Finska Me 109:or

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 483
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Finska Me 109:or

Inläggav HomeGuardSoldier » 04 nov 2016 17:35

Då jag inte har hittat någon specifik tråd om de finska Me 109:orna så startar jag en.

Jag har läst på Wikipedia att Finland tog emot 159 Me 109:or från Tyskland 1943-44 - 48 G-2, 106 G-6 och 2 G-8. Det skulle ha kommit 162 stycken, men två Me 109G-6 och en Me 109G-8 kraschlandade vid leveranserna och blev obrukbara för finländarna.

Det jag undrar är vilka serienummer de finska Me 109:orna fick, då detta är lite förvirrande. Några G-2:or har ett serienummer som börjar på MT-2XX medan vissa G-6:or har ett serienummer som börjar på MT-5XX. Fanns det något system bakom detta? Hade exempelvis G-2:or en annan begynnelsesiffra än G-6:or och G-8:or?

Sedan så läste jag att Finland hade kvar 102 Me 109:or vid krigsslutet, vilket borde innebära att 25 Me 109:or gick förlorade vid rena flygolyckor, t.ex. under utbildning och liknande?

Enligt vad jag också läste så finns det idag två finska Me 109:or bevarade, MT452 och MT507. Vad användes de andra 100 överlevarna till? Fasades de ut i reservdelssyfte allt eftersom eller används det som skjutmål?

HGS

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41775
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Finska Me 109:or

Inläggav varjag » 08 nov 2016 11:37

Fasades de ut i reservdelssyfte allt eftersom eller används det som skjutmål?


Gissar bäggedera. I.o.m. att Tyskland kollapsade - var det slut med reservdelar.....

Dom tycks ha hängt med i 10 år >> 1954.....mycket länge & säkert genom ''kannibalisering''.
http://me109.airwar1946.nl/foreign/109-finland.htm

Varjag

Användarvisningsbild
Urban
Stödjande medlem
Inlägg: 633
Blev medlem: 04 mar 2006 19:27
Ort: Earth

Re: Finska Me 109:or

Inläggav Urban » 08 nov 2016 16:05

Boken Suomen Ilmavoimien Historia No.6 - Messerschmitt Bf 109G tar upp detta men då majoriteten är på finska så är det svårt att få mer detaljer än följande:

G-2: Serienummer MT-201 till MT-248
G-6: Serienummer MT-401 till MT-515 (av dessa skadades MT-473, 474 samt 514 under leveransflygning och nådde aldrig fram till Finland)
G-8: Serienummer: MT-462, MT-483

Boken listar även individuella flygplan men det är sparsamt med text. Dock framgår det att ex. en del lagrades allteftersom (reservdelsplan?) och att plan togs ur tjänst fortlöpande men att de kvarvarande togs ur tjänst 1954. Dessutom så har man de sedvanliga landningsmissödena och olyckor efter kriget som sker vid vanligt bruk som minskade flygplansbeståndet.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 483
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: Finska Me 109:or

Inläggav HomeGuardSoldier » 08 nov 2016 16:40

Tack så jättemycket för svaren varjag och Urban! :-)¨

Sedan upptäckte jag att mitt originalinlägg var ofullständigt. Det jag hade tänkt att skriva dit var att de finska Me 109-piloterna sköt ner 663 ryska flygplan till en förlust av endast 32 flygplan och 23 piloter. Därav att 25 borde ha gått förlorade i rena flygolyckor under krigsåren 1943-44 (159-32=127).

HGS

Gott
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 aug 2010 19:14
Ort: Stockholm

Re: Finska Me 109:or

Inläggav Gott » 10 nov 2016 09:38

Angående reservdelssituationen - direkt efter kriget bör den varit tämligen god med tanke på att Avia S-99 tillverkades en period baserad på reservdelslager. Men när lagret av DB605-motorerna brann upp (1948?) blev det problem - därav den mindre lyckade S-199. Även finnarna bör därmed börjat få problem med reservdelar. Jag vet inte om de hade möjlighet att köpa svenska DB605, men mot slutet av 1940-talet borde det varit möjligt sett till tillgänglighet, men frågan är om de tyckte det var värt besväret.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41775
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Finska Me 109:or

Inläggav varjag » 10 nov 2016 11:33

Gott skrev:Angående reservdelssituationen - direkt efter kriget bör den varit tämligen god med tanke på att Avia S-99 tillverkades en period baserad på reservdelslager. Men när lagret av DB605-motorerna brann upp (1948?) blev det problem - därav den mindre lyckade S-199. Även finnarna bör därmed börjat få problem med reservdelar. Jag vet inte om de hade möjlighet att köpa svenska DB605, men mot slutet av 1940-talet borde det varit möjligt sett till tillgänglighet, men frågan är om de tyckte det var värt besväret.


Jag tycker iståndhållandet av Messerschmittarna i 10 år - var en aktningsvärd prestation.

Och typiskt finsk! Ett fattigt land som mycket beundransvärt lärt sig hushålla med klena resurser.

Våra svenskbyggda DB-motorerade (J 21/B/T18B) med delvis tyska, men mest svenska motorer - ledde till klagan på de tyska motorernas
driftsäkerhet.....
Dom påstods vara byggda ''för c:a 100 timmars driftstid'' 8O
Med de flygplansförluster Tyskland led 1943-44 - kan man tro att ''det inte behövdes mycket mera....''

Vet ej om sant, men läst att B 18/T18 - förseddes med en svensk & en tysk motor....av säkerhetsskäl :roll:

De finska ''messrarna'' 1944-1954 - måste samlat betydligt mera än 100+ flygtimmar - och fungerade (med kannibalisering) ganska bra.

Varjag

Gott
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 aug 2010 19:14
Ort: Stockholm

Re: Finska Me 109:or

Inläggav Gott » 10 nov 2016 12:47

Det kan nog stämma med 100h livslängd för en DB605. Jag har sett uppgifter om att tyska piloter klagade på att motorerna bara höll i ca 50h, främst pga problem med oljetrycket. Jag tror att specificerad livslängd ska ha varit 200h.

Som referens brukar 240h livslängd för en Merlin-motor anses vara normalt, även om det finns många motstridiga uppgifter om livslängd på flygmotorer. Inte konstigt med tanke på att underhållet säkert varierade, liksom tillverkningskvaliteten.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 483
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: Finska Me 109:or

Inläggav HomeGuardSoldier » 12 nov 2016 13:26

En allmän fråga om de finska Messerschmittarna...jag vet att åtminstone Hans Henrik Wind och Ilmari Juutilainen målade på segermarkeringar på sina Brewster-flygplan och att åtminstone en pilot målade på segermarkeringar på ett erövrat sovjetiskt flygplan, men förekom det i något fall att finska Me 109-piloter målade på segermarkeringar på sina Messerschmittar? Jag vet att väldigt många tyska piloter målade på segermarkeringar på sidorodret.

HGS

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41775
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Finska Me 109:or

Inläggav varjag » 12 nov 2016 22:03

HomeGuardSoldier skrev:En allmän fråga om de finska Messerschmittarna...jag vet att åtminstone Hans Henrik Wind och Ilmari Juutilainen målade på segermarkeringar på sina Brewster-flygplan och att åtminstone en pilot målade på segermarkeringar på ett erövrat sovjetiskt flygplan, men förekom det i något fall att finska Me 109-piloter målade på segermarkeringar på sina Messerschmittar? Jag vet att väldigt många tyska piloter målade på segermarkeringar på sidorodret.

HGS

Bra fråga om ngt jag aldrig tänkt på........ :) ''Segerstreck'' (victory bars) var vanliga på både Brewsters, Curtiss och Fiat-jagare.
Men - jag kan inte hitta en enda bild av en Messerschmitt med dem......
Finns massvis med bilder av modeller av ''finska Messrar'' - men inte en enda med påmålade ''segerstreck''.
Tyder på att modellbyggarna inte heller hittat någon.....

Så tills ngn kan hitta bilder - blir svaret på HGS fråga ett - ''tydlgen inte'' -

Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem
Inlägg: 5039
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: Finska Me 109:or

Inläggav Battler » 14 nov 2016 15:59

En som kanske vet:
Den produktive finske flygkännaren och före detta chefen för Mellersta Finlands Flygmuseum, Hannu Valtonen, disputerade till filosofie doktor den 23 mars 2006 med avhandlingen "Tavallisesta kuriositeetiksi - Kahden Keski-Suomen Ilmailumuseon Messerschmitt Bf 109 -lentokoneen museoarvo" (Från vanlig till kuriositet - Två Messerschmitt Bf 109 flygplans museivärde vid Mellersta Finlands flygmuseum) vid flygkrigsskolan i Tikkakoski. Inom museologiområdet är denna avhandling den första som gjorts inom Finland. Doktorsavhandlingen publicerades i museets publikationsserie som bok nummer 9.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 483
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: Finska Me 109:or

Inläggav HomeGuardSoldier » 15 nov 2016 20:39

Battler skrev:En som kanske vet:
Den produktive finske flygkännaren och före detta chefen för Mellersta Finlands Flygmuseum, Hannu Valtonen, disputerade till filosofie doktor den 23 mars 2006 med avhandlingen "Tavallisesta kuriositeetiksi - Kahden Keski-Suomen Ilmailumuseon Messerschmitt Bf 109 -lentokoneen museoarvo" (Från vanlig till kuriositet - Två Messerschmitt Bf 109 flygplans museivärde vid Mellersta Finlands flygmuseum) vid flygkrigsskolan i Tikkakoski. Inom museologiområdet är denna avhandling den första som gjorts inom Finland. Doktorsavhandlingen publicerades i museets publikationsserie som bok nummer 9.


Tack Battler för tipset. Jag har redan hittat var man kan köpa den online.

Den finns inte översatt till svenska eller engelska? Min finska är ytterst begränsad till några få enstaka ord.

HGS

Stefan
Medlem
Inlägg: 3508
Blev medlem: 09 apr 2002 10:10

Re: Finska Me 109:or

Inläggav Stefan » 20 nov 2016 14:12

HomeGuardSoldier skrev:Tack så jättemycket för svaren varjag och Urban! :-)¨

Sedan upptäckte jag att mitt originalinlägg var ofullständigt. Det jag hade tänkt att skriva dit var att de finska Me 109-piloterna sköt ner 663 ryska flygplan till en förlust av endast 32 flygplan och 23 piloter. Därav att 25 borde ha gått förlorade i rena flygolyckor under krigsåren 1943-44 (159-32=127).

HGS


Detta är ju oerhörda siffror, med en ratio på omkring 20:1. HUR lyckade de med detta? Att finnarna är duktiga rent allmänt, det vet vi. Men detta är direkt skyhög överlägsenhet, även ifall siffrorna vore lite gladsiffror.

Ute i väst när de fick en ratio på 2:1 så var de glada. Även essen brukade bli nedskjutna ett flertal gånger. Det ingick liksom. Så tex hon Litwak som sköt ner 11 tyska plan, blev själv nedskjuten 3 gånger innan hon dog på riktigt...

Men det var kanske så att sovjeterna såg Finland som en mindre viktig krigsskådeplats, och skickade dit de mest orutinerade flygarna - ungefär som man gör när man skickar dem till lugna frontavsnitt, så de skulle förkovra sig. De som överlevde skickades sedan mot tyskarna. Eller??


Likaså att hålla igång och återvinna materialet är högst imponerande. Jag vet inte vad de sedvanliga förbrukningssiffrorna var, man jag antar att de var höga, kanske rent av lika höga som som de faktiska stridsskadorna. Kolla. Amerikanerna är kända för att ha tillverkat flygplanstyperna i tiotusentals exemplar. Men de hade väl knappast mer än ett par tre tusen av varje typ i aktiv tjänst samtidigt, eller? Slutsats; minst hälften av de tillverkade flygplanen måste ha förbrukats på annat sätt...

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 483
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: Finska Me 109:or

Inläggav HomeGuardSoldier » 30 nov 2016 07:16

En till besvärlig fråga...

Finns det några uppgifter om NÄR de finska Messerschmittarna leverades till Finska Flygvapnet? Jag vet att de allra första Me 109:orma, G-2:or, levererades den 13 mars 1943 (sedan gissar jag att det tog lite tid att utbilda de finska jaktpiloterna på det nya jaktflygplanet), men när leverades de allra sista Me 109:orna? Hur många leverades vid vilka tidpunkter?

HGS

sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7393
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Finska Me 109:or

Inläggav sveahk » 30 nov 2016 12:03

HomeGuardSoldier skrev:Finns det några uppgifter om NÄR de finska Messerschmittarna leverades till Finska Flygvapnet?
HGS

13.3.43: 16 G-2 (MT-201-216)
16.5.43: 14 G-2 (MT-217-230/ minus MT-226, levereras först 21.2.44)
9.8.43 : 3 G-2 (MT-231-233)
2.9.43: 1 G-2 (MT-234)
11.11.43: 2 G-2 (MT-235, 236)
5.1.44: 3 G-2 (MT-237-239)
6.3.44: 5 G-2 (MT-240-244)
21.3.44: 2 G-2 (MT-245, 246)
27.4.44: 1 G-2 (MT 247)
1.6.44: 1 G-2 (MT 248)

Av G-6:orma kom de första femton exemplaren in till den finska depoten i Tyskland den 19 mars,1944 (MT-401-415). Nästa omgång av samma typ, tio till antalet, den 8 april(MT-416 - 425), och de sista fem den 1 maj(MT-426 - 430).

Det nästa och sista finska inköpet av Messerschmitt 109 G-6 började med fjorton styck den 19 juni (MT-431 - 444). Under junis tio sista dagar kom inte mindre än tjugosju G-6:or (MT-445 - 471), vilka följdes av ytterligare tjugosju under juli månad (MT-472 - 490). I augusti levererades MT-491 - 514, men som vi läst tidigare, så var man tvungen att lämna MT-473, 474 och 514 på vägen pga skador. Den sista "messen" blev MT-513 som kom till Finland den 30 augusti, exakt fem dagar innan stilleståndet...

Stefan skrev:
HomeGuardSoldier skrev:Sedan upptäckte jag att mitt originalinlägg var ofullständigt. Det jag hade tänkt att skriva dit var att de finska Me 109-piloterna sköt ner 663 ryska flygplan till en förlust av endast 32 flygplan och 23 piloter. Därav att 25 borde ha gått förlorade i rena flygolyckor under krigsåren 1943-44 (159-32=127).

HGS


Detta är ju oerhörda siffror, med en ratio på omkring 20:1. HUR lyckade de med detta? Att finnarna är duktiga rent allmänt, det vet vi. Men detta är direkt skyhög överlägsenhet, även ifall siffrorna vore lite gladsiffror.

Där har du rätt, mycket höga siffror! Siffror som har stått sig under årens lopp - och utan att förringa den fantastiska finska insatsen, väl sällan (eller aldrig...?) mig veterligen har råkat ut för samma filigrana granskning som framför allt de tyska piloternas höga nedskjutningsantal...

Hans K
Senast redigerad av 1 sveahk, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 483
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: Finska Me 109:or

Inläggav HomeGuardSoldier » 30 nov 2016 12:32

Jättetack sveahk! :)

HGS


Återgå till "Flyghistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster