Vart har patrullbåtarna tagit vägen?

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Vart har patrullbåtarna tagit vägen?

Inlägg av Perman » 11 april 2008, 20:48

Ressel skrev:
Perman skrev:Intressant FNP! Som sagt så finns dock HMS Jägaren fortfarande i tjänst i bevakningsbåtskompaniet i Göteborg, visserligen numera bara som vedettbåt men ändå. Hon är ju i alla fall en tvättäkta patrullbåt i grunden.
/Per
Hon tillhör sjöinfobataljonen(flottan), inte bevakningsbåtskompaniet(amfibiekåren).
Ok, tack för infon!

/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vart har patrullbåtarna tagit vägen?

Inlägg av Psilander » 20 juni 2008, 16:06

För den intresserade kan meddelas att de sista ptrbs nu har sålts till en engelsk firma. Jag såg hur de bogserades bort från flottans "dödsbro" i pottis i torsdags och till fiskehamnen på Saltö.

Lite tragiskt, även om jag inte har särskillt starka känslor för dem. Nu finns tre ptrb kvar i Sverige, en på maritiman i GBG, en för reervdelar hos Torpedbåtsveteranerna och en som övningsobjekt i Karlskrona.

http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=497

Vi får se det som en nystart och ett brott på "MTB-romantiken" nu bygger vi större...

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Re: Vart har patrullbåtarna tagit vägen?

Inlägg av Stivne » 18 augusti 2008, 21:34

Det är väl Hugin som ligger på maritiman i GBG, övningsskrovet i Karlskrona borde vara någon av de först utrangerade väl? Dock inte Mysing som vi sett exempel påtidigare, Vale, Magne eller Mjölner får jag det till?

Nån som vet vilken båt det är som blivit reservdelsbåt hos veteranerna?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vart har patrullbåtarna tagit vägen?

Inlägg av Wooster » 18 augusti 2008, 21:52

Psilander skrev:För den intresserade kan meddelas att de sista ptrbs nu har sålts till en engelsk firma.
En vän var i Karlskrona i helgen och såg dessa patrullbåtar ligga och vänta på leverans till britterna. Min vän fick 'av trovärdig källa' berättat för sig att de skulle användas av MI6 för att patrullera piratstinna vatten 'utanför Afrika' (antagligen Somalia som avsågs). Men motorerna var tydligen utplockade och återanvända av kungens gossar.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vart har patrullbåtarna tagit vägen?

Inlägg av Psilander » 19 augusti 2008, 16:48

fd HMS Starkodder har sålts till veteranerna och hann aldrig besöka "flottans dödsbro" i Karlskrona, Starkodder skall även varit den sista rustade i "Svenska flottan", (förlåt) 2.ysflj.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Vart har patrullbåtarna tagit vägen?

Inlägg av FNP » 19 augusti 2008, 21:52

Stivne skrev:Det är väl Hugin som ligger på maritiman i GBG, övningsskrovet i Karlskrona borde vara någon av de först utrangerade väl? Dock inte Mysing som vi sett exempel påtidigare, Vale, Magne eller Mjölner får jag det till?

Nån som vet vilken båt det är som blivit reservdelsbåt hos veteranerna?
Vale såldes till Storbritannien redan 1994-95, enligt uppgift sedemera klubblokal för någon lokalavdelning "Sea Cadets"(?). Vidare öden okända.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Re: Vart har patrullbåtarna tagit vägen?

Inlägg av Stivne » 24 augusti 2008, 20:59

Psilander skrev:fd HMS Starkodder har sålts till veteranerna och hann aldrig besöka "flottans dödsbro" i Karlskrona, Starkodder skall även varit den sista rustade i "Svenska flottan", (förlåt) 2.ysflj.
:D Det glädjer mig! Även om jag föredrog den något äldre förkortningen 2. Yaflj... Men visst var det väl (flå´t) folkets flotta som hade de sista rustade över huvudtaget?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vart har patrullbåtarna tagit vägen?

Inlägg av Psilander » 24 augusti 2008, 23:18

Stivne skrev:
Psilander skrev:fd HMS Starkodder har sålts till veteranerna och hann aldrig besöka "flottans dödsbro" i Karlskrona, Starkodder skall även varit den sista rustade i "Svenska flottan", (förlåt) 2.ysflj.
:D Det glädjer mig! Även om jag föredrog den något äldre förkortningen 2. Yaflj... Men visst var det väl (flå´t) folkets flotta som hade de sista rustade över huvudtaget?
Jo, Folkrepubliken Blekinges flotta hade de sista rustade 2005 vill jag minnas, Kungl. Svenska lämnade in sin sista 2002/03.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re:

Inlägg av FNP » 21 november 2008, 20:00

Psilander skrev:Jägaren gick aldrig i linje som patrullbåt, utan var bara protyp för sedan bli vedettbåt.
Det är helt riktigt! Mig veterligen var rb tuberna på däck "dummies" (finns inget spår av kablage, fundament mm).
Men radar, eldledning och pjäs (identiska med Norrköping klassen före modernisering) fungerade, likaså minräls. Jägaren "krigsplacerades" därför som "5:e båt/reserv" i 23.patrullbåtsdivisionen fram till ombyggnaden 1987-88.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Re: Vart har patrullbåtarna tagit vägen?

Inlägg av Stivne » 29 november 2008, 20:40

Men FNP, 23.e ptrdv fanns ju inte vid den tiden. 23.e uppstod väl under första halvan av 90-talet då 13.e upphörde?? (tror det borde vara 93 alt 94). Dessutom så är jag tveksam till att den skulle till östkusten i kri-org. Jägaren var väl det enda kvalificerade fartyg som erhöll B-C underhåll inom MKV?

13.e var förrådsställt och hade spridningsplats(er) mellan Landsort och Oxelösund.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Vart har patrullbåtarna tagit vägen?

Inlägg av FNP » 29 november 2008, 23:24

Stivne skrev:Men FNP, 23.e ptrdv fanns ju inte vid den tiden. 23.e uppstod väl under första halvan av 90-talet då 13.e upphörde?? (tror det borde vara 93 alt 94). Dessutom så är jag tveksam till att den skulle till östkusten i kri-org. Jägaren var väl det enda kvalificerade fartyg som erhöll B-C underhåll inom MKV?

13.e var förrådsställt och hade spridningsplats(er) mellan Landsort och Oxelösund.

1.Ytattackflottiljen, 10:e korvettdivisionen, 11:e robotbåtsdivisionen och 13:e patrullbåtsdivisionen var enbart fredsutbildningförband. Krigsförbanden hette 2:a, 20:e, 21:a och 23:e. i och med "vi 90" reformen skulle krigsförbandet synliggöras och därför "bytte" förbanden namn över en natt.
Jägaren låg mig veterligen under ÖrlBO (depåförlagd) fram till ombyggnaden till vedettbåt vilken var klar runt 1989, sedan gick den som vedettbåt först för MKS och sedan för MKV (1992/93).

kire_78
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 juli 2010, 18:45

Re: Vart har patrullbåtarna tagit vägen?

Inlägg av kire_78 » 28 juli 2010, 18:50

Kan/vet inte ett skvatt om flytetyg men detta skall tydligen vara Snapphanen

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... torder=asc

mvh /Erik

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re:

Inlägg av Wedman » 31 oktober 2010, 21:45

FNP skrev:Av de 4 fartygen ur 18.Ptrbdiv återstår idag 1 (Hugin) vid Maritiman (Göteborgs Maritima Centrum) övriga 3 nedskrotades vid ÖVM 2002-2003.

Av de 4 fartygen ur 23.ptrbdiv såldes skroven Kaparen och Snapphanen 2004 (dessa hade då legat avrustade sedan hösten 2001). Styrbjörn och Starkodder (avrustade hösten 2002) återstår om de inte hunnit försäljas i våras.

Av de 4 fartygen ur 36.ptrbdiv återstår samtliga.

Sålunda återstår i skrivande stund högst 6 enheter.
Vilka patrullbåtar ingick egentligen i 23. respektive 36. ptrbdiv?

När jag läser på wikipedia får jag följande intryck:
23. Väktaren, Snapphanen, Styrbjörn, Starkodder
36. Kaparen, Spejaren, Tordön, Tirfing

Detta stämmer med Bilaga 3 i boken om Kustflottan (avser läget 1998):
23. Väktaren, Snapphanen, Styrbjörn och Starkodder
36. Kaparen, Spejaren, Tordön och Tirfing

Hur går detta ihop med det FNP skrev? Hade Kaparen flyttats till Pottis efter 1998?

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Vart har patrullbåtarna tagit vägen?

Inlägg av FNP » 31 oktober 2010, 23:45

Skrivfel av mig i det inlägget, jag skrev i f... och villan Kaparen skall stå Väktaren, såväl Wiki som boken om Kfl har helt rätt!

Ursprungligen tillhörde de fyra äldsta fartygen 48:e (18:e), de fyra följande 46:e(36:e) och de sista åtta 13:e (23:e + en extra krigsdivision). Efter ombyggnader 91-93 och nedskärningar 1993-95 tillhörde Hugin, Munin och Mode 18:e och Vidar överfördes till 18:e som ersättning för Magne (uppgifterna i boken Örlogsfartyg och boken om Kfl är felaktiga!) och de 8 Kaparen båtarna fördelades på 36:e och 23:e enligt Wiki/Kfl boken. Krigsdivisonen lades ned.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Vart har patrullbåtarna tagit vägen?

Inlägg av Wedman » 31 oktober 2010, 23:56

FNP skrev:Skrivfel av mig i det inlägget, jag skrev i f... och villan Kaparen skall stå Väktaren, såväl Wiki som boken om Kfl har helt rätt!

Ursprungligen tillhörde de fyra äldsta fartygen 48:e (18:e), de fyra följande 46:e(36:e) och de sista åtta 13:e (23:e + en extra krigsdivision). Efter ombyggnader 91-93 och nedskärningar 1993-95 tillhörde Hugin, Munin och Mode 18:e och Vidar överfördes till 18:e som ersättning för Magne (uppgifterna i boken Örlogsfartyg och boken om Kfl är felaktiga!) och de 8 Kaparen båtarna fördelades på 36:e och 23:e enligt Wiki/Kfl boken. Krigsdivisonen lades ned.
Tackar!
Har du någon aning om i vilken ordning patrullbåtarna moderniserades till typ Kaparen? I Marinnytt läser jag att Vidars provmodernisering var klar oktober 1990 och att moderniseringarna av övriga skulle vara klar andra kvartalet 1993 (vilket det också blev enligt bokslut för 1992/1993).
Arbetar med detta:
http://www.warfaresims.com/forum/viewto ... =50&t=6695
/Jakob

Skriv svar