-
Mats
- Medlem
- Inlägg: 699
- Blev medlem: 24 mar 2002 17:23
- Ort: Sundbyberg
Inlägg
av Mats » 26 apr 2002 13:53
[Flyttat från Omröstningar avdelningen]
Vilket av dessa jaktplan tycker ni var bäst. Motivera gärna era val.

Mustang

Messerschmitt

Spitfire

Zero
-
subskipper
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 23 mar 2002 16:30
- Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)
Inlägg
av subskipper » 26 apr 2002 14:04
Den är kanske inte den prestandamässigt bästa av jaktplanen, men få linjer är vackrare än en Spitfires, och få ljud är ljuvligare än mullrandet från en RR Merlin.
~Henric Edwards
-
Andreas Lärka
- Tidigare medlem
- Inlägg: 282
- Blev medlem: 26 mar 2002 06:49
- Ort: Borgnäs, Finland
Inlägg
av Andreas Lärka » 26 apr 2002 14:10
Messerschmitt Me 109 G2 och -G6. Båda använda av Finland.
Andreas Lärka
Borgnäs, Finland
-
Mats
- Medlem
- Inlägg: 699
- Blev medlem: 24 mar 2002 17:23
- Ort: Sundbyberg
Inlägg
av Mats » 26 apr 2002 14:48
Detta är
ljudet av en P-51 Mustang under en lågflygning i hög hastighet.

Merlin motorn som satt i planen var en amerikansk variant av de brittiska RR-motorerna. V-12 på nästan 1700 hp!

-
subskipper
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 23 mar 2002 16:30
- Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)
Inlägg
av subskipper » 26 apr 2002 15:17
Nog är det mumma för öronen alltid.
~Henric Edwards
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
Inlägg
av Gutekrigaren » 26 apr 2002 17:16
Hej!
Nu röstade jag av estetiska skäl på Spitten, men hade gärna sett FW-190 och den-där-italienska-med-radmotor-jag-alltid-glömmer-namnet-på-kärran bland alternativen. För att inte tala om Yak-9 och Mig-3... 8)
Mvh Petter
-
Mats
- Medlem
- Inlägg: 699
- Blev medlem: 24 mar 2002 17:23
- Ort: Sundbyberg
Inlägg
av Mats » 26 apr 2002 19:24
Kan det vara Macchi M.C. 205 Veltro? Den hade jag faktiskt ingen aning om om jag skall vara ärlig...
Här kommer "Yaken" och "Miggen". Hade dålig koll på dem också.

A Yak-9U of the Guards Regiment, Soviet Air Force 1944

Mig 3 - För Stalin!
Senast redigerad av 1 Mats, redigerad totalt 27 gånger.
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
Inlägg
av Gutekrigaren » 26 apr 2002 23:51
Den Macchin var det!!! Tackar!
För att fortsätta estetikdiskussionen är ju Yakovlev och Mig snyggare med infällda ställ anser jag. Tur i alla fall att de inte har pontoner...
Här är det enda plan med flottörer jag tycker är snyggt, men så oerhört snyggt sen. 709 knyck redan på 20-talet, all italiensk ingenjörskonst är inte kass:
Mvh Petter
-
J von B
- Medlem
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 24 mar 2002 01:04
- Ort: Göteborg
Inlägg
av J von B » 27 apr 2002 08:04
Jag saknar FW-190 så nån röst lägger jag inte.
Mvh
/Johan
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
Inlägg
av Gutekrigaren » 27 apr 2002 11:23
Hej!
Fortsättningen i VK2-jaktplan jag inte minns namnet på följer: Vad heter det franska, lågvingade planet med radmotor, infällbart ställ och andra moderniteter, snarlikt Spitfire och Me-109? Jag har inte mina flygböcker här och kan kolla, det var några år sen intresset var på topp och inte ens då var VK2-plan första prioriteten.
Mvh Petter
-
Fred
- Medlem
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 23 mar 2002 17:56
Inlägg
av Fred » 27 apr 2002 11:40
Jag saknar FW-190 så nån röst lägger jag inte.
Instämmer, FW-190 är ett underskattat flygplan.

-
Leonidas
- Medlem
- Inlägg: 1621
- Blev medlem: 24 mar 2002 15:33
- Ort: Segeltorp
Inlägg
av Leonidas » 27 apr 2002 14:12
Gutekrigaren, kan det vara Dewoitine D.520?

-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
Inlägg
av Gutekrigaren » 27 apr 2002 14:45
Givetvis var det den, tack Leonidas!!
Mvh Petter
-
cicero
- Medlem
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 23 mar 2002 18:55
- Ort: VästerGötland
Inlägg
av cicero » 27 apr 2002 17:09
Håll med om att dessa plan är vackra att se:

Mig 5

Mig 7
Magnus
-
Mats
- Medlem
- Inlägg: 699
- Blev medlem: 24 mar 2002 17:23
- Ort: Sundbyberg
Inlägg
av Mats » 27 apr 2002 17:16
Underbara bilder!
