Fakta om F-35

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fakta om F-35

Inlägg av tryggve » 12 maj 2016, 13:28

Då verkar det som om det blir F-35 för Danmark. 27 st F-35A vill man köpa.

http://politiken.dk/indland/ECE3200453/ ... 5-kampfly/

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Fakta om F-35

Inlägg av tyskaorden » 19 maj 2016, 18:47

Och 20 miljarder DKR skall de kosta. Som en jämförelse får Sverige 60! JAS 39E för 36 miljarder.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fakta om F-35

Inlägg av tryggve » 19 maj 2016, 19:23

tyskaorden skrev:Och 20 miljarder DKR skall de kosta. Som en jämförelse får Sverige 60! JAS 39E för 36 miljarder.
Jo Fast Saab deltog väl inte i den här upphandlingen. Fast jag vill minnas att SvD nyligen skrev att de nya Gripenplanen skulle bli dyrare än beräknat för Flygvapnet, men det var nog mest beroende på ändrade valutakurser.


Sedan är ju frågan hur man räknar i den här olika fallen..... Med en dollarkurs på 8,34 (som verkar gälla idag) så skulle styckkostnaden för Gripen E för Sveriges del då ligga på 71,9 miljoner USD enligt siffran ovan. (om jag inte räknar helt åt skogen, vilket jag kanske gör).
Saabs erbjudande till Schweiz var väl om jag minns rätt på ca 3,3 miljarder dollar för 22 plan. Det blir väl en kostnad på ca 150 miljoner dollar/plan. Bra mycket mer, men då är det ju troligen så att det är olika parametrar man har räknat på i de olika fallen.

Brasilien ska väl för övrigt betala 5,4 miljarder dollar för sin order på 36 plan. Det blir väl också runt 150 miljoner/plan. Lite lustigt med tanke på att orden till Brasilien innefattar mycket mer än till Schweiz, med uppbyggnad av flygindustri och så.

Det finns ett tämligen detaljerat dokument från Danmark där man gått igenom uppskattade kostnader under hela livscykeln för dessa nya stridsflygplan. Det verkar som om man där anser att både Eurofigher och Super Hornet skulle kosta betydligt mer i underhåll än F-35 (man räknar iofs också med att man skulle köpa fler plan än 27) . Jag vet inte på vilka grunder man har gjort beräkningarna (har inte läst mer än en engelsk sammanfattning), men ska jag gissa så beror de väl på att man beräknar att antalet tillverkade F-35 kommer att bli betydligt större än antalet Eurofighers och Super Hornets.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Fakta om F-35

Inlägg av tyskaorden » 19 maj 2016, 19:31

Enligt Berlingske skulle livscykelkostnaden för de danska F-35 ligga på runt 54 miljarder. Det är helt klart att det är ett politiskt köp, det var därför inte SAAB ens bemödade sig med att ge sig in i budgivningen. Redan förra gången det var på tal om att köpa nya stridsflygplan i Danmark, 2010, var det amerikanskt som gällde. Den gången intressant nog Super Hornet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fakta om F-35

Inlägg av tryggve » 19 maj 2016, 19:53

tyskaorden skrev:Enligt Berlingske skulle livscykelkostnaden för de danska F-35 ligga på runt 54 miljarder. Det är helt klart att det är ett politiskt köp, det var därför inte SAAB ens bemödade sig med att ge sig in i budgivningen. Redan förra gången det var på tal om att köpa nya stridsflygplan i Danmark, 2010, var det amerikanskt som gällde. Den gången intressant nog Super Hornet.
Enligt rapporten så verkar man skatta kostnaden för F-35 mellan 36-55 miljarder danska kronor. Men då verkar inköpskostnaden vara inräknad. Tror jag.
Här är den engelska sammanfattningen. Kostnaderna är på sid 8.
http://www.fmn.dk/temaer/kampfly/Docume ... mmary5.pdf

Och här är väl hela utvärderingen på danska. 104 sidor, men den har jag knappt tittat i ska jag erkänna.
http://www.fmn.dk/temaer/kampfly/Docume ... 160509.pdf

Stridsflygplansköp är väl i allmänhet alltid politiska. Danmark har ju dessutom varit rätt flitiga deltagare i NATO:s insatser med sina F-16 på senare år, så det hade väl nästan varit underligt om de valde annat än F-35 av den anledningen.

Jag skulle väl personligen tro att även Belgien och Finland kommer att välja F-35, men vi får väl se hur det utvecklas. Jag har haft fel förr. :-)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Fakta om F-35

Inlägg av Bjernevik » 19 maj 2016, 20:01

tyskaorden skrev:Och 20 miljarder DKR skall de kosta. Som en jämförelse får Sverige 60! JAS 39E för 36 miljarder.
Nja, vill minnas att det var så att livscykelkostnaden för 60 39E skulle bli 30 (36?) miljarder högre än alternativet att behålla 39C/D. Dvs totalkostnaden för våra 39E blir betydligt högre, även om den troligen blir lägre än för något tänkbart alternativ.

Sedan är det som sagt i princip omöjligt att reda ut vad som ingår i ett visst pris. Är det själva flygplanet? Är det inklusive extra motorer för att kunna skicka några på tillsyn utan att flygplanen blir stående på backen under tiden? Hur många extra motorer är det i sådana fall? Ingår utbildning för tekniker? Hur många UE? Ingår tillsyn/reparation av UE? I hur många år? Osv osv beroende på vad kunden egentligen vill ha. Tillgänglighet kostar.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Fakta om F-35

Inlägg av Bjernevik » 19 maj 2016, 20:03

tryggve skrev:Jag skulle väl personligen tro att även Belgien och Finland kommer att välja F-35, men vi får väl se hur det utvecklas. Jag har haft fel förr. :-)
Jag skulle bli mycket mycket förvånad om Finland väljer F-35. I så fall ska de antingen helt ändra inställning till hur många flygplan de behöver eller hur mycket pengar de är beredda att betala. Frågan är också om de kan behålla sitt system med spridd basering och ändå få flygunderhållet att fungera i krig.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Fakta om F-35

Inlägg av tyskaorden » 19 maj 2016, 20:05

Fast räknar man på Gripen E blir styck kostnaden för 60 st 600 miljoner SEK = 68 642 031, 8 USD eller avrundat 69 miljoner USD långt mindre än 150 miljoner USD. Danskarna från punga ut med 740 740 740 DKK/St = 102 318 998 USD eller avrundat 102 miljoner USD/St. Alltså runt 30 miljoner dollar mer.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Fakta om F-35

Inlägg av tyskaorden » 19 maj 2016, 20:12

tryggve skrev:
tyskaorden skrev:Enligt Berlingske skulle livscykelkostnaden för de danska F-35 ligga på runt 54 miljarder. Det är helt klart att det är ett politiskt köp, det var därför inte SAAB ens bemödade sig med att ge sig in i budgivningen. Redan förra gången det var på tal om att köpa nya stridsflygplan i Danmark, 2010, var det amerikanskt som gällde. Den gången intressant nog Super Hornet.
Enligt rapporten så verkar man skatta kostnaden för F-35 mellan 36-55 miljarder danska kronor. Men då verkar inköpskostnaden vara inräknad. Tror jag.
Här är den engelska sammanfattningen. Kostnaderna är på sid 8.
http://www.fmn.dk/temaer/kampfly/Docume ... mmary5.pdf

Och här är väl hela utvärderingen på danska. 104 sidor, men den har jag knappt tittat i ska jag erkänna.
http://www.fmn.dk/temaer/kampfly/Docume ... 160509.pdf

Stridsflygplansköp är väl i allmänhet alltid politiska. Danmark har ju dessutom varit rätt flitiga deltagare i NATO:s insatser med sina F-16 på senare år, så det hade väl nästan varit underligt om de valde annat än F-35 av den anledningen.

Jag skulle väl personligen tro att även Belgien och Finland kommer att välja F-35, men vi får väl se hur det utvecklas. Jag har haft fel förr. :-)
Jo det är väl inget annat att vänta än att danskarna skulle välja amerikanskt, även om man kanske inte får det bästa flygplanet. Belgien kanske, men man har köpt franskt tidigare så Rafale är en liten dark horse. Finland är lite mer osäkert, man är ju vad ryktas inte helt nöjda med sina Hornet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fakta om F-35

Inlägg av tryggve » 19 maj 2016, 20:15

Bjernevik skrev:
tryggve skrev:Jag skulle väl personligen tro att även Belgien och Finland kommer att välja F-35, men vi får väl se hur det utvecklas. Jag har haft fel förr. :-)
Jag skulle bli mycket mycket förvånad om Finland väljer F-35. I så fall ska de antingen helt ändra inställning till hur många flygplan de behöver eller hur mycket pengar de är beredda att betala. Frågan är också om de kan behålla sitt system med spridd basering och ändå få flygunderhållet att fungera i krig.
Jag fick intrycket att de värderande smygteknik rätt högt i sina initiala studier, och det är väl bara F-35 som uppfyller det. Men det är väl en lång väg kvar. Ett annat argument för F-35 vore väl att knyta ytterligare bland till USA.

Jag är nästan på nivån att jag skulle bli förvånad om de inte väljer F-35, men jag har ofta fel... :-)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fakta om F-35

Inlägg av tryggve » 19 maj 2016, 20:24

tyskaorden skrev:
Jo det är väl inget annat att vänta än att danskarna skulle välja amerikanskt, även om man kanske inte får det bästa flygplanet. Belgien kanske, men man har köpt franskt tidigare så Rafale är en liten dark horse. Finland är lite mer osäkert, man är ju vad ryktas inte helt nöjda med sina Hornet.
Jag tror F-35 är betydligt bättre än sitt rykte, men det tar väl många år innan man vet. Det finns en rätt intressant blogg med en norsk major som flyger in sig på F-35, han har gjort en hel del jämförelser med F-16. Den har länkats till tidigare här, men jag minns inte exakt var.

Jag har inte hört något om att finnarna skulle vara missnöjda med Hornet, men de är väl möjligt. De håller väl fortfarande på med sitt uppgraderingsprogram för Hornet, så det är väl kanske möjligt att det har varit strul där nu.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fakta om F-35

Inlägg av tryggve » 19 maj 2016, 20:28

tyskaorden skrev:Fast räknar man på Gripen E blir styck kostnaden för 60 st 600 miljoner SEK = 68 642 031, 8 USD eller avrundat 69 miljoner USD långt mindre än 150 miljoner USD. Danskarna från punga ut med 740 740 740 DKK/St = 102 318 998 USD eller avrundat 102 miljoner USD/St. Alltså runt 30 miljoner dollar mer.
Frågan är då varför Brasilien och Schweiz landar på så mycket mer. Men som sagt, utan att veta vad som ingår i respektive kostnadsberäkningar så....

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Fakta om F-35

Inlägg av Bjernevik » 19 maj 2016, 22:09

tryggve skrev:Jag fick intrycket att de värderande smygteknik rätt högt i sina initiala studier, och det är väl bara F-35 som uppfyller det. Men det är väl en lång väg kvar. Ett annat argument för F-35 vore väl att knyta ytterligare bland till USA.

Jag är nästan på nivån att jag skulle bli förvånad om de inte väljer F-35, men jag har ofta fel... :-)
Finland har varit väldigt tydliga med att de siktar på ungefär samma numerär som dagens Hornet-flotta. Det ser jag inte hur de ska uppnå med F-35. Beträffande knyta band med USA så ser jag inte att de går den danska vägen, där F-35 nog passar. Men Finland har nog andra ambitioner än att kunna skicka en fyrgrupp på internationell insats då och då...

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Fakta om F-35

Inlägg av Bjernevik » 19 maj 2016, 22:11

tryggve skrev:Frågan är då varför Brasilien och Schweiz landar på så mycket mer. Men som sagt, utan att veta vad som ingår i respektive kostnadsberäkningar så....
För att folk envisas med att bara ta med kostnadsdifferansen mellan ett FV med vidmakthållen C/D och ett med E som priset för E...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fakta om F-35

Inlägg av tryggve » 20 maj 2016, 00:37

Bjernevik skrev:
tryggve skrev:Jag fick intrycket att de värderande smygteknik rätt högt i sina initiala studier, och det är väl bara F-35 som uppfyller det. Men det är väl en lång väg kvar. Ett annat argument för F-35 vore väl att knyta ytterligare bland till USA.

Jag är nästan på nivån att jag skulle bli förvånad om de inte väljer F-35, men jag har ofta fel... :-)
Finland har varit väldigt tydliga med att de siktar på ungefär samma numerär som dagens Hornet-flotta. Det ser jag inte hur de ska uppnå med F-35. Beträffande knyta band med USA så ser jag inte att de går den danska vägen, där F-35 nog passar. Men Finland har nog andra ambitioner än att kunna skicka en fyrgrupp på internationell insats då och då...
Samtidigt så lät det som sagt som smygteknik var rätt för dem. Det är väl mycket beroende på att ryskt långräckviddigt luftvärn når en bra bit in i Finland.
Men det är väl ett tag kvar tills de ska välja.

Skriv svar