En berömd junker var W33 "Bremen" som år 1928 på 36,5 timma gjorde den första flygningen någonsin över atlanten i öst-västlig riktning med besättning bestående av kapten Hermann Köhl från tyska Luft-Hansa, andrepiloten James Fitzmaurice och med på flygningen var också sponsorn baron Gunther von Hünfeld.
Köhl blev under sista krigsåret befordrad till Hauptmann och kommendör över en s.k. "Bombengeschwaders". 1918 erhöll han orden "Pour le merite".
Junkern var ovanligt nog för denna tid helt i metall och med en motor. Motorn var vattenkyld, och gjorde 350 hästar vid 1 500 varv per minut. Köhl hade modifierat vingspetsarna något för att öka stabiliteten. Han tog också beslutet att inte ta med någon radio, för att inte "i onödan öka tyngden"...
Har nån sett om detta flygplan finns som modell?
Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hermann_Köhl
Historiska flygplan
Historiska flygplan
- Bilagor
-
- Junker w33..gif (67.63 KiB) Visad 3395 gånger
Re: Historiska flygplan
MPM har en bra byggsats av Junkers W.34, No 72110, identisk med det svenska ambulansplanet paa bilden paa forumet. Typerna var nastan identiska undantagandes den tyska radmotorn, i Sverige anvande vi en stjärnmotor.Dan Koehl skrev:En berömd junker var W33 "Bremen" som år 1928 på 36,5 timma gjorde den första flygningen någonsin över atlanten i öst-västlig riktning med besättning bestående av kapten Hermann Köhl från tyska Luft-Hansa, andrepiloten James Fitzmaurice och med på flygningen var också sponsorn baron Gunther von Hünfeld.
Köhl blev under sista krigsåret befordrad till Hauptmann och kommendör över en s.k. "Bombengeschwaders". 1918 erhöll han orden "Pour le merite".
Junkern var ovanligt nog för denna tid helt i metall och med en motor. Motorn var vattenkyld, och gjorde 350 hästar vid 1 500 varv per minut. Köhl hade modifierat vingspetsarna något för att öka stabiliteten. Han tog också beslutet att inte ta med någon radio, för att inte "i onödan öka tyngden"...
Har nån sett om detta flygplan finns som modell?
Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hermann_Köhl