Flygkriget över Norge

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 546
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Flygkriget över Norge

Inläggav HomeGuardSoldier » 12 sep 2017 15:34

Jag fick en utgåva av en historietidning som födelsedagspresent av en kompis och i den kunde jag läsa om Black Friday den 9 februari 1945, då brittiska RAF led sina största förluster någonsin under en enda flygräd mot mål i Norge.

Själv hade jag ingen aning om att luftkriget där uppe var så intensivt, då två av Luftwaffes flygaräss - Rudolf Linz (70 bekräftade nedskjutningar) och Franz Dörr (122 bekräftade nedskjutningar) tjänstgjorde där uppe.

Hur stora var egentligen RAF:s förluster över Norge?
Hur stora var Luftwaffes förluster?

Någon som hittar några bra fakta?

HGS

Varulv
Medlem
Inlägg: 2835
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Flygkriget över Norge

Inläggav Varulv » 30 okt 2017 17:28

"Historieledningen" er Militærhistorie utgitt av http://www.mht.no som har en bokkatalog på svenskspråklige bøker fra SMD, selv om bokstilbudet fra MHT er voksende - til tross for nesten ensidig fokus på 2. verdenskrig.

Det er en bok om luftkrigen over Norge, Flyalarm - Luftkrigen over Norge 1939-1945 av Bjørn Hafsten, Bjørn Olsen, Ulf Larsstuvold og Sten Stenersen siden 1991 - selve referanseverket. De første jetfly i Norges historie var i den 26. februar 1945 da ett fly av type Ar 234B kom til Sola flyplass ved Stavanger som del av et detasjement på tre fly for fotorekognosering. Da den tyske kapitulasjonen var et faktum, ble to store Blohm & Voss BV 222 seksmotors flybåt funnet i Bergen, de ble sendt til Trondheim hvor begge tilfalt hver av partene, amerikanerne og britene som malt store flagg ved cockpiten. Ett av flyene kunne ikke flys til USA, og måtte senkes i Trondheimsfjorden.

Allierte tap: 876 fly gikk tapt innenfor norsk territorium i antiskipsoppdrag, med tap av 5,863 liv, mellom sommeren 1940 og mai 1945, tysk tap ikke opplyst, og enda flere allierte fly gikk tapt i transportformål, i 1944-1945 mistet de allierte 29 transportfly med 200 liv. Dessuten hadde allierte hensynsløst angrepet sivilfartøyer mange ganger i løpet av krigen, og strategisk bombing hadde hendt mot Bergen, Horten og Vallø, med flere tusen drepte nordmenn som resultat. Det siste angrepet var også sist gang man så liknende i Europa, da Vallø var bombet av 119 bombefly i natten til 26. april 1945. 57 nordmenn ble drept under et av de meste destruktive flyangrepene som har vært bevitnet i Nord-Europa.

"Black Friday" var det verste tilbakeslaget for Coastal Command, for det vist seg at man hadde foretatt et angrep på godt beskyttede marinefartøyer i meget gode ankerplass som ikke muliggjorde fleksible angrepsvinkler, og dermed skulle tapene bli meget grovt, 10 fly var skutt ned og flere var blitt så ødelagt at de måtte enten nødlandes eller skraperes etter returen. Men luftslaget fulgt til at tyskerne fikk ny respekt for de allierte, og dermed unnlot å møte dem så aggressivt som den 9. februar i løpet av en uke mens britene var dypt rystet. Under det neste slaget 16. februar vant de allierte en seier da man skjøt ned 3 Bf 109G uten tap over Norangsfjorden.

Mosquito-bombeflyene var et fryktet syn for enhver langs Norskekysten fordi noen av skvadronene raskt fikk rykte på seg for ekstrem kaldblodighet og hensynsløshet som sett da sivilfartøyet "Austri" var senket den 21. februar 1945 utenfor Stord - 235. skvadron sto bak massakren på 18 nordmenn og 2 polske krigsfanger i tillegg til fem tyske soldater, det var ikke gjort motstand. Eksilregjeringen hadde tidlig forlagt at norske speidere må være med i flytokter for at disse skal hindre uønskede overtredelser mot sivilbefolkningen, dessverre var disse ikke med da angrepet på "Austri" hendt. Alt var fritt vilt til sjøs, disse fartøyer som er mindre enn 500 brt i tonnasje fikk være i fred.

Bergen var angrepet to ganger i Norge under strategisk bombing fordi ubåtverftet med bunkeranlegg lokket fram enorme flyangrep som da 140 britiske bombefly angrepet for første gang 4. oktober 1944, 237 fly på nytt 29. oktober 1944 - til sammen mistet 236 nordmenn livet den gang uten at man klart å slå ut bunkeranlegget. Heldigvis var eksilregjeringen i London med på å sette meget kraftige restriksjoner på strategisk bombing, spesielt etter tragedien 4. oktober slik at blindbombing var forbudt, som da 171 bombefly var tvunget til å gi opp angrepet på Trondheim fordi de ikke kunne se byen om aften 22. november 1944.

Ved en feil angrepet britene fra hangarskipene "Implacable", "Pursuer" og "Premier" fangeskipet "Rigel" 27. november 1944 fordi man trodde det var et troppetransportskip, og dermed begikk massemord på 2,456 mennesker - av disse over 2,100 fra Sovjet og Jugoslavia. Et stort antall transportskip var senket uten betenkning av de allierte mellom juni 1944 og mai 1945, oftest fordi man ikke evnet å forstå at fangetransport var ansett som en viktig oppgave i nazistisk mentalitet - og dessuten transporterte ikke tyskerne sine menn i store og sårbare fartøyer langs kysten, noe som skulle ha vært innsett. Dette er den dødeligste hendelsen i Norges historie.


Återgå till "Flyghistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst