Pipelinesystemen för flygbränsle

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7002
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Pipelinesystemen för flygbränsle

Inläggav tyskaorden » 19 okt 2017 14:09

En förutsättning för att hålla flygplanen flygande är flygbränsle. Såg ett intressant program på SVT:s Kunskapskanalen hur man försörjer flygplatserna med detta. Landsvägstransporter är inte alltid helt gångbart då det skulle behövas ett stort antal tankbilar som helt skulle sätta igen det europeiska vägnätet.

Lösningen föddes under det Kalla kriget (egentligen med ursprung i andra världskrigets slutskede), när NATO lade ett stort pipelinesystem för att transportera flygbränsle till sina flygbaser. Sedan 1959 användes överkapaciteten för civilt bruk.

För Belgien, Frankrike, Tyskland, Luxemburg och Nederländerna konstruerades Central European Pipeline System (används också av det amerikanska flygvapnet) om 5 314 kilometer (2008 lades ytterligare 80 km till mellan tyska Aalen och Leipheim). Sedan Kalla krigets slut är bruket av pipelinen 90% civilt. Den försörjer storflygplatser som Schiphol och Frankfurt-am-Main.

För Nordeuropa finns ett liknande system Northern European Pipline System.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7002
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Pipelinesystemen för flygbränsle

Inläggav tyskaorden » 19 okt 2017 14:16

Från NATO om dess pipelinesystem http://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_56600.htm

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 2532
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Pipelinesystemen för flygbränsle

Inläggav Bjernevik » 19 okt 2017 17:59

Det började faktiskt redan före andra världskriget i Storbritannien, men man hann inte färdigställa den första pipelinen förrän 1941.


Återgå till "Flyghistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster