E-3 AWACS flygburen tidigvarnings- och kontrollflygplan byggdes på grunden av trafikplanet Boeing 707 och de första togs i tjänst 1977 och produktionen avslutades 1992 när 68 flygplan hade byggts. I dag har USAF 32 i tjänst vid följande förband:
552d Air Control Wing – Tinker Air Force Base, Oklahoma
*960th Airborne Air Control Squadron 2001- (baserad på NAS Keflavik, Iceland 1979–1992)
*963d Airborne Air Control Squadron 1976–
*964th Airborne Air Control Squadron 1977-
*965th Airborne Air Control Squadron 1978–1979, 1984–
*966th Airborne Air Control Squadron 1976–
380th Air Expeditionary Wing – Al Dhafra Air Base, United Arab Emirates
*968th Expeditionary Airborne Air Control Squadron 2002–2003, 2013–
Air Force Reserve Command
513th Air Control Group (Associate) – Tinker AFB, Oklahoma
*970th Airborne Air Control Squadron 1996–
Pacific Air Forces
3d Wing – Elmendorf AFB, Alaska
*962d Airborne Air Control Squadron 1986–
18th Wing – Kadena AB, Japan
*961st Airborne Air Control Squadron 1979–
NATO hade ursprungligen 18 stycken med huvudbas i Geilenkirchen i Tyskland. En kraschade i Grekland och en har tagits ut tjänst. De är grupperade i NATO Airborne Early Warning and Control Force bestående av Aircrew Training Squadron och Flying Squadrons 1-3. Flying Sqn 3 upplöstes 2015. Förutom Geilenkirchen har styrkan framskjutna baser i Konya (Turkiet), Previza (Grekland), Trapani (Italien) och Örland (Norge).
E-3 i NATO, för att följa internationell lag är dessa registerade i Luxemburg.
Frankrike har fyra E-3F baserade i Avord med Escadron de Détection et de Commandement Aéroporté.
1983 köpte Saudiarabien fem E-3A och åtta KE-3A (lufttankningsversion) dessa utgör 18. divisionen baserad på Prins Sultans flygbas, Al Kharj.
Storbritannien inköpte 1987 sju E-3D i brittisk tjänst Sentry AEW.1 de delades i en pool mellan Nr 8 och Nr 23 Skvadronerna. Sedan Nr 23 upplösts 2009 flygs alla av Nr 8 baserad på RAF Waddington.
E-3 AWACS
Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Värd: sveahk
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7643
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Skriv svar
1 inlägg
• Sida 1 av 1
Återgå till "Flyg- och rymd-historia"
Hoppa till
- Historia
- ↳ Förhistoria
- ↳ Tidiga civilisationer och antiken (8000 fkr till 476)
- ↳ Romerska riket
- ↳ Nordisk forntid & vikingatid
- ↳ Medeltiden (476 till 1523)
- ↳ Tidig modern tid (1523 till 1789)
- ↳ Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)
- ↳ Första världskriget och mellankrigstiden (1914 till 1932)
- ↳ Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
- ↳ Kalla Kriget (1946 till 1991)
- Övrig historia
- ↳ Finlands historia
- ↳ Socioekonomisk historia
- ↳ Historiska hjälpvetenskaper
- ↳ Historiska källor & litteratur
- ↳ Släktforskning
- ↳ Historia - övrigt & allmänt
- ↳ Språkhistoria
- ↳ Idéhistoria
- ↳ Hästen i historien
- Kalenderbitar- och teknikhistoria
- ↳ Civil teknikhistoria
- ↳ Flyg- och rymd-historia
- ↳ Pansarhistoria
- ↳ Sjöfartshistoria
- ↳ Militär teknikhistoria
- ↳ Sveriges militär 1925-idag
- Historiskt samlande
- ↳ Köp och sälj
- ↳ Militära samlarsaker
- ↳ Övrigt samlande
- Social samvaro
- ↳ Quizzar
- ↳ Historiska sevärdheter, restips och reseskildringar
- ↳ Kontrafaktisk historia
- ↳ Historia i litteratur och media
- ↳ Modellbygge
- ↳ Modellbygge köp/byt/sälj
- ↳ J.R.R. Tolkien
- ↳ Om Skalman.nu
- ↳ varjag berättar