Tunnans syskon

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13583
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Tunnans syskon

Inlägg av Markus Holst » 23 aug 2023 00:10

Flygande tunnan är ju inte ensam om sin lustiga form med pilvinge och ett stort luftintag i nosen. Vilka fler plan finns med den designen?

Jag hittar ryska MIG-15, -17 och -19. Det måste funnits fler?

MIG-19 är förresten fortfarande i bruk i Nordkorea.

adl
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 aug 2005 21:49

Re: Tunnans syskon

Inlägg av adl » 23 aug 2023 02:28

Om de skall ha använts militärt så är North American F-86 Sabre den enda jag kommer på. Användes under Koreakriget så den mötte MiG-15.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Tunnans syskon

Inlägg av Hans » 23 aug 2023 08:01

Välkommen adl, jag tror inte jag sagt det.

Grunden är Focke-Wulf Ta 183.
https://en.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf_Ta_183

Och nog har det funnits några till av mer eller mindre framgångsrika flygetyg med samma stuk.

T.ex:

Bild

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Tunnans syskon

Inlägg av Bjernevik » 23 aug 2023 18:41

Även fransmännen utvecklade sin version. Britterna verkar inte ha gjort det, jag antar att det beror på att de mer eller mindre hoppade över den generationen av flygplan.
300px-Dassault_Ouragan.jpg
Dassault Ouragan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Tunnans syskon

Inlägg av Sarvi » 23 aug 2023 21:22

Nja, pratar vi pilvinge och tidigt 1950-tal så hade ju britterna Supermarine Swift och (lite senare) Hawker Hunter. Amerikanerna hade F9F Cougar som inte heller hade ett luftintag i nosen, utan två på sidan av kroppen. Motiven för placeringen av luftintagen var väl lite mer komplicerad än bara ”vi börjar med att sätta det längst fram”?

Extra poäng till Hans som lyckas släpa fram en argentinsk (!) kusin till Tunnan.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Tunnans syskon

Inlägg av Bjernevik » 23 aug 2023 23:36

Jag pratade alltså pilvinge och luftintag i nosen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13583
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Tunnans syskon

Inlägg av Markus Holst » 23 aug 2023 23:46

Bjernevik skrev:
23 aug 2023 23:36
Jag pratade alltså pilvinge och luftintag i nosen.
Jag med.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: Tunnans syskon

Inlägg av sonderling » 24 aug 2023 05:14

Det är väl just Tunnan, Mig-15 och F-86 som sägs vara direkt kopierade eller inspirerade av tyska ritningar.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Tunnans syskon

Inlägg av Hans » 24 aug 2023 06:49

Sarvi skrev:
23 aug 2023 21:22
Extra poäng till Hans som lyckas släpa fram en argentinsk (!) kusin till Tunnan.
Tack.

Fast lite fusk är det då jag sett en IRL. viewtopic.php?f=6&t=41768&p=638439&hilit=Moron#p638439
https://en.wikipedia.org/wiki/FMA_IAe_3 ... g_aircraft

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: Tunnans syskon

Inlägg av sonderling » 24 aug 2023 07:02

Ja det var dagens: Å fan det hade jag ingen aaaaning om!?

Sonderling

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Tunnans syskon

Inlägg av Sarvi » 24 aug 2023 09:22

Bjernevik skrev:
23 aug 2023 23:36
Jag pratade alltså pilvinge och luftintag i nosen.
Jo så långt är jag med, det var din mening om att britterna ”hoppade över den generationen” som jag hade lite invändningar mot. F-86 och MiG-15 brukar ju räknas till första generationen jetflygplan, även om man kan tycka att det fanns en ännu tidigare pionjär-era där man gick den säkra vägen med rakvingade flygplan (P-80, DH Vampire, Ouragan och kanske även J-21R om man vill vara snäll) med lägre hastighet. Den efterträddes då snabbt av transsoniska pil/deltavingade flygplan som Tunnan, Hunter, Mystére och F-86. En ännu mer interim variant är de flygplan där rakvingade versioner ersattes av mer eller mindre omarbetade versioner med pilvinge, exempelvis F-84 Thunderjet > F-84F Thunderstreak, F9F Panther > F9F-6 Cougar och Supermarine Attacker > Supermarine Swift.

Min poäng var endast att placeringen av luftintagen inte har så mycket med ”generation” att göra utan dikteras av andra designval. Hawker Hunter ritades i början med luftintag i nosen men dessa flyttades snart till vingarna för att ge plats för vapen och radar. Ett annat exempel är F-84F som ju hade ett luftintag i nosen, men där spaningsversionen RF-84F hade luftintagen i vingarna för att möjliggöra kamerautrustning i nosen.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Tunnans syskon

Inlägg av Bjernevik » 24 aug 2023 16:40

Sarvi skrev:
24 aug 2023 09:22
Jo så långt är jag med, det var din mening om att britterna ”hoppade över den generationen” som jag hade lite invändningar mot.
Ok, dåligt ordval av mig då.

Det jag menade var "britterna hoppade över att bygga de flygplan som baserades på tyska testdata och kom i slutet av 40-talet".

Varför de inte gjorde det vet jag inte, jag killgissar på att det var en kombination av att de dels hade hyfsade flygplan i form av Meteor och Vampire dels hade ont om pengar och därför fick prioritera hårt. Till skillnad från USA som kunde tillåta sig en stormflod av olika typer, till synes utifrån principen "någon borde bli riktigt bra".

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 07 feb 2007 21:02

Re: Tunnans syskon

Inlägg av Blixten » 24 aug 2023 19:23

Inte pilvingat men britternas första jetplan hade luftingat i nosen: Gloster Whittle https://en.wikipedia.org/wiki/Gloster_E.28/39 Den gyggdes förvisso bara i två ex. Sedan kom man på att en motor var för klent så det fick bli Meteor istället.

Mindre känd är min favorit bland de tidiga jetplanen: Caproni Campini https://en.wikipedia.org/wiki/Caproni_Campini_N.1 Inte pilvingad, inte med turbojet men med motorjet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Tunnans syskon

Inlägg av Hans » 24 aug 2023 20:49

Hah, den har jag också sett. I Milano.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 07 feb 2007 21:02

Re: Tunnans syskon

Inlägg av Blixten » 24 aug 2023 21:21

Den missade jag när jag var i den staden! Jag tycker att den verkar så klockren! ...jag inser att jag har verkligheten emot mig, inget experiment med motorjet blev lyckat...