Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av Hans » 19 maj 2023 08:17

Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Foto: Petros Karadjias/AP
Skavsta flygplats är nästan öde efter att Ryanair flyttat till Arlanda. Samtidigt lever kraven kvar på att stänga Bromma flygplats för att bygga bostäder i stället. På andra håll i världen finns gott om flygplatser som redan blivit övergivna.


SvD Näringsliv, Tomas Augustsson
Publicerad 2023-05-18


Stäng
Dela artikeln:
Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå
1 / 10
Skavsta och Bromma flygplatser, Sverige
Skavsta flygplats.
Skavsta flygplats. Foto: Tim Aro
Stäng
Skavsta flygplats.
Skavsta flygplats. Foto: Tim Aro

Skavsta flygplats, strax utanför Nyköping, började som en militär flygplats. Senare tog den civila trafiken över och lågkostnadsbolaget Ryanair fick många att flyga från Skavsta.

Men efter att Ryanair flyttat till Arlanda är det inte mycket trafik kvar på Skavsta. Men de nya ägarna till Skavsta hoppas nu få fart på flygandet igen.

Samtidigt är även Brommas framtid osäker. Staten driver flygplatsen men avtalet om att hyra marken från Stockholms stad löper ut 2038. Många kräver att flygplatsen stängs senast då för att ge plats för bostäder.

2 / 10
Nicosias internationella flygplats, Cypern
Avgångshall, Nicosia.
Avgångshall, Nicosia. Foto: Petros Karadjias/AP
Stäng
Avgångshall, Nicosia.
Avgångshall, Nicosia. Foto: Petros Karadjias/AP

En gång var Nicosias internationella flygplats den viktigaste flygplatsen på Cypern. Men all kommersiell verksamhet stoppades under den turkiska invasionen efter militärkuppen år 1974. Sedan dess är flygplatsen övergiven. FN:s säkerhetsråd gjorde flygplatsen till skyddat område.

Efter striderna och än i dag är flygplatsen en del av FN:s buffertzon, ett ingenmansland mellan den grekcypriotiska och turkcypriotiska sidan som varken greker eller turkar får besöka.

3 / 10
Hellenikons internationella flygplats, Aten i Grekland

Foto: Konstantin von Wedelstaedt/Wiki commons
Stäng
Konstantin von Wedelstaedt/Wiki commons
Foto: Konstantin von Wedelstaedt/Wiki commons

År 1938 öppnade Hellenikon internationella flygplats som en militärbas. Under andra världskriget ockuperades flygplatsen av nazisterna, skriver Business insider. Efter kriget var flygplatsen i nära 60 år den viktigaste i Aten.

År 2001 övergavs den, när Atens internationella flygplats slog upp dörrarna. Hellenikon har två landningsbanor som är över tre kilometer långa.

4 / 10
Tempelhof flygplats, Berlin i Tyskland

Foto: Alamy/AOP
Stäng
Alamy/AOP
Foto: Alamy/AOP

Flygplatsen byggdes av nazisterna och stod klar mitt under brinnande världskrig 1941. De allierade styrkorna undvek att bomba Tempelhof eftersom de ville använda flygplatsen efter kriget. USA styrde flygplatsen fram till 1993, då de lämnade över verksamheten till den tyska flyplatsoperatören Berliner Flughafengesellschaft, som lade ner verksamheten år 2008.

Den övergivna flygplatsen har bland annat använts som en 303 hektar stor park. Här har scener i filmer som ”The Hunger Games” och ”The Bourne Supremacy” spelats in. Den har också använts som flyktingläger.

5 / 10
W H Bramble flygplats, Montserrat
På höger sida syns start- och landningsbanan på flygplatsen efter vulkanutbrottet 1997.
På höger sida syns start- och landningsbanan på flygplatsen efter vulkanutbrottet 1997. Foto: Kevin West/AP
Stäng
På höger sida syns start- och landningsbanan på flygplatsen efter vulkanutbrottet 1997.
På höger sida syns start- och landningsbanan på flygplatsen efter vulkanutbrottet 1997. Foto: Kevin West/AP

Länge var W H Bramble Airport det enda stället att landa på den karibiska ön Montserrat, som är ett brittiskt territorium. Men 1997 förstördes flygplatsen i ett vulkanutbrott. Inte förrän år 2005 öppnade en ny flygplats på ön.

6 / 10
Kai Taks internationella flygplats, Hongkong i Kina

Foto: Vincent Yu/AP
Stäng
Vincent Yu/AP
Foto: Vincent Yu/AP

Flygplatsen, som ligger inklämd mellan berg och höga byggnader, stod klar 1925. Det var svårt att landa här, och en av landningsbanorna kallades ”Kai Tak Heart Attack”. På grund av svårigheterna att landa och att flygplatsen blev för trång övergavs den 1998 då den ersattes av Chep Lap Kok på Lantau Island.

7 / 10
Ciudad Real Central flygplats, Ciudad Real i Spanien

Foto: Paul White/AP
Stäng
Paul White/AP
Foto: Paul White/AP

Flygplatsen, som byggdes runt 20 mil söder om Madrid, var ämnad bli ett alternativ till Madrids flygplats Barajas. Den stod klar 2008 och hade kapacitet för 2,5 miljoner passagerare varje år. Men bara några tusen passagerare om året använde flygplatsen innan den gick i konkurs bara fyra år efter öppnandet.

Flygplatsen kostade över 11 miljarder kronor att bygga. 2015 inleddes en process där konkursförvaltaren försöker sälja flygplatsen. I september 2019 togs den återigen i drift.

8 / 10
Gazas internationella flygplats, Rafah i Palestina
Gaza International Airport.
Gaza International Airport. Foto: Lefteris Pitarakis/AP
Stäng
Gaza International Airport.
Gaza International Airport. Foto: Lefteris Pitarakis/AP

USA:s dåvarande president Bill Clinton var med när Gazas internationella flygplats invigdes år 1998. Öppnandet av flygplatsen sågs som ett viktigt steg mot fred i konflikten mellan Israel och Palestina.

Men tre år senare bombades flygplatsen av israeliska styrkor under den andra intifadan och sedan dess har flygplatsen varit övergiven, skriver Jerusalem Post. I dag hämtar palestinier byggmaterial från de förstörda flygplatsbyggnaderna.

9 / 10
Galeville militärflygplats, Shawangunk, New York i USA

Foto: Daniel Case/Wiki commons
Stäng
Daniel Case/Wiki commons
Foto: Daniel Case/Wiki commons

Amerikanska militären dränerade våtmarker för att kunna bygga militärflygplatsen år 1940. Den stängde år 1994 när USA:s försvarsdepartement bedömde att den inte längre behövdes.

Nu är den övergivna flygplatsen en del av Shawangunk gräsmarks nationella vildjursreservat.

10 / 10
Manston flygplats, Manston i England

Foto: Splash News/IBL
Stäng
Splash News/IBL
Foto: Splash News/IBL

År 2014 stängde Manston Airport när ägarna sålde flygplatsen till fastighetsutvecklare. Enligt Kent online gjorde flygplatsen nära en miljard i förlust under 16 år då den var privatägd.

Sedan 2015 har flygplatsen använts som parkeringsplats för lastbilar om det uppstått problem vid resandet över kanalen till Frankrike.

SvD Näringsliv
Tomas Augustsson
Oformaterat från: https://www.svd.se/a/vebabV/spokflygpla ... ateruppsta

I Sverige måste vi väl plussa på med en bunt krigsflygfält. Finns någon lista, om hur de brukas idag? Fler i Sverige, är alla vanliga normala nerlagda flygflottiljer använda eller? Jag räknar inte vägbaser.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av Sarvi » 19 maj 2023 10:17

Tullinge (fd F 18) täcks allt mer av villor och radhus, brukar kasta ett öga på omvandlingen när jag åker förbi med tåget på järnvägen mellan Södertälje Syd och Flemingsberg vid besök i huvudstaden. Berghangarerna vete fanken vad man gör med.

Säve (f.d. F 9) var länge lågprisflygplats och fält för ambulans- och polisflyget. Men det visade sig att rullbanorna hade för dålig bärighet och en upprustning skulle blivit orimligt dyr, nu vet jag inte riktigt vad planerna är. Tror ett byggbolag köpte större delen av marken, men berghangarerna rymmer ju åtminstone det sevärda Aeroseum.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 jul 2005 20:48
Ort: Amsterdam

Re: Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av masase » 19 maj 2023 11:54

Berlin har ytterligare en nedlagd flygplats i form av Schönefeld (Ber terminal 5).

Jag lyckades ta en buss från mitt hotell som gick till Schönefeld istället för Ber terminal 1-2 och det tog ett tag för mig att klura ut hur jag skulle komma vidare.

https://en.wikipedia.org/wiki/BER_Airpo ... _5_station

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 09 sep 2018 20:36
Ort: Umeå

Re: Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av adlercreutz » 19 maj 2023 14:27

Här finns en lista med svenska flygplatser, i tabellen "Övriga flygplatser" kan man se vilka som är stängda: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... _i_Sverige

F.d. flygbasen i Fällfors i norra Västerbotten är numera racingbana: https://www.drivecenter.se/

Jag tror det är ett inte helt ovanligt öde då det redan finns en massa asfalterade ytor, både långa raksträckor såklart men även en del kurvor på taxibanor etc. Silverstone är en klassisk F1-bana som är byggd på en gammal flygbas.

För övrigt stämmer det inte riktigt att "Flygplatsen byggdes av nazisterna" (Tempelhof), den var en flygplats innan dess. Däremot byggdes den ikoniska terminalbyggnaden under nazitiden.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av Bjernevik » 19 maj 2023 18:40

Hans skrev:
19 maj 2023 08:17
I Sverige måste vi väl plussa på med en bunt krigsflygfält. Finns någon lista, om hur de brukas idag?
Osäker på kvaliten, men Wikipedia är nog den bästa sammanställningen på nätet:

Bas 60
Bas 90

Observera att det finns ett överlapp i ovanstående, samtliga Bas 90 är vidareutvecklade Bas 60.
Hans skrev:
19 maj 2023 08:17
Fler i Sverige, är alla vanliga normala nerlagda flygflottiljer använda eller?

MVH

Hans
F 1 Västerås Civil flygplats
F 2 Hägernäs Bostadsområde
F 3 Malmslätt Militär flygplats, Helikopterflottiljens huvudsäte
F 4 Frösön Civil flygplats
F 5 Ljungbyhed Civil flygplats
F 6 Karlsborg Militär flygplats
F 8 Barkarby Bostadsområde
F 9 Säve Civil flygplats
F 10 Ängelholm Civil flygplats
F 11 Skavsta Civil flygplats
F 12 Kalmar Civil flygplats
F 13 Bråvalla Militärt område, flygplatsen avvecklad
F 14 Halmstad Civil flygplats
F 15 Söderhamn Civil flygplats med tveksam status
F 18 Tullinge Bostadsområde

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av Hans » 19 maj 2023 19:00


Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av Bjernevik » 19 maj 2023 20:08

Hans skrev:
19 maj 2023 19:00
Tackar för svar, på gamla F3 huserar även FC (Försöks Centralen) FMV:PROV eller vad de nu heter idag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rs ... scentralen
https://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrift ... 1995-3.pdf

MVH

Hans
Ska man vara petig så tror jag att de huserar på gamla CVM område. :wink: FMV (Test och evaluering) T&E Luft heter de idag.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av Hans » 20 maj 2023 10:41

'Klart man skall vara petig så, varför skulle annars skalman finnas då', Jo jag vet att Karin hon stal lite men hon var ganska söt.

Fast nu blev jag förvillad.

Flygkompaniets tygverkstäder Malmslätt delades till Centrala Flygverkstaden Malmslätt m.m.:
FVM ombildades 1926 till en av det nybildade, självständiga Flygvapnets två centrala flygverkstäder. Nu benämndes den Centrala Flygverkstaden Malmslätt (CVM) vid sidan av Centrala Flygverkstaden Västerås (CFV). CFM och CFV bytte 1936 namn till CVM resp. CVV (Centrala Flygverkstaden i Malmslätt resp. i Västerås).
fast så kommer F3 och ställer till det hela:
Flygflottiljen har sitt ursprung ur det Flygkompani som sattes upp på Malmen 1916. Genom 1925 års försvarsbeslut beslutade riksdagen att Flygvapnet skulle bildas, jämte Armén och Marinen, som en självständig försvarsgren. Totalt skulle fyra flygkårer och en flygskola organiseras från och med den 1 juli 1926. Flygkompaniet omorganiserades från den 1 juli 1926 till Tredje flygkåren, vilken övertog infanteriets tidigare förläggnings- och övningsplats på Malmslätt. Tredje flygkåren organiserades som ett armé- och luftvärnssamverkande förband.
Så FMV (Test och evaluering) T&E Luft (tack kände inte till det nya namnet) kommer ifrån FMV Prov som kommer från CVM som kommer från Flygkompaniets tygverkstäder Malmslätt. Jag har intrycket att FC har använts ganska länge men när hette det så, om någonsin? Kallas det fortfarande FC även om det formellt heter något annat.

FC fick på slutet av sjuttiotalet:
Bild
Används den fortfarande, har vagt för mig att jag sett en grådaskig variant.

Låter som vi har grunden till en bra Nextflixseie här.

Som sluttwist på serien kan man ha hur de förstörde den fina blå 861 till någon dj*vla 'middle of the road (air)' målning.

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av Hans » 20 maj 2023 16:57

En liten OT tur kan vi ta med Tp86:

https://svfplhist.home.blog/tp-86-i-fly ... iska-data/
https://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrift ... 1980-3.pdf
viewtopic.php?f=37&t=29964&p=435150&hilit=1979#p435150
Två bilder på en Sabreliner innan/då de bestämde sig för typen.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av Bjernevik » 20 maj 2023 22:56

Hans skrev:
20 maj 2023 10:41
Så FMV (Test och evaluering) T&E Luft (tack kände inte till det nya namnet) kommer ifrån FMV Prov som kommer från CVM som kommer från Flygkompaniets tygverkstäder Malmslätt. Jag har intrycket att FC har använts ganska länge men när hette det så, om någonsin? Kallas det fortfarande FC även om det formellt heter något annat.
Wikipedia saknar vissa delar. Försöksavdelningen (Fa) sattes upp inom CVM 1933. 1936 överfördes denna till den nya Kungliga Flygförvaltningen (KFF) som Försökscentralen (Fc). CVM var en del av FV medan KFF var en egen myndighet, men CFV var tillika C KFF. 1968 slogs KFF ihop med sina motsvarigheter för Armén och Marinen till det nya FMV.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 aug 2012 17:26

Re: Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av kblomster » 26 maj 2023 20:32

Säve lever farligt, det finns viss blåljusverksamhet där idag men det finns inte längre några planer för civil användning kvar sedan i mars i år. Se https://www.helahisingen.se/avslojar-sa ... otas-helt/

När det gäller de gamla krigsbaserna är läget lite blandat. I framställningen nedan har jag inte tagit med de fredstida flottiljerna och inte heller vissa idag helt civila trafikflygplatser. Källan är främst Fortifikationsverkets rapport Svenska militära flygbaser men även Wikipedia och en massa stirrande på flygbilder. Det jag slås av efter att ha gjort genomgången är hur många baser det faktiskt funnits. I de flesta fall finns banorna kvar men det spelar mindre roll eftersom det viktiga är all den mindre synliga infrastrukturen (ledningsplatser, bränslelager, förråd mm) som nu är borta. Allt trollades bort på bara några få år i början av 2000-talet, i flera fall bara drygt tio år efter att utbyggnaden till bas 90 var klar.

Den motorsport som de flesta av anläggningarna numera används till verkar inte särskilt aktiv, i alla fall inte längre. Eller så har de bara väldigt lite närvaro på internet.


Gunnarn
Bas 90, huvudbana plus tre kortbanor samt reservvägbaser. Avvecklad; två av kortbanorna rivna. Såld till Storumans kommun och använd som civil flygplats några år, men den verksamheten lades ner för tio år sedan. Anläggningen är idag vad jag kan begripa övergiven. Flygbild; de två rivna kortbanorna är synliga längre mot sydost.

Hagshult
Bas 90, huvudbana plus två kortbanor samt reservvägbaser. Aktiv och används regelbundet vid övningar. Flygbild

Moholm
Bas 60, endast huvudbana. Avvecklad. Banan finns kvar och verkar idag användas upplag för diverse skräp? Flygbild

Hallviken
Bas 60 vid ett äldre fält från VK2. Avvecklades tidigt och överläts till en civil flygklubb. Banorna finns kvar men verkar vara i dåligt skick. Flygbild

Tierp
Bas 60, en bana. Avvecklad och ombyggd till motorsportarena. Huvudbanan finns kvar men är delad på mitten; ena halvan används till dragracing och andra av den lokala flygklubben. Flygbild

Heden
Bas 60, huvudbana samt reservvägbas. Delvis aktiv? Lades i malpåse redan på 60-talet men har använts vid några tillfällen. Banan finns kvar och ligger inom militärt övningsområde i närheten av Boden. Flygbild

Råda
Bas 90, huvudbana plus fyra kortbanor samt reservvägbaser. Parbas till Såtenäs; därav den extra kortbanan. Aktiv och övas på igen sedan några år tillbaka. Huvudbanan är friliggande men samtliga kortbanor utgörs av delar av riksväg 44 mellan Trollhättan och Lidköping; bantrösklarna är på flera ställen tydligt inmålade i vägrenen. Basområdet är extremt stort; den sydligaste kortbanan ligger över två mil från huvudbanan. Flygbild på huvudbasen och en av kortbanorna

Fällfors
Bas 90, huvudbana plus tre kortbanor samt reservvägbaser samt berghangar med plats för 10 flygplan. Avvecklad; används som motorsportarena. Banorna finns kvar men är rätt kraftigt ombyggda. Berghangaren lär mig veterligen också finnas kvar. Flygbild; basområdet är anmärkningsvärt kompakt av någon anledning, mycket mindre än de flesta bas 90-anläggningar.

Hasslösa
Bas 60, en bana. Avvecklad; banan riven (i alla fall delvis) och återgången till jordbruksmark. Flygbild

Uråsa
Bas 60, en bana samt reservvägbas. Avvecklad. Banan finns kvar och används som timmerupplag och för körkortsutbildning. Flygbild.

Lidköping/Hovby
Bas 60, en bana. Avvecklad. Banan finns kvar och används av civilt allmänflyg. Flygbild; notera de delvis rivna men ännu synliga klargöringsfickorna nordost om banan.

Borlänge/Rommehed
Bas 90, huvudbana plus två kortbanor samt reservvägbaser. Avvecklad; huvudbanan är idag civila Dala Airport. En av kortbanorna är fortfarande synlig på flygbilderna men verkar delvis riven. Flygbild på kortbanan

Eskilstuna/Kjula
Bas 90, huvudbana plus två kortbanor samt reservvägbaser (varav två byggda som del av E20 och endast delvis förberedda). Avvecklad; huvudbanan används idag för civilt allmänflyg. Båda kortbanorna verkar ha byggts som del av lokala vägar och finns kvar. Flygbild; notera Törebodabågarna i södra banändan.

Visby
Bas 90, huvudbana plus endast en kortbana samt reservvägbaser. Aktiv, men även civil flygplats som alltid. Flygbild; Törebodabågar i norra banändan. Kortbanan troligen del av allmän väg en knapp mil nordost om flygplatsen.

Optand
Bas 90, ingen huvudbana, endast två kortbanor. Avvecklad, ena kortbanan används idag av civila flygklubbar och den andra är byggd som en del av nuvarande E14. Flygbild; den andra kortbanan syns omedelbart nordväst om flygfältet.

Vidsel
Bas 90, huvudbana plus tre kortbanor samt reservvägbaser. Aktiv; robotförsöksplats Norrland, numera FMV T&E med mycket internationell verksamhet. Flygbild; två av kortbanorna ligger omedelbart i anslutning till huvudbanan, den tredje ca en mil längre uppför Piteälven.

Sättna
Bas 60, endast huvudbana. Avvecklad; ombyggd till dragracingbana. Flygbild; notera Törebodabågarna i västra banändan.

Kosta
Bas 60, endast huvudbana. Aktiv men eftersatt underhåll? Ligger inom militärt övningsområde alldeles intill Kosta skjutfält. Flygbild; notera den allmänna vägen som korsar banan och den stackars rostiga Törebodabågen i norra banändan.

Kubbe
Bas 90, huvudbana plus tre kortbanor samt reservvägbaser. Avvecklad. Huvudbanan har använts för dragracing och annan motorsport men idag verkar området nästan öde. Kortbanorna finns kvar och har tydligt synliga banmarkeringar. Flygbild; en kortbana omedelbart öster om huvudbanan, de andra två nord och nordväst om fältet. Törebodabågarna kvar i norra ändan av huvudbanan.

Åmsele
Bas 90, huvudbana plus tre kortbanor samt reservvägbaser. Avvecklad; hela basen används för motorsport. Flygbild; även här är Törebodabågarna kvar i norra banändan.

Knislinge
Bas 60, en huvudbana. Avvecklad; banan finns kvar och har använts både som timmerupplag och som racingbana. Flygbild

Byholma
Bas 90, huvudbana plus två kortbanor samt reservvägbaser. Avvecklad relativt sent, och i flera steg - BasC och KC fanns kvar så sent som 2009. Huvudbanan används idag till att torka träflis. Kortbanorna utgjordes av delar av det lokala vägnätet; det finns minst två banor längs riksväg 25 söder om huvudbanan och ytterligare en några kilometer åt nordväst, men jag kan inte med säkerhet avgöra vad som varit egentlig kortbana och vad som varit reservvägbas. Flygbild

Färila
Bas 90, huvudbana plus tre kortbanor samt reservvägbaser. Avvecklad; hela anläggningen används idag av en lokal dragracingklubb. Flygbild; Törebodabågar i västra banändan.

Jokkmokk
Bas 90, huvudbana plus tre kortbanor samt reservvägbaser. Aktiv, upprustad och har använts för övningar relativt nyligen. Flygbild; notera den nyasfalterade kortbana B och de nymålade markeringarna.

Eneryda
Bas 60; endast huvudbana som del av nuvarande riksväg 23 sydväst om Växjö. Avvecklad. Flygbild

Sjöbo/Björka
Bas 60; huvudbana samt reservvägbaser. Avvecklad men ligger inom Björka övningsfält och har använts till lite allt möjligt. På flygbilden är banan bebyggd med diverse kulisser.

Sjöbo/Tågra
Bas 60; endast huvudbana som del av nuvarande riksväg 13 söder om Sjöbo. Avvecklad. Flygbild

Gimo
Bas 60; huvudbana samt reservvägbaser. Avvecklad; halva huvudbanan används av en lokal flygklubb och den andra halvan till motorsport. Flygbild

Strängnäs
Bas 60; huvudbana samt reservvägbaser. Avvecklad; huvudbanan används till motorsport. Flygbild

Björkvik
Bas 60; huvudbana samt reservvägbaser. Avvecklad; huvudbanan används till motorsport under namnet Björkvikring. Flygbild

Ålem
Bas 60; huvudbana som del av nuvarande E22. Avvecklad. Flygbild; själva banan är mer eller mindre försvunnen men klargöringsplatserna i båda ändar går fortfarande att urskilja.

Piteå/Långnäs
Bas 60; huvudbana samt reservvägbaser. Avvecklad; halva huvudbanan används till dragracing, andra halvan i alla fall tidvis till civilt allmänflyg. Flygvapnet gjorde ett kort återbesök 2018 då banan användes av en rote från F 21 för att öva start och landning på okänd kortbana. Flygbild



De krigsbaser som finns kvar i egentlig mening (dvs har komplett infrastruktur, inte bara bansystem) är alltså Hagshult, Råda, Jokkmokk och Vidsel. Alla dessa fyra är fullt utbyggda bas 90. Utöver dessa finns möjligen de gamla bas 60-anläggningarna Kosta, Heden och Sjöbo/Björka där det är ytterst tveksamt om det finns någon infrastruktur kvar, samt Visby som är ett mellanting mellan en halv bas 90-anläggning och en civil trafikflygplats. Gunnarnbasen är övergiven och skulle kunna användas till något även om den är delvis riven; lokalpolitikerna ville ha dit ett civilförsvarscentrum för ett par år sedan. I övrigt finns i stort sett bara asfalt kvar.

Av 50-talets berghangarer är den i Säve numera museum och den i Tullinge avvecklad och delvis plomberad, men de andra tre (Uppsala, Bråvalla och Barkarby) finns kvar och används enligt uppgift som förråd. Vid Barkarby håller man på att i rask takt bygga en ny stadsdel på det gamla flygfältet, men Fortifikationsverket äger fortfarande berghangaren och den är mig veterligen inte plomberad. 2018 var det tal om att Högkvarteret eventuellt skulle flytta dit ut men så blev det inte. Mycket oklart vad som kommer hända med berghangaren men jag har svårt att se att den överlever särskilt länge till.
Senast redigerad av 1 kblomster, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5047
Blev medlem: 03 feb 2004 06:51
Ort: Göteborg

Re: Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av koroshiya » 26 maj 2023 22:13

Här är Torslanda.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Torslanda_flygf%C3%A4lt

När jag växte upp åkte vi bil där på vintern. Det var kul att surfa runt på banorna.

Noterbart är att där även fanns plats för sjöflyg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av Hans » 27 maj 2023 10:18

Wow, tack för den kblomster.

https://www.forsvarsmakten.se/siteasset ... 2007-1.pdf
https://svfplhist.home.blog/kartor-over ... -i-norden/

Jag har ett vagt minne att huvudbanan, minst, på Björkvik var grönmålad på 80-talet, inbillar jag mig eller? Någonstans på 80-90 talet hade jag krigsplacering i trakterna med ett tänkbart motanfall just mot Björkvik. I utgångsgrupperingen låg Kolmården och vi kliade oss allt lite i huvudet vad vi skulle använda parken och djuren till i händelse av krig och örlog.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 09 sep 2018 20:36
Ort: Umeå

Re: Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av adlercreutz » 27 maj 2023 11:23

Mat? :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå

Inlägg av Hans » 27 maj 2023 11:44

Lite OT.

På kvällen efter några öl kom de bästa förslagen, släpp ut väl valda djur i bolsjevikernas framrycknings område. Viss fördröjningseffekt skulle nog uppnås.

'Aleksej, det står en tiger och äter vaktposten.'
'Ivan, en elefant? Är du säker på att vi är där du sade att vi var?'

O.s.v..

Det finns en del byggnader, rejält byggda, som kräver en hel del förbekämpning för att slå ut.

Tidigare hade jag haft en krigsplacering med Kumlabunkern i. Liknande problem.

MVH

Hans