Jo, den information som lyfts fram i pressen är väl oftast negativ., det håller jag med om. Sedan så finns det väl också ibland positiv information, men den brukar sällan lyftas fram i tidningarna . Men vi får väl se hur det slutar.Walsh skrev:
Det känns som att så fort det kommer ny information om F-35 så handlar det antingen om problem, för projektet fördyrande omständigheter eller prestandanedskrivningar. Jag har inget intresse av att baissa F-35 men signalerna som indikerar fiasko är många. Vilket väldigt många håller med om.
Möjligt, förstås. Är stealth så överskattat så har väl alla målat in sig i ett hörn, för i princip alla nya projekt världen över involverar ju stealth.Walsh skrev: F-35 är ju en tekniskt mycket avancerad attackkärra som i princip förlitar sig på en enda framgångsfaktor, stealth. Något som gör att mer eller mindre alla andra egenskaper blir kompromissade, flygegenskaperna är ju högst mediokra i jämförelse med i princip allt annat som flyger i någorlunda moderna flygvapen idag. Och i dagens värld när sensorutvecklingen går med stormsteg framåt och vi idag utan radar kan se saker passivt vi bara kunde drömma om för 10-15 år sedan, tror jag att man målat in sig i ett hörn, och även om man kan se en plats för denna typ av flygplan i tex USAF, kan jag inte för mitt liv begripa vad tex Norge och Nederländerna ska med dessa flygplan till, hur ska tex Norge på ett trovärdigt sätt kunna hävda sitt luftrum mot Ryssland i framtiden? När eller om de nu överhuvudtaget får några F-35.
Och sedan så finns det väl andra saker hos F-35 än bara stealth, sensorer mm.
Själv tror jag nog att stealthkapacitet fortfarande kommer att ge en rätt stor fördel jämfört med system som saknar den. Det har ju pratats länge om att stealth skulle kunna neutraliseras på olika sätt, men det förefaller ju som om flygtillverkade världen över ändå verkar anse att det fortfarande är värt att satsa på det.
Visst, jag ville bara påpeka att parallellerna med JSF-projektet och Eurofighter faktiskt är rätt många.Walsh skrev: Eurofightern är måhända dyr och försenad och på vissa plan vingklippt (tex försenade vapensystem och sensorer) men där har man inte haft samma ambition att konstruera hela flygplanet och därmed diktera nära nog samtliga dess egenskaper utifrån en förmodad taktisk fördel. Däri anser jag skillnaden ligger visavi flygplan som EF, Rafale, Gripen och moderna Flankerderivat, EF kan heller knappast sägas vara hämmad avseende flygegenskaper med några rimliga mått mätt.
Ska man hårddra det så är nog främsta anledningen till att Eurofighter överlevt flygindustrins överlevnad. Hade tyskarna dragit sig ur 1991 så vete sjutton om projektet hade överlevt.