Pipelinesystemen för flygbränsle

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Pipelinesystemen för flygbränsle

Inlägg av tyskaorden » 19 oktober 2017, 15:09

En förutsättning för att hålla flygplanen flygande är flygbränsle. Såg ett intressant program på SVT:s Kunskapskanalen hur man försörjer flygplatserna med detta. Landsvägstransporter är inte alltid helt gångbart då det skulle behövas ett stort antal tankbilar som helt skulle sätta igen det europeiska vägnätet.

Lösningen föddes under det Kalla kriget (egentligen med ursprung i andra världskrigets slutskede), när NATO lade ett stort pipelinesystem för att transportera flygbränsle till sina flygbaser. Sedan 1959 användes överkapaciteten för civilt bruk.

För Belgien, Frankrike, Tyskland, Luxemburg och Nederländerna konstruerades Central European Pipeline System (används också av det amerikanska flygvapnet) om 5 314 kilometer (2008 lades ytterligare 80 km till mellan tyska Aalen och Leipheim). Sedan Kalla krigets slut är bruket av pipelinen 90% civilt. Den försörjer storflygplatser som Schiphol och Frankfurt-am-Main.

För Nordeuropa finns ett liknande system Northern European Pipline System.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Pipelinesystemen för flygbränsle

Inlägg av tyskaorden » 19 oktober 2017, 15:16

Från NATO om dess pipelinesystem http://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_56600.htm

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Pipelinesystemen för flygbränsle

Inlägg av Bjernevik » 19 oktober 2017, 18:59

Det började faktiskt redan före andra världskriget i Storbritannien, men man hann inte färdigställa den första pipelinen förrän 1941.

Skriv svar