Finska Me 109:or

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Urban
Stödjande medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 04 mar 2006 19:27
Ort: Earth

Re: Finska Me 109:or

Inläggav Urban » 13 jan 2017 15:17

Boken 'Suomen Ilmavoimien Historia No.6 - Messerschmitt Bf 109G' anger för MT-473 att Werknummer var 165273 samt att den var märkt 'BV+UA'

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: Finska Me 109:or

Inläggav HomeGuardSoldier » 13 jan 2017 15:45

Tusen tack, Urban!

En Internetkälla jag har hittat, http://www.me109.info/, har flera register med Werknummer, Stammzeichen och märkning, och där framgår att MT-453 hade Werknummer 165274 och MT-452 hade 165277, så då måste MT-473 ha varit tänkt att levereras i samma veva som de här två flygplanen, som ju som bekant faktiskt kom fram till Finland. MT-273 skadades som sagt allvarligt i Insterburg. En orsak har jag inte kunnat hitta, men kanske tekniska problem i luften med en kraschlandning som följd?

http://www.geocities.ws/finnmilpge/fmp_faf_fighters.html

HGS

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 17667
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Finska Me 109:or

Inläggav MD650 » 13 jan 2017 16:58

Vad innebär MT?
:)

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: Finska Me 109:or

Inläggav HomeGuardSoldier » 13 jan 2017 18:53

MT=Messerschmitt

Det var finländarnas serienummer specifikt för Messerschmitt-planen. Likadant som Brewster Buffalo-planen hette BW-xxx.

HGS

Användarvisningsbild
Urban
Stödjande medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 04 mar 2006 19:27
Ort: Earth

Re: Finska Me 109:or

Inläggav Urban » 13 jan 2017 20:16

Samma källa som tidigare anger att MT-573 skadades vid landning den 22 juni i Insterburg. Kvarlämnad. Denna plantyp var ju känd för att vara svår att landa och tydligen även starta.

Mer info på http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/109myths/ samt en genomgång av finnarnas test av flygplanstypen ifråga på http://www.kurfurst.org/Performance_tes ... 15_en.html

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: Finska Me 109:or

Inläggav HomeGuardSoldier » 14 jan 2017 13:19

Det jag som gammal flygnörd både har läst och hört är att Messerschmitt Bf 109 i största allmänhet hade en tendens att vika sig åt vänster vid start och både vänster och höger vid landning, och det smala landningsstället orsakade även det en hel del problem. I vissa fall hade det t.o.m. en tendens att vika sig även när flygplanet redan hade landat, eller i värsta fall under start!

Jämför man Me 109 med Focke-Wulf Fw 190 så var det senare jakt-/jaktbombflygplanet mycket lättare att starta och landa med, och det breda landningsstället gjorde också att starterna och landningarna blev stabilare, så att säga en stabilare plattform. Även cockpit sägs ha varit rymligare hos Fw 190 än hos Me 109, och även den framåt- och bakåtglidande cockpithuven hos Fw 190 måste ha gjort det mycket enklare för pilot en att vid en nödsituation lämna flygplanet och utlösa fallskärmen. Även runtomsikten sägs ha varit betydligt bättre hos Fw 190 än hos Me 109, som fram tills Galland- och Erla-huven gjorde sina intåg, hade ett stort blint område rakt bakåt på grund av pansarplåten bakom pilotens huvud samt siktnedsättande stöttar i den sedvanliga "burhuven".

Men det sägs samtidigt att Me 109 förblev det allra bästa renodlade jaktflygplanet medan Fw 190 förblev betydligt mångsidigare, och då finländarna främst behövde ett renodlat jaktflygplan snarare än ett jaktbombflygplan så var det nog i slutändan rätt beslut att låta Finland köpa just Me 109, även om en hel del flygplan säkert gick åt i start- och landningsolyckor där också.

Ursäkta, nu gled jag lite åt OT-hållet, men som gammal flygnörd så kunde jag inte riktigt rå för det! :-)

HGS

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 17667
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Finska Me 109:or

Inläggav MD650 » 14 jan 2017 13:27

HomeGuardSoldier skrev:MT=Messerschmitt

Det var finländarnas serienummer specifikt för Messerschmitt-planen. Likadant som Brewster Buffalo-planen hette BW-xxx.

HGS

Aha.
Hade aldrig hört det tidigare.
:)

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Finska Me 109:or

Inläggav Femtiotrean » 14 jan 2017 18:07

MS skulle kanske ha varit mer passande, men de bokstaverna var redan tagna. MS stod nämligen för Morane-Saulnier.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42048
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Finska Me 109:or

Inläggav varjag » 14 jan 2017 22:43

HGS skrev:
Men det sägs samtidigt att Me 109 förblev det allra bästa renodlade jaktflygplanet medan Fw 190 förblev betydligt mångsidigare, och då finländarna främst behövde ett renodlat jaktflygplan snarare än ett jaktbombflygplan så var det nog i slutändan rätt beslut att låta Finland köpa just Me 109, även om en hel del flygplan säkert gick åt i start- och landningsolyckor där också.


Som en till ''gammal flygplansnörd''', vill jag påpeka ett par viktiga väsentliga skillnader mellan Bf 109 och Fw 190; motorerna!

109:ans DB-motor hade goda höjdprestanda. Fockewulfens BMW-motor hade det inte. Vid omkring 5500 meters hjd började den
få andnöd och över 7000 m var den ganska hopplös.
8th AF's B-17 anflög regelmässigt på omkring 20 000 fot (6100 meter) där Messerns prestanda var goda - fast beväpningen klen.
Men den kunde reda sig mot eskortjakten på dessa höjder - Fockewulfens chanser var mycket sämre.
Det blev bättre när Fw 190 fick Junkersmotorer 1944-45 men då var det för sent.....

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: Finska Me 109:or

Inläggav HomeGuardSoldier » 15 jan 2017 06:11

varjag skrev:HGS skrev:
Men det sägs samtidigt att Me 109 förblev det allra bästa renodlade jaktflygplanet medan Fw 190 förblev betydligt mångsidigare, och då finländarna främst behövde ett renodlat jaktflygplan snarare än ett jaktbombflygplan så var det nog i slutändan rätt beslut att låta Finland köpa just Me 109, även om en hel del flygplan säkert gick åt i start- och landningsolyckor där också.


Som en till ''gammal flygplansnörd''', vill jag påpeka ett par viktiga väsentliga skillnader mellan Bf 109 och Fw 190; motorerna!

109:ans DB-motor hade goda höjdprestanda. Fockewulfens BMW-motor hade det inte. Vid omkring 5500 meters hjd började den
få andnöd och över 7000 m var den ganska hopplös.
8th AF's B-17 anflög regelmässigt på omkring 20 000 fot (6100 meter) där Messerns prestanda var goda - fast beväpningen klen.
Men den kunde reda sig mot eskortjakten på dessa höjder - Fockewulfens chanser var mycket sämre.
Det blev bättre när Fw 190 fick Junkersmotorer 1944-45 men då var det för sent.....

mvh, Varjag


Ah, glömde helt bort detta - tack varjag!

Självklart var de luftkylda motorerna i Fw 190 sämre på hög höjd än de vätskekylda motorerna med direkt bränsleinsprutning i Me 109. Vill gärna minnas att FW 190-motorn som högst uppnådde ca 1.700 hk medan Me 109-motorn uppnådde ca 2.100 hk och dessutom var utrustade med en vatten-/metanol-insprutningssystem för nödsituationer i strid - en väsentlig skillnad i både hastighet och motorkraft.

Frågan är dock om inte finländarna ändå hade valt att plocka bort de två yttersta MG 151/20-kanonerna i vingarna på Fw 190 för att öka manövreringsförmågan, precis som man gjorde med MG 151/20-kanongondolerna som satt på en handfull Me 109:or från Tyskland. Två MG 131 och två MG 151/20 hade ju räckt till för att skjuta ner sovjetiska bombplan såväl som jaktplan.

Det kanske skulle vara något att bygga...en fiktiv Fw 190A-8 i finsk tjänst! :-)

HGS

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42048
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Finska Me 109:or

Inläggav varjag » 15 jan 2017 12:45

HGS skrev:
Frågan är dock om inte finländarna ändå hade valt att plocka bort de två yttersta MG 151/20-kanonerna i vingarna på Fw 190 för att öka manövreringsförmågan, precis som man gjorde med MG 151/20-kanongondolerna som satt på en handfull Me 109:or från Tyskland. Två MG 131 och två MG 151/20 hade ju räckt till för att skjuta ner sovjetiska bombplan såväl som jaktplan.


Troligen en riktig kalkyl HGS - då den sovjetiske moståndaren, i stort sett bara hade ett ''taktiskt flygvapen''....
D.v.s. sovjetflygets egentliga uppgift - var markstöd åt truppen på marken - inte stratosfärbombning ovan molnen....
Och uppträdde mest på höjder - där Fw's prestanda var i klass med allt ryssen hade....

Kanske därför också - Hitler hellre sålde Messrar till Finland - han behövde fockewulfarna på östfronten..... :)

Varjag

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: Finska Me 109:or

Inläggav HomeGuardSoldier » 11 feb 2017 20:46

Finns det ett eller flera bra färgfoton av hur finska jaktpiloter var klädda och utrustade när de flög 1943 och 1944? Hur deras fallskärmar satt, hur deras flygklädsel såg ut etc.? Färg på deras pilothuvor? Om de bar tjänstepistol i ett hölster för självförsvarssyfte?

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: Finska Me 109:or

Inläggav HomeGuardSoldier » 28 mar 2017 11:25

Hur gick utbildningen av finska jaktpiloter till? Skiljde det mellan de som redan hade stridserfarenhet med t.ex. Brewster Buffalo och de som kom direkt från den grundläggande finska flygutbildningen?

Jag har läst att de allra första finska jaktpiloterna att började tränas på Bf 109G-2 i Tyskland i februari 1943, alltså cirka en månad innan de allra första Messerschmitt-planen anlände från Tyskland. Sedan dröjde det ju ända till maj 1943 innan de kom i tjänst. Tydligen fick de först ett par prova på-flygningar i Bf 109E och därefter i den aktuella Bf 109G-2.

Men vad omfattade utbildningen - grundläggande hantering, luftstridsövningar? Hur många timmar flygutbildning genomgick varje jaktpilot - 20?

HGS

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Finska Me 109:or

Inläggav Femtiotrean » 28 mar 2017 15:27

Har ingen aning om hur utbildningen gick till före eller under kriget. Vet bara att de egentliga taktiska färdigheter lärde man från äldre och mer erfarna piloter på ett ganska informellts sätt, "utanför skolans porter" så att säga.

http://www.virtualpilots.fi/en/hist/ ?!

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42048
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Finska Me 109:or

Inläggav varjag » 28 mar 2017 21:28

HomeGuardSoldier skrev:Finns det ett eller flera bra färgfoton av hur finska jaktpiloter var klädda och utrustade när de flög 1943 och 1944? Hur deras fallskärmar satt, hur deras flygklädsel såg ut etc.? Färg på deras pilothuvor? Om de bar tjänstepistol i ett hölster för självförsvarssyfte?

HGS

sommartid.png


vinter.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.


Återgå till "Flyghistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster