid Greenwich 60%.JPG
Från vänster: J16 ÖLAND, J23 HÄLSINGLAND, J19 SMÅLAND.
Foto: Någon ur besättningen.
3 Jagare förifrån på Themsen vid Greenwich 60%.JPG (38.15 KiB) Visad 1947 gånger

3 Jagare akterifrån på Themsen vid Greenwich 60%.JPG
Från vänster: J19 SMÅLAND, J23 HÄLSINGLAND, J16 ÖLAND.
Foto: Någon ur besättningen.
3 Jagare akterifrån på Themsen vid Greenwich 60%.JPG (48.25 KiB) Visad 1947 gånger

Älvsnabben på Themsen vid Greenwich 56%.JPG
ÄLVSNABBEN förtöjd vid kaj i Greenwich. Foto taget från JAGAREN SMÅLANDs halvdäck av okänd fotograf.
Älvsnabben på Themsen vid Greenwich 56%.JPG (59.04 KiB) Visad 1947 gånger

ÄLVSNABBEN skulle givetvis ligga förtöjd vid kaj i Greenwich.
Ofta användes hon som målfartyg vid torpedskjutningar. Vi brukade alltid gå ut till övningsplatsen och där få ligga och vänta på att hon skulle komma så småningom med sina elva knop.

Älv(a) snabben. Hade vi ej måst vänta på henne, så skulle militärtjänsten vara gjord på halva tiden.

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: Jagaren Öland

Inlägg av SEVET » 27 juni 2010, 20:19

Fortsättning från Krönikeboken:

Resan ställdes sedan via Kielkanalen till semesteruppehållet i Karlskrona.

"""Min egen beskrivning från tidigare inlägg i tråden;
När vi skulle lämna England på måndagen, så skulle vi gå med panna 1 påeldad. Av någon anledning ?? så var ej matarvattenpumpen förberedd och då det uppdagades att glasröret på pannan var tomt, så blev det panik och man öppnade för ångan ut i de kalla ledningarna för att sänka ångtrycket.. Då blev jag för första gången riktigt rädd, när man såg hur de stora ångrören skakade av vattensmällar och allt skit och damm som låg på dem föll ner. Snabbstängning av pannan.
Någon timmes väntan med forcerad eldning för att få upp trycket i panna 2 till 30kg arbetstryck. Man kunde bara gå ut när tidvattnet var flod.
Väl hemkomna till Karlskrona, så öppnades ångdomen och pannan inspekterades. Man kunde konstatera att vattenståndet ej hade varit så lågt så att ångtuberna varit utan vatten. Alltså blev pannan godkänd för fortsatt användning."""

Hur var det med tullvisitationerna - efter långresorna?

-----------
På hemvägen ryktades det om tullvisitation vid hemkomsten.
Själv hade jag 2 limpor cigaretter som man ju helst inte ville bli av med. Vi var nog många med samma problem.
Under en vakt i pannrummet så kom jag på att det skulle vara ganska säkert att gömma dem under durkarna. Jag fick tag i en stor plastpåse och lindade in dem omsorgsfullt i denna. Under durkarna var det vatten blandat med oljeslabb, så det gällde att påsen var tät. Dessutom fick ju inte slabbet stiga för högt, så det gällde att hela tiden ha koll på läget. Med ett snöre knöt jag upp paketet under ett av de större rören in under en durk som var svår att lyfta. Här försökte jag känna mig ganska säker och tyckte att jag kommit på en bra lösning.
I Karlskrona blev det så tullvisitation. Några tullare kom ombord och gick direkt ner i Gunrummet där de stannade en stund. Man kan bara ana vad som där dryftades. Sen gick dom iland igen.
Dom visste nog att efter alla rykten som tidigare gått, så var det ingen som vågade smuggla något av större värde.
Kanske FC gick i godo för sin besättning.
Nu kunde man med lättnad plocka upp sitt paket och konstaterade att det klarat sig bra.
-----------------------

Semesteruppehållet i Karlskrona inleddes i och med midsommar. Ett par veckor i anslutning till uppehållet ägnades åt översynsarbete och en vecka tillbringade den värnpliktiga delen av besättningen i övningsterrängen vid Rosenholm, där kompletterande allmänmilitär utbildning bedrevs under ledning av fartygets egna instruktörer.


DSC05268 JAGAREN ÖLAND  Oxelösund -69  58%.JPG
JAGAREN ÖLAND gjorde under säsongen ett helgbesök i Oxelösund.
Foto: Någon ur besättningen.
DSC05268 JAGAREN ÖLAND Oxelösund -69 58%.JPG (36.92 KiB) Visad 1935 gånger

DSC05292 Öland akter i Oxelösund 50 %.JPG
JAGAREN ÖLAND gjorde under säsongen ett helgbesök i Oxelösund.
Foto: Någon ur besättningen.
DSC05292 Öland akter i Oxelösund 50 %.JPG (38.26 KiB) Visad 1935 gånger

DSC05328 JAGAREN ÖLAND i Karlshamn -69  60%.JPG
Under säsongen gjordes även ett besök i Karlshamn dit man gick för avmagnetisering i en speciell bana.
Foto: Någon ur besättningen.
DSC05328 JAGAREN ÖLAND i Karlshamn -69 60%.JPG (37.04 KiB) Visad 1935 gånger

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: Jagaren Öland

Inlägg av SEVET » 9 juli 2010, 22:06

Mera ur Krönikebok:

Efter en dryg månads stillaliggande gick fartyget i slutet av juli månad åter till sjöss.
Övningarna bedrevs därefter i Hårsfjärdsområdet i sedvanlig hög takt.
Vid tävlingen i artilleriskjutning med jagare om H.M. Konungens pris, den så kallade "Kungaskjutningen", lyckades Öland vinna, och pokalen för "Naval Competitions" förvarades med stolthet under en vecka ombord för att därefter återställas till CKF för att förvaras till nästa års tävlingar.

En vecka under augusti ägnades åt taktiska övningar i Blekingeområdet och i början av oktober deltog Öland i årets krigsövning i Ålands Hav och inom Öregrundsbasen.

Vid tävlingarna om "Prinsens Pokal" i torpedskjutning samtidigt med artilleriskjutning om "Boforspriset" segrade Öland.
"Boforspriset" utdelades icke på grund av svårigheter med nedslagsobservationerna.

Vissa omkommenderingar av personal skedde under oktober månad och under eftervintern.

Officersbesättningen fick därefter följande utseende:

Fartygschef .................... Kommendörkapten 2 gr. ....................... Rolf Dahl
Sekond ......................... Kapten ........................................... Anders Friberg -12/4
.................................. Kapten ........................................... Nils-Magnus Ubby 5/5-
Artilleriofficer ................. Löjtnant ......................................... Bo Berken
Eldledare msv ................. Löjtnant ......................................... Lars Riis-Björnstad
Luftförsvarsofficer ........... Fänrik ........................................... Carl-Gustav Dybeck -12/4
Eldledare lätt .................. Löjtnant ......................................... Göran Moser -14/11
.................................. Fänrik ........................................... Björn Bergström 15/11 -
Torpedofficer ................. Löjtnant ......................................... Per-Olof Hugelius -18/12
.................................. Löjtnant ......................................... Nils Engström 19/12-
Stridsledningsofficer ......... Löjtnant ......................................... John Lundberg
Signalofficer ................... Fänrik ........................................... Lars-Göran Gatenfelt -15/1
.................................. Löjtnant ......................................... Tom Danell 15/1-
Ubåtsjaktofficer .............. Fänrik ............................................ Tom Ellerth 19/12-
Fartygsintendent ............. Fänrik ............................................ Ulf Hagman -20/3
Fartygsingenjör ............... Mariningenjör (Lt) ............................. Bernt Lööf -31/12
.................................. Mariningenjör (Kn) ............................. Ture Olsson 1/1-
Maskin-, Elektroingenjör .... Mariningenjör (Lt) ............................. Lars Källemark
Skyddsingenjör ............... Mariningenjör (Lt) .............................. Bengt Rygge 16/3-
Teleingenjör .................. Mariningenjör (Lt) .............................. Lars-Erik Ohlsson
Elektroingenjör ............... Mariningenjör (FK) ............................. Per Dahlander -12/4
.................................. Mariningenjör (Fk) ............................. Leif Holmström 12/4-
Fartygsläkare ................. Marinläkare (Fk) ................................ Björn Svensson 15/10-17/12
.................................. Marinläkare (Lt) ................................ Gunnar Stenström 7/1-9/2
.................................. Marinläkare (Lt) ................................ Bengt Nilsson 9/2-24/3
.................................. Marinläkare (Lt) ................................ Odd Rosenqvist 24/3-12/4
.................................. Marinläkare (Fk) ................................ Jan Hagströmer 12/4-13/5


I början av november gjorde delar av kustflottan besök utefter norrlandskusten. Öland besökte Luleå, där staden storslaget tog emot fartyget. Isen låg i hamn och skärgård.

DSC05280 JAGAREN ÖLAND i Luleå 60%.JPG
JAGAREN ÖLAND förtöjd vid kaj i Luleå en mörk novembernatt.
Foto: Någon ur besättningen.
DSC05280 JAGAREN ÖLAND i Luleå 60%.JPG (49.56 KiB) Visad 1871 gånger

Sedan kustflottan i sedvanlig ordning slutinspekterats av sin chef ställdes kursen mot Karlskrona, där den gamla värnpliktsbesättningen mönstrade av den 18 december till hemförlovning, och en ny dagen därefter mönstrade ombord. Varvsarbeten och dockning utfördes.

Jul- och nyårsledigheten påbörjades och först den 20 januari kastade fartyget loss för att den nya besättningens utbildning skulle på allvar påbörjas.

Vintern kännetecknades av besvärliga is- och väderförhållanden. Utbildningen i form av skjutningar m.m. blev svår att genomföra. Under mars månad vistades Öland på Västkusten ingående i ubåtsjaktövningen "RÄKAN", varvid bl.a. Hälsingborg, Lysekil och Göteborg besöktes.

Före påsk ingick fartyget till Karlskronavarvet för en välbehövlig översynsperiod. Denna pågick till mitten av april. Sekonden mönstrade av och ersattes 5/5 med Kn Magnus Ubby.

Strax före månadsskiftet april/maj gick jagaren upp mot Hårsfjärden.

Övningen pågick i hård takt och avslutades före övningsuppehållet med ett besök i Amsterdam i mitten av juni månad.
Besättningen besåg staden och dess omgivningar och uppskattade synbarligen detta avbrott i den dagliga rutinen. Under fram- och återresan togs vägen genom Kielkanalen. Till midsommar förtöjde fartyget i Karlskrona för semestrar, översyner och allmänn militär utbildning. Först i slutet av juli kastades åter loss och under de följande veckorna besöktes bl.a. Visby, Varberg och Göteborg. Kustflottans taktiska övningar bedrevs på Västkusten.

Årets avslutande övningar bedrevs i Hårsfjärdsområdet. Avgående CM viceamiral Lindemalm tog farväl av Kustflottan och den 9 september hälsade Öland avgående CKF samt flottiljchef farväl och gick mot Karlskrona.

Besättningen avmönstrade den 14 september och fartyget var klart att emottaga krigsbesättning för deltagande i 1970 års krigsförbandsövningar.

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: Jagaren Öland

Inlägg av SEVET » 10 juli 2010, 20:02

KFÖ 1970

1970.09.11 kl 0900 inmönstrade KFÖ-besättningens inryckningsomgång nr 1, dvs de som inkallats till befälsövningen. Den nya besättningen utgjordes av Upplands krigsbesättning, enär Upd av kostnadsskäl inte rustades för en månads KFÖ.

Öland var flottiljledare i den krigsövande jagarflottiljen med flottiljchefens - Kommendör Arne Åkersen - befälstecken blåsande.
Flottiljadjutant var Kn Staffan Fischerström.

Ombord kommenderade officerare voro:

Fartygschef .................... Kk 2 .............................................. Elon Lindmark
Sekond ......................... Kn ................................................ Hans Kjebon
Artilleriofficer ................. Kn ................................................ Bengt Uggla
Eldledare msv .................. Lt ................................................ Lars Riis-Björnstad
Luftförsvarsofficer ............ Lt (Fl R) ......................................... Peder Jennerholm
Eldledare lätt ................... Lt (Fl R) ......................................... Bertil Wagner
Observationsofficer ........... Lt (SVK) .......................................... Sven-Bertil Nilsson
Torpedofficer .................. Lt ................................................. Claes-Göran Dahl
Stridsledningsofficer .......... Lt ................................................. John Lundberg
Signalofficer ................... Lt ................................................. Björn Lagersten
Ubåtsjaktofficer ............... Lt (Fl R) .......................................... Carl Rudolf Nyström
Fartygsintendent .............. Lt (Int) ............................................ Erik Danielsson
Fartygsingenjör ............... Ming (Lt) .......................................... Bert-Göran Lööf
Maskiningenjör ............... Ming (Lt) .......................................... Sven Håkansson
Skyddsingenjör ................ Ming (Fk) ......................................... Jan Warholm
Teleingenjör ................... Ming (Lt) .......................................... Gert Persson
Fartygsläkare .................. Ml (Lt) ............................................. Per Gustaf Hansson


KFÖ:s första vecka utgjordes av befälsövning. Fartyget anlände inte till Karlskrona förrän under torsdagen 09.10 varför embarkering kunde ske först under fredagen 09.11.

Denna vecka användes främst till att förbereda befälet för att leda övningen och utbildningen med besättningen i stridsutbildning, skyddstjänst och markstrid, att förbereda befälet för mobiliseringsskedet och avrustning av fartyget samt att ge befälet ett tillfälle att repetera det väsentligaste inom egen befattning.

Besättningen samlades i början av veckan i modellsalen i ÖHK.

Även chefen för den krigsövande jagarflottiljen, Kmd Åkesson, samlade för första gången förbandets besättningar till gemensam genomgång.

För gunrummets medlemmar arrangerades en gemensam mässmiddag under övliga former på Sjöofficerssällskapets Restaurant.
DSC04508 JAGAREN ÖLAND som tavla 55%.JPG
Mitt första hobbyjobb med Jagaren ÖLAND, Skala 1: 100. Utsågad ur aluminiumplåt 0,8mm tjock.
Använde 2 mm plywood som underlägg för att lövsågklingan ej skulle "hugga" i plåten.
DSC04508 JAGAREN ÖLAND som tavla 55%.JPG (32.13 KiB) Visad 1848 gånger
DSC04512 JAGAREN ÖLANDs data 55%.JPG
Denna skylt klistrad på tavlan berättar om fartygets data.
DSC04512 JAGAREN ÖLANDs data 55%.JPG (52.17 KiB) Visad 1848 gånger

Måndagen 09.14 inmönstrade inryckningsomgång 2 och därmed var fartygets besättning fulltalig. Dagen därpå började ett intensivt utbildningsskede.

Den första veckan utnyttjades för repetion av allmänn fartygstjänst, samt befattningsutbildning, skyddstjänst, stridssjukvårdstjänst och markstridstjänst.

På onsdagen 09.16 kastade Önd för första gången loss med den besättning som skall tjänstgöra tillsammans på Upd vid eventuell ofärd.

De första dagarna till sjöss användes för eldledningsövningar för luftvärnet samt för angörings- och navigeringsövningar i Karlskrona området.

Under den andra veckan ombord intensifierades befattningsutbildningen och övningarna till sjöss i Hanöbukten.

Ett antal artilleriskjutningar och eldledningsövningar, en ubåtsjaktövning och en minfällningsövning avlöste varandra. I loggboken antecknades vackert väder under perioden och trots den utbildning som pågått betraktades tjänsten ombord säkerligen av många av de repetionsövande som ett välkommet avbrott i annan civil eller militär verksamhet. För andra medför en repitionsövning som denna problem av olika slag - det är inte lika lätt för alla att återvända till livet i mässar och hängkojer eller till militärtjänstens krav.

Under den tredje veckan ombord avslutades de fartygsvisa övningarna med ytterligare ett antal artilleriskjutningar och eldledningsövningar, omväxlande med torpedskjutning och målgång för torpedbåtsdivisionen. Parallellt med den fortsatta befattningsutbildningen ombord påbörjades ett nytt, intensivt skede av krigsförbandsövningen - flottiljövningen.

Under några få hektiska dagar övades fartygets uppträdande i flottilj. Särskilt krävande blev dessa övningar för personal tillhörande stridsledning och manöver, samt för fartygs- och förbandscheferna.

Under detta skede deltog även Öland i tävlingen om Boforspokalen (artilleri) och Prinsens pokal (torped).

En väl upplagd och genomförd manöver bidrog till att Öland vann torpedskjutningen. Artilleriskjutningen vanns däremot av jagaren Småland.

I slutet av den tredje veckan inträdde Öland tillsammans med övriga fartyg i jagarflottiljen i det egentliga krigsövningsskedet kallat MARÖ -70.

Övningen var den största repetionsövning som ditintills genomförts inom marinen och den största övning som genomförts inom ÖrlBS sedan andra världskriget. Fyra intensiva övningsdygn följde. Vädret var dock gynnsamt och övningarna kunde genomföras utan andra påfrestningar än de som betingas av hårt arbete för somliga, väntan för andra och - gemensamt - bristen på sömn.

Onsdagen den 7 oktober kl 0730 förtöjde Öland vid mobiliseringskajen i ÖHK efter vad som eventuellt är fartygets sista expedition. Samma dag påbörjades fartygets avrustning som avslutades 1970.10.23 vilken dag befälstecknet nedhalades.

stenbo
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 augusti 2010, 11:18

Re: Jagaren Öland

Inlägg av stenbo » 8 augusti 2010, 21:30

Låg ombord på Uppland 1967. Efter skott med övningstorped på landsortsdjupet (eller i närheten) skulle vi bärga torpeden. Vädret var lugnt, bara en svag dyning. Efter att ha kört fram och back och stopp i ca 45 min lyckades vi backa på torpeden. Torpeden sjönk och ena propellern på Uppland slogs sönder. Krypfart in till dockan i Stockholm. Sjömansskapet varierade i flottan på den tiden. Det inträffade många "spännande" incidenter under sommarsäsongen -67 ombord på Uppland. Men det är väl bäst att klassificera dom som lumparminnen, för att inte trampa någon på tårna!
"stenbo"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Jagaren Öland

Inlägg av varjag » 9 augusti 2010, 11:48

"fram och back och stopp" i ca 45 min
Kanske ''skepparens karbin'' - hade varit en bättre lösning.. :D

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: Jagaren Öland

Inlägg av SEVET » 10 augusti 2010, 19:18

Fortsättning från Krönikeboken.

Sagan om Jagaren ÖLAND var ej slut i och med avrustningen 1970.10.23.
Det skulle visa sig att en KFÖ skulle hon få uppleva 1976.
Krönikeboken upptar inga anteckningar om händelser under övningen, utan i stället finns en diktsamling från Lyrikdetaljen HMS ÖLAND.

HMS ÖLAND UNDER KFÖ 1976. - En diktsamling.

Styrbord dikt, babord dikt
att skalda några rader vi kände som vår plikt

Var ska jag ligga? Hur ska jag bo?
Ta de me ro
Johan förlägger i städskrubb och ho.

Divisioner med alle man
röts det på blanka eftermiddan
chefen läste högt ur pressen
men inget var sant och hör sen!

Matarvattnet blev plötsligt bräckt
Sabotage?, frågade chefen helt fräckt

I kompoff-mässen råder diktatur
kapten Rohdin behandlar alla som djur

NS fixar fältpost
med hjälp av karta och kompass
PU räddar oss från svältkost
köper hem i stora lass.

Vem fan dricker vårt matarvatten?
Ja, det vete katten.

I solglasögon, handskar, putsad sko
spatserar LFO
Manöver! Lämna av! Gör om!
Uppfattat? - Uppfattat, uppfattat, uppfattat, kom.

Sekonden
en blond en
minns vi som kadett
redan då en sprätt.

Chefen för sjätte - nej sjunde - nej första
flottiljen är den största
hövdingen på båten
och basar för hela bråten.

Flottiljadjutanten,
den klanten
satt på sängkanten
och längtade hem till tanten.

Minns ni dom än
alla dessa högbåtsmän
som nu kallas officerare
men inte är sämre människor för det.

Fartygsläkaren fick jobba i ett kör
innan han fick hjälp av en förbandsinstruktör
det var mest liggsår och fotsvamp
som följd av en lång, hård kamp.

Gänget som tillhörde styrbords vakt
verkade ha hamnat på en lustjakt
Resten av vårt manskap
fick sällan ligga i beredskap.

SigO och RaMä
är ett omaka par
hähä
som ej tar kriget på fullt allvar.

Regoff kallas Ölands adel
på dem faller ingen tadel?

Klartext och krypton i luften surrar
då är det bäst att vi Månsson purrar.

Kvällsposten
dök upp vid frukosten
var finns någon make
till denna elaka drake?

Skandal, skrek Kvällsposten
Varmvatten från brandposten!
Utan livväst stannar vi ej ombord
med befäl som blandar ihop vänster och babord
och nästan krockar med färjan
Båten är kass, snart måste vi bärga´n.

Gummesson
han på KvP
fick invitation
att med egna ögon se
detta hemska vrak
som är sämre än en kajak.
ÖLAND Vrak KvP 40%.JPG
Kopia av artikel införd i KvällsPosten 22-09-1976.
Artikeln har jag fått av Per Gudmunsson på KvP.
Har varit införd tidigare i tråden, men hör egentligen hit.
ÖLAND Vrak KvP 40%.JPG (108.89 KiB) Visad 1688 gånger

P
betyder ilmeddelande
men P står också för mannen me´
det vänliga flinet
och kassaskrinet

225 man slåss mot den lede FI
Varför är alla mot detta skäggiga gli?

SigO är en färgstark karl
när han blandar drink i Beckers bar

Vår ubåtsjakt
blev verkligen ingen slakt
Med PPI som körs för hand
kan man lika gärna jaga från land

Fartygsläkaren, herr Unander-Scharin
sågs en afton utklädd till pingvin
men till vår fasa
kröp han hem som en trasa

Ve den stork
som kom med Bork

Oktobernatten är sjuk av plåt,
stjärnorna glamma och glimma.
Ingen sover i enslig båt
djupt under midnattstimma.
Vaktman slumrar i stilla regn,
regoff svirar i gunrummets hägn,
babords vakt är med livväst beredda.
Fientliga räder är företedda.

Kom i kniparvals,
lägg din kudde under din hals,
ingen ser dig, ingen alls -
Är det redan muck? Vafalls?

Den skrattande furiren skrattar
åt dem som han tror inte fattar
när han blinkar ryska tecken
över huvudet på folk på däcken.

Skredsviks lottor!
Öland går i åttor.

Purr ut, purr ut
Nu är friden slut
Upp och njut
av ett medelsvårt skjut

AO laddade det grova artilleriet
men fick ej skjuta på grund av fiskeriet

Stridsledare Wincent
tycktes både vänster- och högerhänt
där han satt i högsätet
som spindeln i nätet.

Intag halv stridsberedskap!
Det var ett stående budskap.
Lämna av till ITC!
Vad är det för vits me de´?

Kommer snart fortsättning från Lyrikdetaljen - HMS ÖLAND

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: Jagaren Öland

Inlägg av SEVET » 13 augusti 2010, 12:32

stenbo skrev,

Efter skott med övningstorped på landsortsdjupet (eller i närheten) skulle vi bärga torpeden. Vädret var lugnt, bara en svag dyning. Efter att ha kört fram och back och stopp i ca 45 min lyckades vi backa på torpeden. Torpeden sjönk och ena propellern på Uppland slogs sönder.



Kanske ett nytt sätt att låta fienden oskadliggöra sig själv.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Jagaren Öland

Inlägg av Osprey » 13 augusti 2010, 15:29

Hamnar förmodligen helt fel nu, men hade idag iallafall förmånen att sitta och prata med en radarmatros från HM Jagaren Östergötland... år cirka 57-58 och han kom inte ihåg vad FC hette... dvs. sådär lite drygt 20 år innan jag var inne i det hela... :)

styrman
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 december 2010, 20:33

Re: Jagaren Öland

Inlägg av styrman » 16 december 2010, 20:42

Fart inom skärs och Västra Stendörren. Förflytting skedde nog med högst 25knop i led, typ Stlm ytterskärgård Det finns de som försökt ta sig igenom Västra Stendörren med Jagare, men jag tror inte det lyckades utan man fick backa tillbaks. Det är så trångt att båten måste vridas runt med proppelrarna vid själva dörren så att säga

Skriv svar